علامه مصباح یزدی؛ شخصیتی نوآور و مبتکر
کد خبر: 4125143
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
مدیر عالی حوزه علمیه خراسان بیان کرد:

علامه مصباح یزدی؛ شخصیتی نوآور و مبتکر

مدیر عالی حوزه علمیه خراسان گفت: علامه مصباح یزدی، شخصیتی جامع الاطراف در زمینه‌ مسائل سیاسی، فکری، معارف و شخصیتی نوآور و مبتکر است، به گونه‌ای که اندیشه‌های تمدنی وی مورد توجه قرار گرفت.

علامه مصباح یزدیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر عالی حوزه علمیه خراسان، در نشست خبری ویژه همایش ملی بزرگداشت علامه مصباح یزدی که امروز 9 اسفندماه در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، بیان کرد: علامه مصباح یزدی از جمله شخصیت‌های برجسته در حوزه فکری، اندیشه‎ای و علمی، به ویژه از دهه 70  بیشتر مورد توجه قرار گرفت، با توجه به بحث‌هایی که در آن دوره طرح شد و نقش برجسته‌ای که این شخصیت ممتاز در آن مقطع ایفا کرده است، ایشان شخصیتی جامع الاطراف در زمینه‌ مسائل  سیاسی، فکری، معارف و شخصیتی نوآور و مبتکر است، به‌گونه‌ای که اندیشه‌های تمدنی وی مورد توجه قرار گرفت. 

وی ادامه داد: در فاصله سال‌های 76 تا 97 بیش از 227 پایان‌نامه در رابطه با شخصیت علامه مصباح در مراکز حوزوی و دانشگاهی دفاع شده است که البته بیشتر آ‌ن‌ها در فاصله سال‌های 91 تا 95 نوشته شده است. این پایان‌نامه‌ها که در 16 حوزه دانشی نگاشته شده، 50 عنوان مباحث سیاسی و 39 عنوان مباحث فلسفی است و بسیاری از آن‌ها ممکن است نقد اندیشه‎‌های علامه مصباح یزدی باشد، نشان از مورد توجه قرار گرفتن این شخصیت در مراکز علمی و حوزوی است.

خیاط با بیان اینکه 170 اثر از علامه مصباح یزدی برجای مانده است، ادامه داد: از اواسط دهه 70 که مباحث فکری چالشی در رابطه با مبانی انقلاب اسلامی جدی‌تر مطرح شد، شخصیت ایشان بیش از پیش بروز یافت و در این میدان نقش فوق‌العاده‌ای را ایفا کردند و توانستند یک تنه در مقابل سیلی از هجوم‌ها قرار بگیرند و دشمنان جمهوری اسلامی که این حجم از دفاع ایشان را برنمی‌تافتند، تلاش زیادی در تخریب شخصیت وی داشتند.

مدیر عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به دیدار اخیر مقام معظم رهبری با خانواده مرحوم علامه مصباح یزدی و تأکید ایشان بر بزرگداشت علامه مصباح به عنوان یکی از واجبات کارهای حوزه و روحانیت، بیان کرد: همین امر ما را بر آن داشت تا کاری را نسبت به شخصیت علامه مصباح یزدی در حوزه خراسان داشته باشیم و تصمیم گرفته شد که همایشی ملی را ترتیب دهیم.

وی ادامه داد: از طرفی دغدغه‌های بنیادینی علامه مصباح یزدی در نظریه‌پردازی‌های حوزه علوم انسانی و اسلامی و از پیشگامان ایشان در این بحث‌ها و از سوی دیگر ظرفیت بالای حوزه‌علمیه خراسان که در واقع یک چهارم حوزه‌های علمیه کشور به حساب می‌آید، موجب شد تا با همکاری سایر نهادها همایش ملی علامه مصباح یزدی را در مشهد داشته باشیم.

