مجتبی فردفانی، حافظ و مرتل قرآن کریم، در گفتوگو با ایکنا از خراسانرضوی اظهار کرد: در سنین کودکی در فضای خانوادگی قرآنی رشد کردهام و باتوجه به انسی که با قرآن کریم داشتم، در سن 7 سالگی وارد کلاسهای روخوانی، روانخوانی و تجوید قرآن کریم شدم. بعد از مدتی به دلیل دوستان قرآنی که داشتم در این مسیر انگیزه بسیاری پیدا کردم و با مرور زمان مشتاق حفظ کل قرآن کریم شدم. اولین بار در سن 10 یا 11سالگی در جلسه قرآنی «مجمع قرآنی گراش» به تلاوت آیات سوره «حج» از قرآن کریم پرداختم و با روش عبدالباسط، تلاوت را آغاز کردم. اکثر افرادی که در سن کم تلاوت را آغاز میکنند، به دلیل اینکه صدای آنها زیر است، روش عبدالباسط را در پیش میگیرند و تاکنون عموم مردم استقبال بهتری از عبدالباسط و منشاوی داشتهاند.
وی ادامه داد: حفظ تخصصی یک ساله قرآن کریم، بهصورت شبانهروزی انجام میشود که شرکتکنندگان باید از برنامههای دیگر فاصله بگیرند. به همین دلیل در سال 1386 وارد حفظ یک ساله قرآن کریم در استهبان استان فارس شدم و مدرسه را در 16سالگی کنار گذاشتم و بعد از اتمام حفظ کل مدرسه را مجدد آغاز و تمام کردم. بعد از فارغالتحصیلی مسابقات بسیاری را در سالهای 91، 92، 93 در حوزههای تلاوت حفظ قرآن شرکت و رتبههای متفاوتی را دریافت کردم و در سال 95 در مسابقات بینالمللی اوقاف که بیش از 40 کشور در آن شرکت داشتند، رتبه اول را کسب کردم و در اختتامیه این مسابقه، در بیت رهبری به تلاوت قرآن کریم پرداختم.
این حافظ قرآن کریم افزود: سال 97 در مسابقات دانشجویان ایران که در بنیاد پژوهشهای حرم مطهر رضوی برگزار شد، رتبه اول را کسب کردم. بعد از این مسابقه به حج مشرف شده و در سال 1403 مسابقات اعتاب مقدسه که با حضور بیش از 20 کشور در کربلا برگزار شد، رتبه دوم را کسب کردم. مسابقات اعتاب مقدسه، مسابقاتی است که در آن دو نماینده حفظ و قرائت از همه اعتاب مقدسه به این مسابقات دعوت میشوند و به رقابت میپردازند.
فردفانی در خصوص تحصیل در دانشگاه گفت: در سال 89 وارد دانشگاه تربیت مدرس قرآن کریم مشهد و در سال 93 در رشته فنون قرائت فارغالتحصیل شدم. بعد از اتمام دوره کارشناسی در سال 93 برای کارشناسی ارشد به دانشگاه فردوسی وارد شدم و به واسطه دو مسابقهای که در این میان وجود داشت، در سال 98 در رشته علوم قرآن و حدیث فارغالتحصیل شدم.
وی بیان کرد: از سال 86 وارد آموزش حفظ قرآن کریم بهصورت یکساله شدم و بعد از فارغالتحصیلی این امر را مستمر ادامه دادم و اکنون در مؤسسات قرآنی مختلف فعالیت میکنم. اگر وارد فضای قرآن نمیشدم سرنوشت و آینده بنده هیچ تضمینی نداشت و مشخص نبود که اکنون در چه جایگاهی قرار داشتم. حفظ قرآن با درک عمیق معنای آن، میتواند کمک بسیار خوبی در ارتقای افراد داشته باشد و در تصمیماتی که انسان را مردد سازد، او را یاری کند. زیرا فردی که حافظ قرآن است در زمان شک و تردید کلام خداوند در ذهنش مرور میشود، باتوجه به آیات ناب اسلام تصمیم میگیرد و اگر درک درستی از مفهوم آیات نداشته باشد؛ اثربخشی کمتری را ایفا میکند.
