اعتماد به جوانان؛ مسیری برای اجرای سیاست‌های جهاددانشگاهی
کد خبر: 4160774
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت باایمان، امید و اعتماد به جوانان

اعتماد به جوانان؛ مسیری برای اجرای سیاست‌های جهاددانشگاهی

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: دیدگاه ما تربیت جوانان برای تولید محصولات فرهنگی است و سال‌های سال است که در جهاددانشگاهی سیاست‌های خود را با اعتماد به جوانان اجرایی می‌کنیم.

سعید خدیوی، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی،سعید خدیوی، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از استان، با اشاره به عملکرد معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی طی یک‌سال گذشته، اظهار کرد: اولین نکته‌ای که بسیار مهم است و در شعار امسال جهاددانشگاهی هم به آن اشاره شده، مسئله اعتماد به جوانان است، چراکه امروز نقش نهادهای مرجع همچون پدر و مادرها، معلمان مدرسه و استادان دانشگاه برای نوجوانان و جوانان کمرنگ‌تر از گذشته شده است و گویی آنها خودشان الگوی خود شده‌اند، زیرا با هم یک زبان مشترک دارند.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های جهاددانشگاهی به‌خصوص در حوزه فرهنگی از ابتدای شکل‌گیری آن مبتنی بر اعتماد به جوانان بوده است، افزود: در این نهاد و در بستر آموزش‌هایی که به جوانان ارائه می‌شود، شاهد ظهور نسلی از دانشجو خبرنگار و پرسشگر دانشجویانی هستیم که به‌صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و ثمره بسیاری از توفیقات بوده‌اند.

خدیوی با بیان اینکه امروز هم جامعه دانشجویی کوچک شده و هم نوجوانان جامعه‌پذیرتر شده‌اند، بیان کرد: جهاددانشگاهی در مواجهه با نسل جدید نیز رویکرد اعتماد به آنها را در پیش گرفته، چراکه امروزه سرعت تحولات نسبت به گذشته شتاب بیشتری پیدا کرده است و ما به‌عنوان نهاد تصمیم‌گیر صرفاً باید دغدغه‌های موجود را هدایت کنیم و فرم اجرای کار را بر عهده خود جوانان بگذاریم.

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به راه‌اندازی پردیس فناوری‌های نرم و صنایع خلاق و همچنین مرکز تولید محتوای فضای مجازی در این سازمان، اظهار کرد: راه‌اندازی این دو مرکز اولین گامی بود که در راستای این نگرش در جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی برداشته شد. اعتماد به جوانان با توجه به ضرورت استفاده از نوآوری در فعالیت‌های فرهنگی نیازمند بستری است که خود آنها در کنار شبکه‌های منتورینگ، قالب‌ها و فرم‌های جدید برای ایجاد و پیگیری ایده‌های خلاقانه از آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: ما در قالب اجرای طرح «گذر شکوفایی استعدادهای نخبگانی» بر این اعتقاد هستیم که در گذشته خودمان محصولاتی را در حوزه فرهنگی تولید می‌کردیم، اما امروز باید زیرساخت‌های این تولید را در اختیار جوانان قرار دهیم تا آنها محصولات فرهنگی که ناظر بر هویت بومی است را تولید کنند، در واقع ما باید به‌عنوان نهاد بالادستی صرفاً هدایت‌گری دغدغه‌ها را بر عهده داشته باشیم و اجرا را به جوانان واگذار کنیم.

