نیازمند تشکیل اتاق فکر برای جذب نسل جدید به قرآن هستیم
کد خبر: 4146249
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
جاهدی‌نیا:

نیازمند تشکیل اتاق فکر برای جذب نسل جدید به قرآن هستیم

یک حافظ کل قرآن با بیان اینکه جذب کودکان و نوجوانان به‌سمت مسجد و فعالیت‌های قرآنی سخت شده است، گفت: نیازمند تشکیل اتاق فکر برای جذب نسل جدید به قرآن هستیم.

محمدرضا جاهدی‌نیا، یک حافظ کل قرآنمحمدرضا جاهدی‌نیا، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به احادیث و روایات یکی از مکان‌های مقدس برای خواندن قرآن، مسجد است و یا به عبارتی یکی از کارهای اصلی که در مسجد انجام می‌شود، تلاوت قرآن و خواندن نماز است.

وی با تأکید بر اینکه باید بیش از پیش جوانان و نوجوانان به سمت مساجد جذب شوند، افزود: روایتی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر کسی در دوران جوانی قرآن تلاوت کند، قرآن با پوست و گوشت او آمیخته می‌‍‌شود لذا دوران کودکی و جوانی برای شروع آموزه‌های قرآنی بسیار مهم است، زیرا از دوران جوانی به بعد مشغله‌ها بیشتر می‌شود و وقتی برای انجام این امور نیست. اکنون شاهدیم تمام فعالان قرآن از دوران کودکی فعالیت‌های قرآنی خود را آغاز کرده‌ و وارد این حوزه شده‌اند.

این حافظ کل قرآن بیان کرد: واقعیت این است که در گذشته جلسات، فعالیت‌های قرآنی و مساجد که به نوعی پایگاه قرآن بودند وضعیت بهتری نسبت به امروز داشتند و طی سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که این موضوع کمتر شده که به‌نظرم علت عمده این امر مشغله‌های کاری و به‌ویژه مسائل اقتصادی جامعه است که ذهن مردم را به خود مشغول کرده و همین مشغله‌ها باعث غفلت برخی از افراد از کلام الله شده است.

جاهدی‌نیا با بیان اینکه متأسفانه امروز اجرای کار قرآنی به‌ویژه در مساجد بسیار سخت‌تر شده است، گفت: با توجه به برگزاری جلسات قرآن در مساجد محل، شاهد هستیم که مسیر جذب کودکان و نوجوانان به مسجد و فعالیت‌های قرآنی تا چه اندازه سخت است که این کار نیاز به تفکر عمیق و اتاق‌های فکر دارد و باید بررسی شود که چگونه می‌توان این قشر از جامعه را به سمت مساجد سوق داد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم در این زمینه موفق شویم باید راهکارهایی را اندیشید و چه چیزی بهتر از اینکه مساجد به پایگاه‌های قرآنی تبدیل شوند، همانگونه که مقام معظم رهبری به این مهم اشاره و تأکید فرموده‌اند.

این فعال قرآنی بیان کرد: بر همین اساس در مسجد المهدی شهرستان سبزوار این کار را شروع کرده‌ایم که هیئت امنا قرآنی شوند و خوشبختانه هیئت امنا هم پای کار هستند تا بتوانیم جوانان و نوجوانان را برای تلاوت قرآن کریم جذب مساجد کنیم.

این حافظ کل قرآن اظهار کرد: امروز مردم جامعه با شرایط اقتصادی سختی مواجه هستند و همین امر باعث شده که تمرکزی بر روی مسائل قرآنی نداشته باشند و از این موضوع دور شوند که بخشی از این مشکل به مردم و بخشی نیز به مسئولان مربوط می‌شود.

جاهدی‌نیا در پایان گفت: باید به این موضوع نیز توجه داشته باشیم و اجازه ندهیم که فعالیت‌های قرآنی کنار گذاشته شوند، لذا ضرورت دارد اقدامات مختلفی مانند در نظر گرفتن جایزه و تشویق و ... برای قشر جوان و نوجوان بسترها و زیرساخت‌های لازم را برای جذب آنها به سمت قرآن فراهم آوریم.

انتهای پیام
captcha