همسو نبودن بیان مطالب در مراکز علمی با بیانات اهل بیت(ع)
کد خبر: 4145274
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۴
آیت‌الله سیدان:

همسو نبودن بیان مطالب در مراکز علمی با بیانات اهل بیت(ع)

آیت‌الله سیدجعفر سیدان گفت: امروزه متأسفانه اینگونه است که مطالبی که در مراکز علمی گفته می‌شود با بیانات اهل بیت(ع) همسو نیست.

آیت‌الله سیدجعفر سیدان، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیدجعفر سیدان، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان، امروز ۱۱ خردادماه در آیین رونمایی از مجموعه آثار علامه سیدعلی شهرستانی و تکریم آثار ایشان که در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: کار علامه سیدعلی شهرستانی در موضوعاتی است که تبیین و تحقیقات این موضوعات آنچنان که انجام شده موضوعیت دارد و به عبارتی موضوعاتی که ایشان به آن پرداخته‌اند مهم و فوق‌العاده هستند و به نظر من کاملا مورد ابتلا و جای آن بوده است که در این موضوعات تحقیقات عالمانه‌ای صورت گیرد که ایشان این کار را به نحو شایسته‌ای انجام داده‌اند.

وی بیان کرد: ایشان با این کار بسیار علمی و محققانه خود روش تحقیق صحیح که تکیه بر کتاب و عترت است و اینکه علم را از کجا باید گرفت، کار بسیار ارزشمندی انجام داده‌اند. در واقع همه آنچه که از علم اهل بیت(ع) رسیده باشد، اما با بیانات اهل بیت(ع) همسو نباشد، از هرچه و هرکه باشد باطل و نادرست است و آنچه که درست است همان است که از قرآن و اهل بیت(ع) گرفته شود و ایشان هم با این روش عمل کردند و این روش صحیح برای تحقیق مطالب را در این موضوعات به کار گرفته‌اند که بسیار با ارزنده و قابل توجه است.

این مدرس حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: از این‌رو این روش صحیح برای تحقیق مطالب باید در‌ مراکز علمی تاکید و به کار گرفته شود. این در حالی است که معارف اهل بیت(ع) به کرات بیان می‌شود، اما مطالبی که گفته می‌شود با مطالب اهل بیت(ع) همسو نیست و بسیار جای تأسف است که در‌ مراکز علمی هم چنین چیزی وجود داشته باشد.

سیدان تصریح کرد: متاسفانه در ‌مهم‌ترین موضوعات یعنی موضوعات معارف الهی مطلب اینگونه است که همه امتیازات جمعی از مراکز علمی، اتهام، امکانات، احترام و شهرت به اسم اهل بیت(ع) گرفته می‌شود، اما مطالب اهل بیت(ع) مظلوم واقع شده است.

وی اظهار کرد: در بسیاری از مراکز علمی آنچه که در وحی رسیده است با آنچه که اصرار می‌شود باید تعریف علمی شوند و اگر کسی نخواند تبعات نادرستی برای آن‌ها خواهد داشت با آنچه که در وحی آمده، همسو نیست. به عنوان مثال بین خدا و خلق سنخیت نیست، در حالی‌که در مراکز معمول بین خلق و خدا اثبات سنخیت می‌کنند.

این مدرس حوزه علمیه خراسان گفت: در وحی آمده است که علم و اراده با یکدیگر همسو نیستند، در حالی‌که در مطالبی که آورده می‌شود اصرار بر این است که علم و اراده یکی هستند و از این قبیل مطالب، مطالب زیادی وجود دارد که با بررسی دقیق مشخص شده که با وحی همسو نیست، اما مسائلی که مربوط به وحی است کنار گذاشته شده و معمول نیست و این بسیار جای تأسف است.

سیدان تصریح کرد: اما این در حالی است که روش علامه شهرستانی روش زنده‌کننده است که بر اساس کتاب و عترت و این مسیر، مطالب را تبیین کرده‌اند و این مسیر باید در حوزه‌های علمیه عملی شود وگرنه اهل بیت(ع) مورد مظلومیت قرار خواهند گرفت. از این‌رو باید در مراکز علمی به این موارد بیشتر توجه شود.

خداوند موهبت قلم را به علامه شهرستانی عنایت فرموده است

آیت‌الله نجم‌الدین طبسی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در ادامه این برنامه اظهار کرد: جمله‌ای از آیت‌الله سیدحسن حمامی شنیده‌ام که گفته است «قلم، موهبت است» که خداوند متعال این موهبت را به برخی از افراد عنایت می‌کند و آن‌ها به واسطه این قلم بیش از مدت عمر خود به صورت کمی و کیفی کتابی از خود به جای می‌گذارند.

وی ادامه داد: البته برخی از کتاب‌ها هم آنگونه که باید مطالب آنچنانی در آن‌ها نهفته نیست و برخی نیز آنگونه که باید، هستند و علامه شهرستانی هم از آن دسته از افرادی است که خداوند متعال این موهبت را به ایشان عنایت کرده و به دنبال آن نیز توانسته است آثار خوبی را در اختیار ما قرار دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: تقریبا بسیاری از آثار ایشان را دیده‌ام آثار ایشان تحقیقی است و البته تهاجمی است و دفاعی نیست. به نظر من دوره دفاع تمام شد و افرادی که بناست حرف‌ها را بشنوند به گوششان رسیده است و لذا حالت دفاع هم کافی است.

طبسی تصریح کرد: این در حالی است که علامه حلی نیز در اثر خود دیگر دفاع نمی‌کند بلکه حمله می‌کند، البته که منظور از این حمله، حمله کلامی است نه حمله فیزیکی که ما بنا نداریم که در آثار خود حمله فیزیکی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: یکی از کتاب‌های شاهکار و ارزشمند ایشان، «زواج» و «ام کلثوم» است که در این کتاب اقوال شیعه و اقوال مشترک میان شیعه و عامه را مطرح و سپس مناقشه می‌کند.

انتهای پیام
captcha