خیاط در خصوص اقدامات صورت گرفته، توضیح داد: نظر به اهمیت موضوع، ستادی برای این همایش ملی بزرگداشت تشکیل شد و با تعیین دبیر علمی و اجرایی و کمیته‌های پنجگانه جهت مدیریت و سامان دهی  امور همایش تعیین گردید. برگزاری 13 نشست تخصصی در مراکز حوزوی و دانشگاهی مشهد که در فاصله زمانی 10 روزه اتفاق افتاد، از دیگر اقدامات این همایش است. تهیه و تدوین ویژه‌نامه علامه مصباح یزدی که در همایش رونمایی خواهد شد از دیگر اقدامات این همایش است. بخش اعظمی از این ویژه نامه، حاصل تولید مصاحبه‌هایی است که با اشخاص طراز اول در سطح کشور صورت گرفته است.     

وی در خصوص زمان و مکان این همایش|، بیان کرد: همایش ملی علامه مصباح یزدی روز پنج‌شنبه 11 اسفندماه از ساعت 8:30 تا هنگام اذان ظهر در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود. آیت‌الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه مشهد، آیت‌الله شیخ محمود رجبی، رئیس مؤسسه علمی پژوهشی امام خمینی(ره)  و حجت‌الاسلام علی مصباح یزدی فرزند علامه که خود از متفکرین در این حوزه‌هاست، سخنرانان این همایش هستند.

مدیر عالی حوزه‌علمیه خراسان افزود: در حاشیه این همایش نمایشگاهی از آثار علامه مصباح یزدی در معرض دید حضار قرار خواهد گرفت، همچنین با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته، قرار است نام‌گذاری یک خیابان به نام علامه مصباح یزدی اعلام می‌گردد.

هادی اسحاقی، دبیر اجرایی این همایش به معرفی کمیته‌ها پرداخت و گفت: موضوعات نشست‌های تخصصی و نیز سخنرانی‌های روز همایش در این کمیته پیگیری و تأیید شده است. کمیته اجرایی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات، تشریفات و پذیرایی، برگزاری نمایشگاه  دیگر کمیته‌های ذیل ستاد برگزاری مراسم در حال فعالیت هستند.

مهدی رضایی، معاون علمی حوزه علمیه خراسان دراین مراسم با اشاره به آغاز پذیرش در حوزه علمیه خراسان که از 24 بهمن آغاز شده است، بیان کرد: ثبت نام  تا 30 فروردین ادامه دارد و با ظرفیت خوابگاه، روزانه در سه پایه هشتم، دوازدهم، و مقطع ویژه دانشگاهیان برای خواهران و برادران علاقمند به این حوزه فراهم است. 

وی ادامه داد: دغدغه اصلی ما در این حوزه، پذیرش کیفی است. پذیرش، جذب، پشتیبانی و نیروی مفید چه مدرس، چه محقق، چه مبلغ و چه مدیر که خروجی کار است و با کارویژه‌های خاص روحانیت تدوین شده و در مؤسسات پژوهشی بیش از 300 کارویژه یا شغل تعریف شده است.

رضایی با اشاره به اینکه فعال‌ترین کانون فرهنگی در دنیای اسلام، حوزه‌های علمیه هستند، گفت: به تعبیری با الهام و در دستور کار قراردادن بیانیه گام دوم انقلاب حوزه‌های علمیه مأموریت دارند در راستای تمدن نوین اسلامی، شخصیت تمدنی، کار تمدنی، مأموریت تمدنی می‌طلبد و طلاب باید شخصیت تمدنی داشته باشند.

وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری که حوزه‌های علمیه باید کارخانه سازندگی باشند، ادامه داد: در ادبیات طلبگی به آیه 122 سوره توبه تمسک می‌کنیم و منشور طلبگی همین آیه است که ما را توجه به دو ارزش جهاد و اجتهاد می‌دهد. گام به گام مومنین این دو مأموریت را انجام می‌دهد و گاه جریان اجتهاد بر جریان جهاد فضیلت می‌یابد، لذا گروهی بودن در حوزه علمیه با برنامه مشخص تدوین شده است و آماده پذیرش و پشتیبانی از علاقمندان به جریان حوزوی است.

انتهای پیام
captcha