«هیهات منا الذلة» بزرگ‌ترین‌ دستاورد عاشورا است
کد خبر: 1317399
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۷
حجت‌الاسلام یوسفعلی:

«هیهات منا الذلة» بزرگ‌ترین‌ دستاورد عاشورا است

گروه اجتماعی: مدیر حوزه علمیه بیت‌المهدی شیراز با اشاره به قیام عاشورا و نهضت حسینی، این قیام را بزرگ‌ترین و تأثیرگدارترین حرکت در جهان اسلام دانست و گفت: «هیهات منا الذلة» بزرگ‌ترین‌ دستاورد عاشورا است.


حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفعلی، مدیر حوزه علمیه بیت‌المهدی شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به قیام عاشورا و نهضت حسینی، گفت: این قیام که بزرگترین و تأثیرگذارترین حرکت در جهان اسلام است و مخصوص مسلمانان و شیعیان نیست، درس‌های زیادی برای جامعه بشری به‌جا گذاشته و «هیهات منا الذلة» بزرگترین‌ دستاورد عاشورا است.



وی تصریح کرد: قیام سرور و سالار شهیدان یک قیام منحصر به‌فردی است که تمامی درس‌های انسانی و اخلاقی را می‌توان از آن گرفت؛ زیرا عاشورا به پهنه تاریخ است و منحصر به سال 61 هجرت نشد، بلکه در همه دوره‌ها می‌توان از عاشورا درس گرفت.



حجت‌الاسلام یوسف‌علی بیان کرد: بخشی از آموزه‌های عاشورا در شخصیت حسین‌بن علی(ع) و بخشی دیگر در یاران حضرت دیده می‌شود که از طفل 6 ماهه تا پیرمرد 80 ساله در عاشورا هستند و می‌توانند درس‌های زیبایی به ما بدهند.



ضرورت استفاده از پیام‌های عاشورا در مذاکره با آمریکا



مدیر حوزه علمیه بیت‌المهدی شیراز خاطرنشان کرد: یکی از مباحثی که امروز مطرح است، مذاکره با امریکا است که در این راه می‌توانیم از عاشورا و هیهات منا الذلة‌ درس گرفته و با در نظر گرفتن منش و روش امام حسین(ع) راه و روش برقراری ارتباط را برای خود ترسیم کنیم.



این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در یک کلام در قیام عاشورا تمام پلیدی‌ها و باطل‌ها در مقابل تمام حق و خوبی‌ها قرار گرفته بودند، اظهار کرد: خصوصیت ویژه‌ای که عاشورا دارد این است که 72 نفر انسان مخلص، زاهد، عاشق، ایثارگر و فداکار در مقابل 30 هزار نفر انسان تا دندان مسلح که همه پلیدی‌ها و خباثت‌ها در آن‌ها جمع شده است مقابله می‌کنند و زیباترین و بهترین صحنه‌ها را خلق می‌کنند.



وی ذکر کرد: بندگی، ایثار، عشق، فداکاری، ظلم‌ستیزی، بیدارگری و بصیرت افزایی، همه در قیام و پیام عاشورا کشف می‌شود و عاشورا را می‌توان مانند قرآن دانست؛ همان‌طور که یک مفسر قرآن همیشه از این کتاب الهی درس‌های به‌روز و جدید می‌آموزد، می‌توان با تحلیل عاشورا هرسال درس‌های نو از آن گرفت و چون خالق عاشورا یک امام معصوم است و به پهن‌دشت تاریخ ادامه دارد و در هر دوره قابل استفاده است.



عزاداری‌ها به دور از خرافات باشد



حجت‌الاسلام یوسف‌علی با اشاره به عزادای‌های عاشورا گفت: عزاداری یعنی زنده کردن عواطف انسانی و توجه دادن انسان‌های تشنه و عاشق به آموزه‌ها و پبام‌های عاشورا و به همین دلیل است که عزاداری باید دور از تحریفات و خرافات باشد و طبق چیزی که سیره و سنت اهل بیت(ع) بوده برگزار شود؛ مانند جلسه روزه‌ای که بعد از شهید شدن اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش، حضرت زینب(س) در شام با روزه‌خوانی و بیان حوادث عاشورا اولین جلسه عزاداری عاشورا را به‌پا کرد و پس از آن در طول تاریخ عزاداری‌ها به‌صورت دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیرزنی همراه با بیان فلسفه عاشورا و اهداف حسین‌بن علی(ع) از این قیام به‌پا شد.



سوگواری حسینی عامل موفقیت انقلاب‌های دنیاست



مدیر حوزه بیت‌المهدی  افزود: عزاداری‌های عاشورا بسیاری از متفکران و دانشمندان دنیا را بیدار و آن‌ها را وادار به استفاده از آموزه‌های عاشورا کرده است و برای نمونه می‌توان به گاندی اشاره کرد که می‌گوید اگر هند را از استعمار انگلیس نجات دادم از حسین‌بن علی(ع) درس گرفتم.



وی با بیان اینکه بزرگان عالم اعتراف کرده‌اند که با استفاده از آموزه‌های عاشورا و درس حریت، آزادگی و استقامت توانستند مردم کشورشان را آزاد کرده و روح بیدادگری را در مردم نیز بیدار کنند و تمامی نهضت‌های پس از عاشورا در جهان اسلام همه با اتکال از قیام عاشورا و درس‌های امام حسین(ع) بوده است، اظهار کرد: یکی از سران حماس می‌گوید زمانی که از عاشورا و حسین‌بن علی(ع) درس گرفتیم توانستیم با استقامت زیاد و با تمام توان در مقابل صهیونیست‌ها بایستیم و انقلاب اسلامی ایران نیز زاییده عاشورا است.

captcha