بیبی حکیمه حسینی، مدیر گروه علوم قرآنی و تفسیر دانشکده علوم قرآنی مشهد در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: نگاه شهید آیتالله سیدابراهیم رئیسی به مباحث قرآنی در سطح عام و خاص نسبت به دولتهای قبل نگاهی منسجم، جامع و یکپارچه بود و این دقیقاً در مقابل نگاه سکولار به قرآن است.
وی با اشاره به مدت مسئولیت شهید رئیسی در مقام ریاست جمهوری ایران بیان کرد: یک مسئول دولتی میتواند فقط در سطح وزارت ارشاد مباحث قرآنی را ببیند، اما از اقدامات و سخنان ایشان میتوان فهمید که قرآن را کلانتر از یک وزارت و نهاد دید.
حسینی گفت: نگاه استراتژیک ایشان به قرآن آنجایی خود را نشان داد که در سازمان ملل که محل حرفهای دنیوی، ارتباطات دیپلماتیک و مدیریت روابط سیاسی است، قرآن را عامل وحدت میشمارد و همچنین آنرا تفسیر میکند و بهعنوان بنمایه اخلاقی و انسانی یادآور میشود که این سند معنوی در روابط دنیوی و سیاسی هم مؤثر و این نوع نگاه به قرآن کمسابقه است.
وی افزود: توجه به قرآن و مباحث قرآنی به شخصیت علمی و قرآنی ایشان بازمیگردد و غیر از علم تفسیر و وجه دانشی و آموزشی قرآن، نگاه ایشان نگاه عملگرایانه به قرآن بوده است و چه در زمانی که در قوه قضائیه حضور داشت و چه در آستان مقدس حضرت رضا(ع) مسئولیت پذیرفت و چه در دوره ریاست جمهوری عملاً قرآن را سندی رفتاری و عملی میدانست.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد ادامه داد: شهید رئیسی، قرآن را به عنوان سند دینی مورد بهرهگیری قرار داد و در آن زمان که توطئهها و هجمهها علیه قرآن زیاد بود تا نگاه اسلامی و قرآنی از میدان جهانی خارج شود، این ابتکار را داشت که با استفاده از مخاطب بینالمللی بتواند یک بازخورد بینالمللی در مقابله با گسترش اهانتها به قرآن رقم بزند.
حسینی تصریح کرد: آن زمان که اهانتها و توهینها به ساحت قرآن بهصورت زنجیرهای در حال گسترش بود و این کار از سوی افراد و حکومتها مورد حمایت قرار میگرفت با این اقدام رئیسجمهور ایران جبههگیریها علیه قرآن تضعیف شد و در سطح کشورهای اسلامی هم ابراز رضایتهایی از سوی کشورهای مسلمان اعلام و همچنین عزت و همبستگی در بین این کشورها ایجاد شد و این به خوبی در همان روزهای اول دیده میشد.
وی با تأکید بر نگاه عزتمندانه شهید رئیسی به قرآن کریم ادامه داد: استفاده شهید رئیسی از یک نسخه قرآن مشترک و مأنوس در سطح جوامع اسلامی که از نظر ظاهری، با مجلد سبز رنگ و قلم عثمانطه نگاشته شده و شاید وحدتبخشترین نسخه از جهت ظاهری باشد، بازخوردهای مثبتی را نسبت به شخص ایشان و جامعه تشیع در سطح کشورهای اسلامی ایجاد کرد.
مدیرگروه علوم قرآنی و تفسیر دانشکده علوم قرآنی مشهد با اشاره به وظایف دولتهای آینده در حوزه قرآن بیان كرد: شهید آیتالله رئیسی پایهگذاریهای مؤثری را در بخشهای مختلف قرآنی انجام داد که از جمله آنها میتوان به فعال کردن شوراهای قرآنی در سطح کشور که پیش از این تعطیل بود و یا مؤثر نبود اشاره کرد.
