تصمیم‌گیری برای آینده از دستاوردهای حضور در اعتکاف است
کد خبر: 4134513
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان:

تصمیم‌گیری برای آینده از دستاوردهای حضور در اعتکاف است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح در جمع معتکفین غیرایرانی گفت: محاسبه و ارزیابی گذشته و همچنین تصمیم‌گیری برای آینده دو دستاورد اعتکاف است که طلاب باید به این دو مهم در این فرصت ارزشمند، توجه داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان، شامگاه، 26 فروردین‌ماه در جمع معتکفین جامعةالمصطفی که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: شما معتکفین نباید توفیقی که امروز نصیب شما شده است را نادیده بگیرید، چرا که شاید میلیون‌ها نفر در سراسر جهان آرزو داشتند که در این مراسم حضور داشته باشند و این حضور بسیار ارزشمند و لطف الهی است.

وی بیان کرد: باید دقت داشته باشید که این خودسازی بسیار حساس و این عمل شما همانند راه رفتن بر روی لبه دره‌ای است که باید اخلاص در کار خود داشته باشید و اگر لحظه‌ای غفلت کنید از این دره پرت خواهید شد، زیرا به همان اندازه که بالا هستید، به همان اندازه هم دره عمیق و خطرناک است که اگر پرت شوید حتماً متلاشی خواهید شد.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان تصریح کرد: به یاد دارم که در سال‌های گذشته مرحوم شیخ عباس قمی برای اقامه نماز ظهر و عصر در مسجد گوهرشاد دعوت شده بود، اما وقتی نماز ظهر را خواند دیگر نپذیرفت که نماز عصر را ادامه دهد و محل را ترک کرد، بعدها دلیل کار از ایشان پرسیده شد و در پاسخ فرمود که وقتی متوجه شدم جمعیت زیادی پشت سر من برای نماز ایستاده‌اند با خود گفتم که من صلاحیتی برای امام جماعت شدن این افراد ندارم که در واقع این عمل ایشان نشان‌دهنده اخلاصی بود که داشت.

صالح افزود: اعتکاف و این مکانی که شما در آن قرار دارید دو رکن دارد، اول اینکه محاسبه و ارزیابی گذشته است و اینکه شما فرصتی پیدا کنید که دریابید کجا هستید و آیا این مسیری که طی کرده‌اید درست است؟ این سؤال بزرگی است که باید از خود بپرسید و برای پاسخ به آن فکر کنید.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان اظهار کرد: حضرت زهرا(س) دعایی دارند و می‌فرمایند که خدایا مرا فراغ کن تا بپردازم به آن چیزی که تو مرا برای آن خلق کرده‌ای. این دعا پله‌ای خودسازی در اندیشه حضرت زهرا(س) محسوب می‌شود و خوب است که این دعا را در این ایام داشته باشیم.

صالح در ادامه با اشاره به ویژگی دوم اعتکاف تصریح کرد: ویژگی دومی که اعتکاف دارد، تصمیم‌گیری برای آینده است که در این مراسم و مکان شکل می‌گیرد، چرا که ممکن است در بارگاه منور رضوی، ایده و تصمیمی در ذهن شما شکل گیرد که تا پایان عمر، دریافت‌های معنوی از آن داشته باشید.

وی بیان کرد: ملاصدرا در یکی از کتاب‌های خود در مبحث اتحاد عاقل و معقول نوشته است که مسئله‌ای برای من حل نمی‌شد و بر همین اساس به حرم حضرت معصومه(س) مشرف و به ایشان متوسل شدم و در آنجا بود که این مسئله حل‌نشدنی برای من حل شد، از این‌رو شما از این فرصت و شرایط ویژه‌ای که برای شما فراهم شده استفاده کنید، روزی خود را از امام رضا(ع) بگیرید و در این مراسم به قرآن و اهل بیت(ع) تمسک جویید.

صالح گفت: تفکر، ارزیابی و محاسبه گذشته که امر بسیار مهمی است را فراموش نکنید که اینجا محل مناسبی برای این کار است، همچنین برای تصمیم‌گیری آینده به‌ویژه ابعاد علمی نیز همراه با نیت خالص بیاندیشید و امیدوارم خداوند اعتکاف را وسیله رشد و ارتقای معنوی شما قرار دهد.

انتهای پیام
captcha