کمالالدین غراب، قرآنپژوه و مترجم قرآن کریم، در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی، ضمن عرض تسلیت رحلت آیتالله سیدمحمود طالقانی، اظهار کرد: مرحوم آیتالله طالقانی از جایگاه ویژه و بالایی برخوردار و از شخصیتهای بینظیر و کمنظیری بود که از ایشان، جلوههای رحمت و برکت الهی میبارید.
وی ادامه داد: کتاب معروف ایشان کتاب «پرتویی از قرآن» است که در این کتاب 4 سوره قرآن را مورد تفسیر قرار دادهاند که شامل سورههای «بقره»، «حمد»، «آلعمران»، «نساء» و همچنین سورههایی از جزء سی قرآن است که متأسفانه کتابشان کامل نوشته نشد و نیمی از آن باقی ماند. همچنین با وجود اینکه بسیاری از این تفاسیر را در زندان نوشتهاند و منابع بسیاری در دسترس نداشتهاند، اما تأملات بسیار خوبی در ریشه لغات دارند.
غراب در رابطه با تفسیر آیتالله طالقانی بیان کرد: با توجه به اینکه قرآن کتابی است که باید با توجه به زمان خودش مورد تفسیر قرار گیرد، کتاب مرحوم طالقانی از این ویژگی برخوردار بوده که با توجه به ویژگیهای عصر خودش تفسیر شده است و نسبت به تفسیرهای معاصر و قبلتر از زمان خودش ممتاز بود و تفاوتهای عمدهای داشت.
این قرآنپژوه افزود: در دوران رژیم قبل از شاه مباحث اسلامی فکری به وجود آمده بود و افرادی مانند دکتر شریعتی، مهندس بازرگان و آیتالله طالقانی بهدنبال برداشتهای نوینی از دین اسلام بودند که تطابقی با نیازهای عصر خود داشته باشد.
وی گفت: قرآن کتاب هدایت است و مانند کتابهای شیمی و کیهانشناسی دارای علم دقیق و منطقی نیست و توسط دانش بشریت قابل نقل شدن نیز نیست و نباید از این منظر به آن نگاه کرد. اما برخی افراد مانند آیتالله طالقانی تمایل به تفسیر علمی قرآن دارند. ایشان به خاطر علاقهمندی به برخی از سورههای جزء سی قرآن آنها را بهصورت اندک مورد بررسی علمی قرار دادند که کار ایشان قابل اغماض است، چراکه ایشان در حوزههای انسانشناسی و جامعهشناسی بسیار اندیشمندانه عمل کردند.
غراب در رابطه با زبان نوشتاری آیتالله طالقانی، بیان کرد: زبان نوشتاری تفسیر کتاب ایشان به لحاظ فلسفی زبانی عمیق و برای خواننده عادی دیریاب است و به دلیل پیچیدگیهای لفظ ایشان بیشتر مورد بررسی مفسران قرار میگیرد. با این وجود، در زندگی امروز نیز بسیار کاربردی است و میتوان آن را مورد استفاده قرار داد.
این قرآنپژوه تصریح کرد: بخش بسیاری از سوره نساء راجعبه موضوع جنگ و مبارزه است که آیتالله طالقانی با توجه به دوران زندگی خود که قبل از انقلاب بود، مبارزین صدر اسلام و مقاومتشان در برابر ظلم را با مبارزانی که در این سوره آمده، تطبیق داده است و مفصل به آن پرداخته است و به نوعی خواسته پشتوانه فکری و ایمانی مبارزات مبارزان را بر علیه رژیم گذشته فراهم کند.
غراب در پایان گفت: همچنین با توجه به اینکه جامعه سنتی ما در آن زمان جایگاهی برای حقوق زن قائل نبود، ایشان جایگاه واقعی و اصلی زنان در اسلام را از تفسیر آیات مربوط به شأن و شخصیت زنان از سوره نساء مورد بررسی قرار داده است.
انتهای پیام