حسینی گفت: فعالیتها، حرکتها و مصوبات خوبی را در حوزه فعالیتهای قرآنی در دولت سیزدهم داشتهایم که باید حفظ شود، فعالیتهای وحدتبخشی در حوزه ساختارهای قرآنی انجام شده و تصمیمهایی در حوزه پیوست قرآنی هر فعالیت فرهنگی گرفته شده است و ما انتظار نداریم به صرف تغییر یک مسئول گامهای مؤثر قبلی دیده نشود و کنار گذاشته شود.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد بیان کرد: اگر پیوستهای قرآنی دیده شوند و حتی کارشناسی و رفع عیب شوند، میتوانند مورد عمل قرار بگیرند، چیزی که در سالهای متمادی ما آنرا نداشتیم، یعنی فضای فرهنگی در کنار فضای قرآنی به فعالیت خود ادامه میداد بدون اینکه هیچگونه ارتباط مؤثر و دوسویهای بین آنها برقرار باشد.
حسینی اظهار کرد: اگر فضای قرآنی را مانند چتری در نظر بگیریم که راهبردهای آن در تصمیمگیری و تصمیمسازی فضای فرهنگی جامعه مؤثر و دخیل باشد و اگر مسؤلان آینده در گام اول عامل به قرآن باشند و خارج از مباحث نمایشی، اعتقاد راسخ به قرآن داشته باشند و این آیه را مدنظر داشته باشند که «مَا نَنسَخ مِن آيَةٍ أَو نُنسِهَا نَأْتِ بِخَيرٍ مِنهَا أَو مِثلِهَا» یعنی هر حكمى را نسخ كنيم يا آنرا به [دست] فراموشى بسپاريم بهتر از آن يا مانندش را مى آوريم» حرکت قرآن رو به پیشرفت خواهد بود.
وی بیان کرد: دولت سیزدهم نگاه نمایشی به فعالیتهای قرآنی و یا ارائه گزارش و تولید آمار نداشت بلکه نگاه جدی در اصلاح ساختاری، تخصیص بودجه و راهبردهای مادی و معنوی در فضای فرهنگی جامعه وجود داشت و مراحلی از کارها هم انجام شد.
حسینی گفت: تا پیش از این در بخشهای مختلف قرآنی همچون ساختارهای اقتصادی کشور متأسفانه اقدام شایستهای رخ نداده بود و یک توقف و رکود در انتظارات برآورده نشده قرآنی و فرهنگی در سطح جامعه را شاهد بودیم، جامعه قرآنی شاهد بود که در دولت سیزدهم گامهایی در راههای نرفته پیشین برداشته شد و امیدوارم رؤسای جمهور در دورههای آینده و تا رسیدن به دولت کریمه حضرت صاحب الزمان(ع) اعتقاد جدی، راسخ و عملگرایانه قرآنی و رو به تعالی داشته باشند و در بین مسئولان ما ادامه یابد.
این پژوهشگر و مدرس قرآنی با اشاره به راهبردهای مهم برای پژوهشگران تصریح کرد: پیشبرد اهداف قرآنی در جامعهای مثل ایران که داعیهدار برپایی یک حکومت اسلامی است باید اصل باشد، این یک اصل دو سویه است یعنی از طرف مسئولان باید آن باور حمایت و اعتقاد بهکار قرآنی و بسترسازی برای کار قرآنی وجود داشته باشد و از طرف آحاد جامعه قرآنی باید نگاه مسئلهمحور ترویج شود و نگاه کمی به تولید پژوهشها و کسب رتبه، عناوین و حدنصاب در پژوهشها که آفتی برای بخشهای علمی شده، کنار گذاشته شود.
حسینی در پایان گفت: پژوهشگران قرآنی باید در کنار گذاشتن فضای کمی و آفتزده به پژوهشها، پیش قدم باشند و نگاه خود را متوجه این مسئله کنند که قرآن باید منبع استخراج تمام نهادهای مدیریتی در جامعه اسلامی باشد، ما براساس آنچه از قرآن و روایات به دست میآوریم بر این اعتقادیم که قرآن میتواند منبع اصلی علوم انسانی باشد و اگر این نگاه فراگیر شود ما میتوانیم شاهد تحول شگرفی در تمام سطوح عرصه مدیریتی کشور باشیم.
انتهای پیام