
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی،
محمد حسینزاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در دومین جشنواره ملی قصههای قرآنی تبیین که امروز 24 مهرماه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد اظهار کرد: قصه در ادبیات، آداب و سنتهای ایرانیان تاریخچهای بلند و دراز مدت دارد. از ایام گذشته، قصه آخر شب بچهها در خانوادههای ایرانی به عنوان یک فرهنگ و سنت بوده که مادران برای کودکانشان قصه میگفتند و با قصه گفتن، کودکان به خواب میرفتند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: در تاریخ دوره معاصر ما که دوران کودکی متولدین 60 و 70 باشد، قصههای شب رادیو یکی از بخشهای پررنگ و مورد علاقه کودکان آن نسل بود که با توجه به رشد رسانههای متنوع و صنعت چاپ، تنوع و تعدد در روایتگری و قصهگویی وجود داشت و با توجه به کتابهای حذف شده اوایل دهه 60 عمده تیراژ این کتابها 40، 50 و 100 هزار است، به طوریکه در دهه 60 رجوع مردم به کتاب کودک بالا بوده است.
وی افزود: نویسندگان بزرگی در طول تاریخ کشور بهخصوص معاصر، رشد و تحرک رو به جلویی را داشتهاند. مهدی آذریزدی استاد قصهگویی کودک و نوجوان، قصههای قرآنی و ائمه را به زبان کودک و نوجوان درآورد و برای نسل خصوصاً نوجوانان نقش تدوینگری داشت، سراغ ادبیات کهن رفت و آنها را به زبان ساده برای کودک و نوجوان نگارش کرد.
حسینزاده بیان کرد: به برکت انقلاب اسلامی در حوزه کتاب کودک به تنوع و تعدد در قصهها رسیدهایم، همچنین، ناشران خوبی در سراسر کشور در حوزه کودک فعالیت میکنند و نویسندگانی سراغ قصهنویسی حوزه کودک سوق پیدا کردهاند و برای کودکان قصه میگویند.
وی تصریح کرد: در طول سالهای بعد از انقلاب شاهد داستاننویسان خوبی در کشور هستیم، همچنین، ناشرانی سراغ طراحیهای جذاب و تصویرگریهای متناسب با سن و علاقه کودکان رفتند که تمام این موارد اتفاقات با برکتی است که در کشور روی داده است، اما آسیبهایی در این زمینه وجود دارد، بدین لحاظ که در کنار اینکه کتابهای قابل استفاده برای کودکان وجود دارد، اما با کتابهایی مواجه هستیم که با فرهنگ ما همخوانی ندارد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به قصههای قرآنی، تصریح کرد: مهمترین شاخص
قصههای قرآنی پیوند با کتاب زندگی مسلمانان است. نزدیک به دو میلیارد مسلمان در جهان وجود دارد که قبله واحد، پیامبر و کتاب واحد پیونددهنده همه با هم است، مثلا شنیدن داستانهای موسی، یوسف و اصحاب کهف بین این دو میلیارد مسلمانی که در جهان وجود دارند، باعث میشود یک ادبیات و قصه مشترک در ذهن آنها شکل گیرد.
وی افزود: هنرمند متعهد این است که بتواند داستانهایی که در قرآن است را طوری روایت کند که در ذهن مخاطب بنشیند و آن ظرافتها، معارف و نکات معرفتی و تربیتی عالی داستان نهفته در قرآن را در ادبیات کودک یا نوجوان در قالب قصه بگذارد. فرجالله سلحشور با ساخت یوسف پیامبر نشان داد که با گذشت سالها همچنان مردم در تلویزیون این قصه قرآنی را تماشا میکنند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به جشنواره قصههای قرآنی، اظهار کرد: اتفاقی که در جشنواره قصههای قرآنی افتاد این بود که از دو زاویه به قصههای قرآن نگاه شده است، اولین نگاه قصههایی است که در قرآن نقل شده و داستاننویسان به بازنویسی آن با ادبیات متناسب با نیاز مخاطب امروز میپردازند و نگاه بعدی که بسیار اتفاق مبارکی است این است که داستاننویسان، یک آیه کلیدی و نکته تربیتی را که از قرآن گرفته شده به صورت قصه در میآورند.
حسینزاده بیان کرد: شاید تا پایان داستان خواننده و شنونده متوجه نباشد که با یک قصه قرآنی تمام شود و آنچه که در دل و جان شنونده و خواننده مینشیند آن مفهومی است که در آن آیه آمده است. در کنار این اتفاق،
قصهگویی و قصهنویسی تلاشی است که باعث میشود در کنار قوی شدن حوزه ارتباطی کودکان، یک حس سرگرمی و بازی ایجاد شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: ما در قصههای قرآنی دنبال آن هستیم که مخاطب با قصههای تربیتمحور، تاریخ محور و معرفت محور که دارای نکات معرفتی و دینی است آشنا شود و هنر داستاننویس این است که در دل داستان مفاهیم را بگنجاند، اما اگر نتواند قصه سرگرمکننده بگوید به آن مفاهیم نخواهد رسید، بنابراین، تمام این موارد در کنار این اصل قطعی است که نویسنده باید بتواند قصهای بگوید که خواننده خود را سرگرم کند و او را قدم به قدم و کلمه به کلمه همراه و همزاد شخصیتهای داستان پیش ببرد.
وی تصریح کرد: قصهای که امروز انتخاب و کتابش چاپ شده، دست به دست خواهد چرخید و والدینی که برای کودک خود از روی این کتاب قصه میخوانند، فرصت ارتباط والدین با فرزند را فراهم خواهند کرد و این اثر ماندگار خواهد شد و این دست به دست چرخاندن کتاب، نویسندگان را ترغیب میکند که الگو بگیرند.
حسین زاده گفت: محورهای جشنواره سال آینده با کمک نکاتی که داوران مطالعه آثار به آن پرداختند، احیا خواهد شد و هر جشنواره نسبت به جشنواره سال گذشته به لحاظ کمی و خصوصاً کیفی رشد کند، بنابراین، جشنواره باید بتواند جریانساز باشد و آنچه که برای ما مهم است این است که تعداد نویسنده بیشتری به سمت قصه نوشتن برای کودکان و نوجوانان حرکت کنند.
انتهای پیام