نگاه منصفانه به توافق هسته‌ای بر اساس مقایسه با گذشته و تحلیل میز مذاکره
کد خبر: 1321752
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۷
فلاحت‌پیشه تأکید کرد:

نگاه منصفانه به توافق هسته‌ای بر اساس مقایسه با گذشته و تحلیل میز مذاکره

گروه سیاسی: به گفته یک کارشناس مسائل بین‌الملل با توجه به توافق ایران با 1+5 در مقایسه با مذاکرات گذشته و همچنین تحلیل میز مذاکره، می‌توان این توافق را یک دستاورد دانست.


حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به توافقات ایران و 1+5 در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، این توافقات را یک دستاورد خوب برای ایران ارزیابی کرد و گفت: آخرین توافقی که پیش از این در مورد غنی‌سازی سوخت ایران صورت گرفته بود، توافق با ترکیه و برزیل مبنی بر تبادل سوخت در خاک ترکیه و انتقال میله‌های سوخت به داخل ایران بود که سرانجام غرب آن را نپذیرفت.



نماینده سابق مجلس اظهار کرد: توافق اخیر ایران با کشورهای 1+5 که بر اساس آن غنی‌سازی در خاک ایران به رسمیت شناخته می‌شود و اثبات عملی غنی‌سازی در خاک ایران است، یک دستاورد خوب برای جمهوری اسلامی به حساب می‌آید.



وی با بیان اینکه نگاه منصفانه به توافق هسته‌ای اخیر ایران در نشست ژنو 3 باید بر اساس مقایسه آن با نشست‌های گذشته و تحلیل میز مذاکره صورت گیرد، گفت: پشت میز مذاکره نمایندگان دو دسته کشورها حضور داشتند؛ برخی از آنها به شدت موضع علیه جمهوری اسلامی داشتند و برخی نیز اگرچه موضعی نسبت به ایران نداشتند، اما به دنبال منافع خود هستند و در طول برگزاری نشست‌های متعدد در مورد ایران همواره سعی می‌کردند منافع خود را پیش ببرند.



فلاحت‌پیشه با تأکید بر اینکه دیپلمات‌های ایران توانسته‌اند به خوبی میز مذاکره را مدیریت کنند، خاطرنشان کرد: جان کری نیز پس از مذاکره ژنو 3 گفت «آمریکا که روزی مخالف بود ایران 164 دستگاه سانتریفیوژ در اختیار داشته باشد، امروز مجبور است با دارا بودن 19 هزار دستگاه سانتریفیوژ، با ایرانی‌ها توافق کند» که این اظهار نظر نشان‌دهنده یک دستاورد خوب برای جمهوری اسلامی است.



این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مخالفت‌های ایران با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: ده سال پیش پس از مخالفت‌های غرب با فعالیت‌های هسته‌ای ایران، سانتریفیوژ نطنز و UCF اصفهان به تعلیق در آمد، اما امروز بعد از مذاکرات برنامه‌های نطنز، فردو و اصفهان ادامه پیدا می‌کند، ضمن اینکه از خطوط قرمز عدولی صورت نگرفته است.



وی با بیان اینکه خطوط قرمز ایران مبتنی بر دو سند بین‌المللی و ملی است، اظهار کرد: سند بین‌المللی ایران، اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مفاد ان‌پی‌تی به ویژه ماده 4 آن است که حق کشورها و اعضا را در برخورداری از فناوری کامل سوخت هسته‌ای به رسمیت می‌شناسد؛ بر همین اساس است که اوباما نیز بعد از توافقات گفته است این توافق به معنای این است که ایرانیان همچون هر کشوری حق تولید سوخت دارند.



فلاحت‌پیشه ادامه داد: سند ملی ایران برای خطوط قرمزش، مصوبه مجلس هفتم تحت عنوان «قانون الزام دولت به تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای» است که قلب این چرخه، غنی‌سازی است که به نظر می‌رسد این بخش نیز لحاظ شده است و عملاً ایرانیان می‌توانند در خاک خود غنی‌سازی را صورت دهند.



این نماینده سابق مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو به انتقاد برخی نمایندگان مجلس مبنی بر ضرورت تصویب این توافق‌نامه در مجلس شورای اسلامی اشاره و اظهار کرد: بر اساس قانون پروتکل‌ها و توافقنامه‌هایی که در عرصه بین‌المللی به امضا می‌رسد، لازم است در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان برسد و مجلس می‌تواند چنین درخواستی از دستگاه دیپلماسی کشور را داشته باشد.



فلاحت‌پیشه تصریح کرد: آنچه باید در این مقطع زمانی مورد توجه قرار گیرد، این است که تیم مذاکره‌کننده ایران به نمایندگی از شورای عالی امنیت ملی یک توافقنامه اجرایی را امضا کرده است و به مجلس کشاندن این توافقنامه به مجلس می‌تواند در زمره نوعی اقدام متقابل گنجانده شود؛ به این معنا که اگر دیگر کشورها در قبال این توافق اقدامی انجام دهند، مجلس ایران نیز مقابله به‌مثل کند.



وی همچنین اظهار کرد: علاوه برآنچه که مطرح شد، موضوع هسته‌ای جزء مقوله‌های کلان سیاست خارجی ایران است و موضوعی است که در شورای عالی امنیت ملی زیر نظر رهبر معظم انقلاب در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کند که رئیس مجلس هم در آن شورا عضویت دارد، بنابراین فصل‌الخطاب ابن توافق و نوع تعاملی که با مجلس باید داشته باشد، شورای عالی امنیت ملی خواهد بود.

captcha