سیدعلی سرابی، دبیر انجمن خادمان قرآن در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی، ضمن گرامیداشت هفته معلم و تبریک به فعالان عرصه تعلیم و تربیت، معلمان و اساتید و بهویژه معلمان و اساتید قرآنی اظهار کرد: در طول دوران حضورم در جلسات، محافل و کلاسهای قرآنی در سطوح مختلف آموزش، توفیق فراگیری در محضر اساتید و معلمان قرآن بسیاری را داشتم.
وی افزود: از ابتدای دوره، آموزش در سطح صحیحخوانی و فصیحخوانی را در محضر استاد حسین ظریف بودم و او استاد قرآن در جلسات محلی بود که این جلسات پس از سالها همچنان ادامه دارد و بعد از دوره فصیحخوانی، تجوید، صوت و لحن را در محضر وی فرا گرفتم.
سرابی ادامه داد: پس از ورود به سطوح بالاتر قرآنی از محضر اساتید دیگری بهرهمند شدم که تعدادی از این اساتید از جمله استاد مختاری که بیشترین فیض را از محضر او بردم، استاد رحیمی، استاد فرقانی و استاد اوحدی به رحمت ایزدی پیوستند که از خداوند منان برای این اساتید همنشینی با قرآن را خواستارم، دیگر اساتید مرتضی سادات فاطمی، هاشم روغنی و جواد فاطمی بودند.
این پیشکسوت قرآنی گفت: نکته حائز اهمیت در واقع این است که اساتید جاذبههای معلمی و رابطه عاطفی با شاگردان خود داشتند و این نقطه قوت اساتید و محور اصلی بود که باعث جذب نوجوانان و جوانان به جلسات قرآنی شد که البته این خلق و خوی نیکو منشأ خود قرآن کریم بوده است.
وی ادامه داد: علت ماندگاری نام و خاطرات اساتید قرآن در اذهان و بهویژه در ذهنم بعد از گذشت چهل سال سیمای بشاش و چهره آمیخته با لبخند آنها بود که هنگام تدریس داشتند که این موضوع برای نوجوانان و جوانان جاذبه داشت و بهرهمندی اساتید از معارف قرآنی و تبیین معارف قرآن در جلسات در شکلگیری شخصیت شاگردان آنها تأثیرگذار بود.
سرابی بیان کرد: در دوران نوجوانی گاهی اساتید هدایایی هرچند کم ارزش به لحاظ ریالی را بهعنوان تشویق اهدا میکردند که برای ما ارزشمند بود و در این خصوص خاطرم هست که یکی از اساتید در جلسه مطرح کرد اگر کسی سوره بقره را حفظ کند جایزهای برایش در نظر گرفتهام، لذا اهتمام به حفظ کردم و پس از اینکه مورد آزمایش استاد قرار گرفتم هدیه او سه جلد اول تفسیر نمونه مرتبط با تفسیر سوره بقره بود که این هدیه بسیار ارزشمند برایم بود.
دبیر انجمن خادمان قرآن اظهار کرد: معلمان قرآن در واقع پشتوانه جریان قرآنی مشهد هستند و حاصل معلمی این پیشکسوتان تربیت شاگردانی است که در سطح جهان و بینالملل مطرح بوده و جا پای اساتید بنام و مشهور جهان اسلام گذاشتهاند که نتیجه زحمات بیشائبه این اساتید هستند.
وی با بیان اینکه دومین ویژگی اساتید پیشکسوت قرآن این است که بدون هیچ چشمداشت و تنها برای قرب الهی تلاش کردند، گفت: استاد مرحوم محمدرضا چابکی از اساتیدی بود که از صبح جمعه تا ظهر، سه جلسه قرآنی را اداره میکرد و مسیر این جلسات که در نقاط مختلف شهر بود را با دوچرخه طی میکرد و هیچگاه در مسیر آموزش قرآن چشمداشتی نداشت و شغل ایشان آزاد بود.
سرابی بیان کرد: برکت تلاش اساتید قرآنی ایجاد یک جریان فاخر و با ارزش است و امروز قاریان، حافظان و اساتید قرآنی کشور مایه افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و پرچم قرآن در جهان توسط این افراد برافراشته است و اگر امروز میبینیم در غزه مظلوم مردم با تکیه بر قرآن مقاومت میکنند و پیروزی خون بر شمشیر را در عصر خود میبینیم به برکت قرآن و پرچم قرآن است که در جمهوری اسلامی برافراشته شده است.
دبیر انجمن خادمان قرآن با اشاره به فرمایش امام راحل که فرمودند «معلمی شغل انبیاء است»، افزود: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «إنَّما بُعِثتُ مُعَلِّما؛ من معلّم برانگيخته شدم» و از طرفی خداوند در آیه 4 سوره قلم میفرماید: «وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ؛ و در حقیقت تو به نیکو خلقی عظیم و بزرگوارانه آراستهای» و بر این اساس یکی از شاخصههای دیگر معلمان اخلاق نیکوست که با خلق نیکو و مهربانی دانشآموز را جذب و به آن رشته علاقهمند میکنند.
وی در پایان گفت: پیامبر اعظم(ص) اسوه حسنه تمام مسلمانان هستند و روش ایشان در جذب افراد به اسلام خلق نیکو بود و مهربانیهایشان در بین خاص و عام مطرح است، بنابراین خلق نیکو لازمه معلمی است و در آموزش قرآن این شاخصه یعنی خلق نیکوی اساتید و معلمان قرآنی اهمیت مضاعف دارد، چون اگر معلم با خلق نیکو قرآنآموز را جذب کند در واقع او را به ارزشهای الهی جذب کرده است.
خبرنگار: زهرا اسماعیلی
انتهای پیام