حسین‌بن علی(ع)؛ تأویل «ترجف الراجفه» در قرآن
کد خبر: 4163986
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
محمدعلی انصاری مطرح کرد:

حسین‌بن علی(ع)؛ تأویل «ترجف الراجفه» در قرآن

صاحب تفسیر مشکاة گفت: خداوند در آیه 6 سوره مبارکه «نازعات» می‌فرماید: «يَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ»، روزی که به لرزه در می‌آورد که این آیه شریفه هم درباره قیامت و هم درباره حضرت سیدالشهدا(ع) تفسیر شده است.

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و صاحب تفسیر مشکاة، امروز 30 مردادماه، در نشستی مجازی با موضوع «امام حسین(ع)» اظهار کرد: خداوند در آیه 6 سوره مبارکه «نازعات» می‌فرماید: «يَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ»، روزی که به لرزه در می‌آورد که این آیه شریفه هم درباره قیامت و هم درباره حضرت سیدالشهدا(ع) تفسیر شده است.

وی ادامه داد: در این آیه شریفه واژه «رْجُفُ» به معنای سخنانی است که دین و دنیای انسان را تکان می‌دهد و آن لرزاننده‌ها و تکان‌دهنده‌های بسیار سخت و جدی است.

این مفسر قرآن ابراز کرد: در تفسیر فرات کوفی که اولین تفسیر روایی ما به لحاظ قدمت در شیعه است، آمده که امام صادق(ع) فرموده‌اند: «الراجفة الحسین‌بن علی(ع)». در حقیقت حسین‌بن علی(ع) که نام، یاد، خون و سر بر نیزه رفته او، راجفه‌ای است که وجود و هستی را تا قیامت تکان می‌دهد و ایشان اولین فرد در اولیای الهی است که غبار خاک بر سر مبارک او قرار گرفت.

انصاری اظهار کرد: همچنین در این تفسیر آمده که خداوند می‌گوید: «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا»؛ ما رسولانمان را نصرت می‌‌دهیم. در واقع خداوند حسین‌بن علی(ع) با تمام آن سپاه و موقعیتی که داشتند را شامل حال نصرت و سرفراز خود کرد.

وی افزود: همچنین خداوند در آیه شریفه 40 سوره مبارکه «غافر» می‌فرماید: «يَوْمَ لَا يَنْفَعُ الظَّالِمِينَ مَعْذِرَتُهُمْ ۖ وَلَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ»؛ و روزی فرا می‌رسد که معذرت ظالمین حضرت سیدالشهدا(ع) براساس هیچ فایده‌ای ندارد و لعنت الهی و جایگاه سویی که خداوند در دوزخ برای آن‌ها در نظر گرفته است نثارشان خواهد شد.

صاحب تفسیر مشکاة اظهار کرد: تفسیر ‌این کلمات‌ کوبنده‌ و تکان‌‌دهنده‌ ‌هر‌ چه‌ بوده‌ ‌باشد‌، ضمیر آدمی‌ ‌را‌ ‌به‌ اهتزاز ‌در‌می‌آورد و ‌اگر‌ شخص‌ به درستی از‌ معنی‌ ‌آن‌ آگاه‌ نباشد، بی‌تابی‌ و ناآرامی‌ ‌او‌ افزایش‌ پیدا می‌کند.

انتهای پیام
captcha