پردیس فناوری های نرم جهاددانشگاهی خراسان رضوی

 وظیفه جهاددانشگاهی اتصال گروه‌های نخبگان است

خدیوی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های جهاددانشگاهی کنشگر مرزی بودن آن است، ادامه داد: این نهاد وظیفه خود می‌داند تا میان حاکمیت، جوانان و مردم ارتباط برقرار کند و فضاهای فکری حاکمیت را به فضاهای فکری نخبگان نزدیک کند، در حالی‌که امروز وظیفه ما اتصال گروه‌های مختلف نخبگانی به یکدیگر است که این اتصال باعث افزایش کارآمدی فعالیت‌های فرهنگی می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی افزود: طی سالیان گذشته متوجه شدیم نسبت هزینه فایده‌ای که در حوزه فرهنگی می‌کنیم اثربخش نیست، علت آن هم این بود که ما هزینه و محصولی را تولید می‌کردیم که تقاضا برای آن در بازار نبوده است، در حالی‌که در حوزه فرهنگ باید سیاست‌ها را تبیین کنیم، اما تولید محصول را به جوانانی واگذار کنیم که خودشان مصرف‌کننده هستند و زبان گفتاری و قالب ارائه محصول در فرم مورد نظرشان را می‌دانند، بنابراین باید به جوانان اعتماد و به آنها فرصت دهیم و فقط آنها را به‌سمت فرهنگ بومی خودمان برای تولید محصول و محتوای فرهنگی هدایت‌ کنیم، زیرا این‌گونه اثربخشی محصولات فرهنگی افزایش پیدا می‌کند.

خدیوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به زیرشاخه‌های مختلف معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی و اقدامات و هدف‌گذاری‌هایی که در این بخش‌ها صورت گرفته است، بیان کرد: در بخش فرهنگسراهای جهاددانشگاهی یکی از مهمترین کارکردهای ما بحث آموزش است و خدمات متنوع و سطح بالایی را در قالب کلاس‌های آموزشی و برگزاری رویدادهای ارزشمند به‌ مناسبت‌های مختلف در سطح شهر مشهد به هنرجویان ارائه می‌دهیم.

انتشارات جهاددانشگاهی

ترویج فرهنگ مطالعه؛ از موارد اثربخش اقدامات فرهنگی

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی تأکید کرد: برای اثربخشی اقدامات فرهنگی یکی از مسائل مهم ترویج فرهنگ مطالعه و بالا رفتن سطح اطلاعات و تشویق افراد به مطالعه است، در این راستا یکی از اقداماتی که در سازمان جهاددانشگاهی صورت گرفت این بود که بخش انتشارات این سازمان از حالت چاپ به بخش ترویج فرهنگ مطالعه ورود پیدا کرد، در واقع سیاست ما گسترش نگاه ترویجی به فرهنگ مطالعه است و در این راستا برنامه‌هایی همچون برگزاری نشست‌های نقد و معرفی کتاب و تولید محتواهای مرتبط با کتاب را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی نیز برای دانشجویان کارگاه‌های مهارت‌آموزی تخصصی را برگزار می‌کنیم، گفت: دانشجویان در این کارگاه‌ها در فعالیت‌هایی مشارکت و همکاری می‌کنند که ظرفیت مسئولیت‌پذیری آنها را در آینده بالا می‌برد. سازمان افکارسنجی جهاددانشگاهی مشهد نیز سال گذشته دوره‌های پیشرفته تحلیل شبکه را برگزار کرد که این گامی رو به جلو بوده تا جوانانی که با این مجموعه کار می‌کنند به جای تحلیل ساده پرسش‌نامه‌ها به سمت تحلیل شبکه‌های اجتماعی برای فهم افکار مردم بروند.

خدیوی با اشاره به فعالیت خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا تصریح کرد: در این دو خبرگزاری هم دوره‌های آموزشی ما پیشرفته‌تر برگزار می‌شود تا به جای اینکه یک خبرنگار و عکاس ساده آموزش دهیم فعال رسانه‌ای تربیت کنیم و تمام این‌ها در کنار یکدیگر باعث تعمیق جوانان، افزایش دانش و تربیت نسل جوان با عمق بیشتر می‌شود، چراکه سطحی‌نگری و برخورد سطحی با موضوعات فرهنگی از آفت‌های جدی است که حوزه فرهنگ را تهدید می‌کند.

اعتماد به جوانان؛ مسیری برای اجرای سیاست‌های جهاددانشگاهی

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی با بیان اینکه سطحی‌نگری باعث اتلاف هزینه و عدم دستیابی به نتیجه می‌شود، گفت: دیدگاه ما تربیت جوانان برای تولید محصولات فرهنگی است و نیازمند تربیت نیروهای عمیق و دغدغه‌‎مند هستیم و سال‌های سال است که در جهاددانشگاهی سیاست‌های خود را با اعتماد به جوانان اجرایی می‌کنیم.

اعتماد به جوانان؛ مسیری برای اجرای سیاست‌های جهاددانشگاهی

انتهای پیام
captcha