قرائت زیارت عاشورا؛ زمینه‌ای برای دستیابی به عرفان و معرفت حسینی
کد خبر: 1321544
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۸

قرائت زیارت عاشورا؛ زمینه‌ای برای دستیابی به عرفان و معرفت حسینی

گروه اجتماعی: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس با اشاره به تأکید ائمه معصومین(ع) بر مداومت خواندن زیارت عاشورا گفت: اگر بخواهیم امام حسین(ع)، عاشورا و اسلام را بشناسیم، نباید از خواندن زیارت عاشورا غافل شویم.


حجت‌الاسلام محمد الهی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی،  با اشاره به اینکه تغییر سبک زندگی بر اساس آموزه‌های اسلام و ساختن ارزش‌ها می‌تواند یک زندگی اسلامی را برای فرد مسلمان بنیان کند، گفت: اگر سبک زندگی به مسلخ نرود، عقیده‌ها درست شود، لباس پوشیدن، فیلم‌های غربی، سبک کوچه و خیابان و بازار غربی وارد زندگی ما نشود، می‌توانیم اسلامی زندگی کنیم.



رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس درباره تأثیر زیارت عاشورا در دستیابی به عرفان و معرفت حسینی، بیان کرد: زیارت عاشورا را با صدای خوب می‌خوانیم و اشک می‌ریزیم اما باید به اصل آن هم توجه کنیم و به عمق آن پی ببریم.



حجت‌الاسلام طلایی درباره تفسیر زیارت عاشورا به ذکر نکته‌هایی پرداخت و ادامه داد: اگر برای میت قرآن می‌خوانیم نباید آیاتی را بخوانیم که در زمان حیات به آن عمل نکرده است زیرا دچار عذاب و ناراحتی می‌شود مانند قرائت آیاتی درباره منع شرب خمر برای کسی‌که هیچ وقت این کار را انجام نداده است.



نگاهی به جایگاه معرفتی زیارت عاشورا



وی با تأکید بر این مطلب که  معرفت و شناخت خداوند، شفاعت امام حسین(ع) و مقاما محمودا نکاتی دیگر در زیارت عاشورا است که باید به آن دقت کرد، گفت: اگر می‌خواهید به مقام محمود الهی برسید، نماز شب بخوانید، زیرا پیامبر(ص) با نماز شب و امام حسین(ع) با شهادت به این مقام رسیدند.



رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس اظهار کرد: مقام محمود آن مقامی است که مورد حمد و ستایش خدا باشد و کاری کنیم که خداوند بر عمل ما مهر بزند و انسان به‌جایی برسد که به اذن الهی مرده را زنده کند و به هر چه اراده کند و بگوید باش، موجود شود.



حجت‌الاسلام الهی با اشاره به تأکید ائمه معصومین(ع) بر مداومت خواندن زیارت عاشورا اظهار کرد: اگر بخواهیم امام حسین(ع)، عاشورا و اسلام را بشناسیم، نباید از خواندن زیارت عاشورا غافل شویم.



وی  متذکر شد: قوام و عزت یک جامعه در گرو خواندن زیارت عاشورا است چراکه مداومت بر آن سبب خودسازی و جامعه‌سازی شده و عبد و بندگی را در انسان تقویت می‌کند.



خواندن زیارت عاشورا؛ عاملی برای ایجاد پیوند معنوی و عاطفی با اهل بیت(ع)



رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس با بیان اینکه خواندن زیارت عاشورا سبب ایجاد پیوند معنوی و عاطفی با خاندان عصمت و تشدید علاقه و محبت به آنان می‌شود، اعلام کرد: با تکرار لعن و نفرین بر ستمگران در این زیارت سبب پیدایش روحیه ظلم‌ستیزی در زائر شده و روحیه شهادت‌طلبی و ایثار و فداکاری در راه خدا تقویت می‌شود.



حجت‌الاسلام الهی با بیان اینکه مودت اهل بیت(ع) روش جذبه‌ای است که می‌تواند در انسان‌ها ایجاد شود تا به مقام والای انسانیت برسند، اظهار کرد: حضور در مراسم عزای امام حسین(ع) عنایتی از سوی خداوند تبارک و تعالی است که ‌باید قدر آن را بدانیم و از آن بهره مناسب ببریم.



وی با بیان این‌که فیوضات خداوند متعال در تمامی لحظات برای انسان‌ها جاری است، تصریح کرد: در برخی لحظات این فیوضات آن چنان جاری می‌شود که اگر انسان از آن استفاده کند در یک لحظه از گدایی به شاهی می‌رسید که ایام محرم یکی ازاین لحظات ناب است.



دوری از محرمات؛ راهی برای رسیدن به مقام‌های والا انسانیت



رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس نهادینه شدن حب خداوند در وجود انسان و دوری از محرمات را از روش‌های دیگر برای رسیدن به مقام‌های والا دانست و تصریح کرد: برای موفق شدن در این عرصه انسان باید دائماً مواظب اعمال و رفتار خود باشد تا بتواند جایگاه واقعی برای رسیدن به کمال را کسب کند.



حجت‌الاسلام الهی با بیان اینکه قاتلان امام حسین(ع) نه‌ تنها مسلمان بودند بلکه اهل نماز شب هم بودند خاطرنشان کرد: حب و بغض به دنیا و نفسانیات عاملی بود که آن‌ها در مقابل امام حسین(ع) ایستادند و ایشان را به شهادت رساندند.

captcha