این مرتل قرآن کریم تصریح کرد: جهانبینی افراد براساس مؤلفههای گوناگونی شکل میگیرد، اما ارتباط و معرفت نسبت به قرآن، در این خصوص اثرگذاری خاصی را دارد و شناخت قرآن در جهانبینی و زندگی انسان بسیار مهم است. علاوه بر آن، استماع و نگاه کردن به کلام الهی هم بسیار مؤثر است و دل و جان انسانها را دگرگون میسازد. به همین دلیل کفار مکرراً بیان میکردند که به قرآن گوش ندهید، خداوند در آیه 26 سوره فصلت درباره این امر فرموده است: «وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَٰذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ؛ و کافران (به مردم) گفتند: به این قرآن گوش فرا ندهید و سخنان لغو و باطل در آن القا کنید تا مگر بر او غالب شوید.»
فردفانی درباره عملکرد قاریان و افراد قرآنی، اظهار کرد: افراد قرآنی نیز مانند دیگر افراد جامعه، ممکن است، خطا داشته باشند و اشتباهاتی انجام دهند، اما دیدگاه افراد در این خصوص اهمیت دارد، زیرا مردم جامعه نباید براساس صنف و شغل افراد، آنها را قضاوت کنند و از آنها انتظاری داشته باشند. اما افراد قرآنی باید هوشیار باشند و در این خصوص شأنیت قرآن را حفظ کنند، زیرا تعامل با قرآن باید در عملکرد آنها نمایان باشد. همچنین خداوند در آیه 126 سوره طه فرموده است: «قَالَ كَذَٰلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا ۖ وَكَذَٰلِكَ الْيَوْمَ تُنْسَىٰ؛ خدا به او فرماید: (آری) بدین گونه آیات ما برای هدایت تو آمد و همه را به طاق فراموشی و غفلت نهادی، و امروز هم تو فراموش (و بیبهره) خواهی شد.»
وی در خصوص تفاوت قرائت و حفظ، بیان کرد: در دوران گذشته افرادی که در شهر مشهد صدای خوبی نداشتند، به رشته حفظ روی میآوردند، اما امروزه اینگونه نیست و باتوجه به استعداد و علاقه شخصی، رشتههای قرآنی خود را انتخاب میکنند. خوشبختانه استعداد قرآنی بسیاری در ایران وجود دارد، اما متأسفانه استعدادیابی مناسبی در بسیاری از نقاط صورت نمیگیرد و این استعدادهای خوب، کشف نمیشود. البته در بعضی از شهرها مانند مشهد و اصفهان اساتید بسیار خوبی در این زمینه فعالیت میکنند و حتی قرآنپژوهان سایر کشورها را نیز پرورش میدهند.
این حافظ قرآن افزود: جایگاه ایران در خصوص استعدادیابی قرآنی بسیار ارزنده است و در برترینهای جهان قرار دارد. این جایگاه در مسابقات مختلف نمایان شده و آثار بسیار خوبی را بهجا گذاشته است. برای نمونه در آخرین مسابقه بینالمللی که در عراق برگزار شد، از 10 نفر برگزیده، حدود 6 نفر از ایران بودند و مقامهای اول تا سوم را کسب کردهاند. همچنین جلسات قرآنی که غیررسمی در خصوص آموزش و قرائت قرآن برگزار میشود، در پرورش افراد و استعدادهای قرآنی تأثیر بسزایی دارد. همچنین رهبر معظم انقلاب به عنوان فرد اول جمهوری اسلامی به قرآن و پرورش قرآنی توجه ویژهای دارد که همین امر باعث پدیدآمدن انگیزه و تلاش بیشتری در میان جامعه قرآنی شده است.
فرد فانی با بیان اینکه عوامل اجتماعی تأثیر بسزایی در استعدادهای افراد بهویژه تلاوت دارد، تصریح کرد: در ایران صداهای بسیار خوبی وجود دارد، این موضوع فقط برای قاریان صدق نمیکند و در صداهای دیگر افراد جامعه نیز نمایان است و از دیدگاه برخی از اساتید قرآنی صدای خراسانیها، نزدیکترین صدا به صدای مصریها است. همچنین مصر از لحاظ تلاوت قرآن، سبقه بسیاری دارد و جغرافیای آنها در استعداد آن افراد مؤثر بوده است و علاوه بر این مورد استفاده و تسلط کافی بر روی زبان عربی نیز تأثیر زیادی در این راستا دارد.
انتهای پیام