کد خبر: 4245495
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۸
صاحب تفسیر مشکاة:

اولین اثر در نصرت الهی، ثبات قدم است

محمدعلی انصاری گفت: اولين اثر نصرت الهی در تمام عرصه‌ها از جمله اقتصاد، سياست و فرهنگ، ثبات قدم است که این ثبات متکی به اراده الهی است.

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآن، در نشست مجازی که امروز ۱۰ آبان‌ماه، با موضوع «نصرت الهی» برگزار شد، اظهار کرد: در طول تاريخ، در برخورد ميان مسلمانان و دشمنان اسلام، همواره مسلمانان از نيرويی برخوردار بوده‌اند كه برای دشمنان ناشناخته بوده است. اهل اسلام هرگاه برحق و برای خدا قدم برداشته و برمی‌دارند، مؤيد به اين نيرو هستند، نيرويی كه كافران و مشركان نه‌تنها از آن بی‌بهره‌اند، بلكه دركی از آن و توجيهی برای آن ندارند. اين نيرو، نصرت الهی است مستنداتش در كلام الله فراوان است.

انصاری تصریح کرد: اگر مسلمانان در هر حوزه‌ای خالصانه قدم بگذارند و ارتباط ميان خود و خدا را اصلاح کنند، خداوند نيز نصرت خود را شامل حالشان می‌کند. اولين اثر اين نصرت الهی در تمام عرصه‌ها ازجمله اقتصاد و سياست و فرهنگ، ثبات قدم است، همان چیزی که در دعاهای خود از خداوند خواستاریم: «رَبنَّاَ أفَرِْغْ عَليَنْاَ صَبرْا وَ ثبَتِّ أقَدَْامَناَ؛ پروردگارا، بر دل‌های ما شكیبايی فرو ريز و گام‌های ما را استوار کن.»

وی بیان کرد: چنين ثباتی تنها از ناحيه حضرت حق و به نصرت او دست می‌دهد، آن هم برای کسانی که پا در راه حق گذارده و متکی به اراده الهی هستند. حضرت سبحان نيز شکست ناپذيری و استواری و پايداری را در تمام سنگلاخ‌ها و باديه‌های ناهموار زندگی به او عنايت می‌فرماید، به گونه‌ای که در مواجهه با مشکلات دريادل می شود. اگر ديگران بخشی از مشکلات چنين فردی را بچشند، خرد می‌شوند و فرومی‌ريزند، اما دل انسان مؤمن چنان محکم است و ايمان و دين در قلبش چنان تثبيت شده است که در رويارويی با مشکلات نيز عقب نمی‌نشيند و موانع را يک به يک از سر راه برمی‎دارد و پيش می‌تازد.

صاحب تفسیر مشکاة گفت: حداقل چهار معنا برای قرب الهی و نزدیک بودن خداوند به انسان‌ها می‌توان بیان كرد که اولین آنها این است کخ میان خداوند و آدمیان واسطه و فاصله‌ای وجود ندارد و انسان‌ها هر لحظه می‌توانند روی به سوی او كنند و با حضرتش سخن گویند. براساس معنای دوم، قرب خداوند سبحان به انسان‌ها، قرب به احاطه و علم است، یعنی خدای سبحان به تمام احوال انسان‌ها آگاه است.

انصاری ادامه داد: معنای سوم، قرب بالوجود است، یعنی حول و قوه الهی در سراسر هستی جریان دارد و هیچ‌چیز بدون اراده او نمی‌جنبد. همچنین با توجه به چهارمین معنا، قرب خداوند سبحان به انسان‌ها، به یاری، نصرت، رحمت و لطف حضرت اوست. آدمیان با رفتار محسنانه می‌توانند موانع و حجاب‌های میان خود و خداوند را بردارند و مشمول رحمت الهی شوند و به این وسیله به پروردگارشان احساس نزدیكی كنند.

انتهای پیام
captcha