تصویب هفت بند از سیاست‌های کلی جمعیت در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام
کد خبر: 1369241
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۵

تصویب هفت بند از سیاست‌های کلی جمعیت در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام

گروه سیاسی: بررسی و تدوین سیاست‌های کلّی جمعیّت، در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، با حضور وزرا و کارشناسان مربوطه از نهادها و دستگاه‌های ذیربط، در دستور کار قرار گرفت و هفت بند از این سیاست‌ها به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجمع، در جلسه امروز، شنبه 12 بهمن مجمع تشخیص مصلحت نظام ، بررسی و تدوین سیاست‌های کلّی جمعیت با حضور اکثریت اعضا و وزرای کشور، نیرو، تعاون، کار و امور اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ، رییس مرکز آمار ایران و معاون پژوهش و آموزش سازمان حفاظت محیط زیست در دستور کار قرار گرفت که پس از طرح پیشنهادات کمیسیون مشترک مجمع، اعضا به بحث و برررسی در مورد موضوعات پیشنهادی پرداختند و موارد ذیل به تصویب رسید:​

1-‌ ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی.

2-‌ رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل کارآمد.

3-‌ اختصاص تسهیلات مناسب بویژه بیمه درمانی برای زنان در دوره بارداری و شیردهی، ایجاد بیمه درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی ربط.

4-‌ تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزند‌پروری و با آموزش مهارت‌های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی، ایرانی و توسعه و تقویت نظام تأمین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری.

5-‌ ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی، ایرانی و مقابله با سبک زندگی مغایر با آن.

6- ارتقای امید به زندگی، تأمین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، به ویژه اعتیاد، سوانح، آلودگی‌های زیست‌محیطی و بیماری‌ها.

7-‌ فرهنگ‌سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم جهت تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش‌بینی سازوکار لازم جهت بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در فعالیت‌های مناسب.​​
 

captcha