نبود نقشه راه در شبکه‌های اجتماعی برای دغدغه‌مندان انقلاب اسلامی
کد خبر: 1372914
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹
ایکنا گزارش می‌دهد؛

نبود نقشه راه در شبکه‌های اجتماعی برای دغدغه‌مندان انقلاب اسلامی

گروه فضای مجازی: شبکه‌های اجتماعی به عنوان پدیده‌ای نو می‌توانند نقش بسزایی در حرکت‌های سیاسی کشور ایفا کنند؛ نبود نقشه راه و قرارگاهی برای هدایت دلسوزان انقلاب، فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی را از هم‌گسیخته ساخته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سال 88 و انتخابات ریاست جمهوری دولت دهم را همگان به یاد دارند که دشمن از طریق شبکه‌های اجتماعی، قصد تزلزل نظام جمهوری اسلامی را داشت. تا آن موقع هیچ یک از مسئولان به نقش شبکه‌های اجتماعی پی نبرده‌ بودند و نمی‌دانستند که این پدیده نو تا چه اندازه می‌تواند یک تهدید برای کشور باشد.

شبکه‌های اجتماعی؛ تهدید یا فرصت؟ 

عده‌ای از مسئولان نظام پس از فتنه 88، به نقش شبکه‌های اجتماعی پی بردند و سازوکارهای لازم را برای دفع این امر، اجرایی کردند که یکی از آن سازوکارهای اشتباه، فیلترینگ بود. عده‌ای دیگر از مسئولان هم تلاش کردند تا از همان حربه علیه خود دشمن استفاده کنند که به نظر می‌رسد این درست‌ترین روشی بود که می‌توانستند عملیاتی کنند. یعنی با سازوکارهای مناسب و اجرای برنامه‌های دقیق و هدفمند، تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند. البته ناگفته نماند حضور مقامات ارشد کشور و ایجاد صفحات اختصاصی آنها همچون دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم معظم رهبری فرصتی است برای آنکه بتوانیم پیام نظام‌ و انقلاب را به گوش جهانیان برسانیم، اما این که تا چه اندازه موفق بود‌ه‌ایم، موضوع این گزارش‌ است.

ایجاد قرارگاه برای فعالیت‌های متمرکز در فیس‌بوک

محمدرضا جعفری از فرماندهان دفاع مقدس است که با اشاره به بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: ایشان برای مقابله با تهاجمات فرهنگی و اجتماعی فرموده‌اند که باید کارها به صورت قرارگاهی صورت بگیرد. به این معنی که انگار وارد جنگ شده‌ایم و باید به واسطه سیستم متمرکز و با ایجاد اتاق فکر، کار را به صورت قرارگاهی پیش برانیم.

وی ادامه می‌دهد: رساندن پیام انقلاب در شبکه‌های اجتماعی باید به صورت سازماندهی‌شده باشد. نمی‌توان هر دغدغه‌مندی به صورت سلیقه‌ای و به دور از سازماندهی و برنامه‌ریزی به این امر خطیر بپردازد؛ چرا که با این کار ممکن است به نظام ضربه وارد کند و عامل گمراهی کاربران می‌شود.

این فرمانده دفاع مقدس به سازماندهی منسجم در شبکه‌های اجتماعی اشاره می‌کند و می‌گوید: مشکل ما این است که نتوانستیم قرارگاه و گروه‌بندی ایجاد کنیم. باید فعالیت‌ها را رصد کنیم یعنی اگر فعالیتی را به کسی سپردیم، آن را رصد و ارزیابی کنیم.

وی یادآور می‌شود: برنامه‌هایی که برای رساندن پیام نظام جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی محقق می‌کنیم باید مرکب باشد یعنی شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی در آن حرکت، دیده شود. برای مثال اگر از واژه‌های «مرگ» و «درود» استفاده می‌کنیم باید بدانیم که این واژه‌ها امنیت و مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی‌مان را به خطرنیاندازد و آن را دچار چالش نکند.

جعفری ادامه می‌دهد: ساماندهی برنامه‌‌ها نیازمند اتاق فکر است و در آن وظایف باید تعیین شود تا هرکسی براساس توانایی‌هایش با برنامه‌ریزی هدفمند کار را به پیش براند. این نوع از فعالیت‌ها باید به صورت مردمی و خودجوش باشد. برای مثال خبرگزاری ایکنا می‌تواند بخشی از این عملکردها باشد.

نمایش تفاوت‌ها در قبل و پس از انقلاب در فیس‌بوک

نظام جمهوری اسلامی ایران، دستاوردهای بسیاری را برای کشورمان داشته است. نمایش این تفاوت‌ها و نشان دادن دستاوردهای نظام همان موضوعی است که حجت‌الاسلام والمسلمین احمد محمدی‌مجد، عضو انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم به آن تأکید می‌کند.

وب تصریح کرد: وقتی دشمن از شبکه‌های اجتماعی علیه خودمان استفاده می‌کند ما هم باید از این ابزار برای دفاع از خودمان و دیده شدن بهره‌مند شویم.

وی می‌افزاید: همه کسانی که برای انقلاب دل می‌سوزانند و دغدغه‌مند هستند، باید دست به کار شوند و به صورت گسترده نقاط مثبت انقلاب را بیان کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد‌ی‌مجد اظهار کرد: باید وضعیت کشورمان در قبل و پس از انقلاب در شبکه‌های اجتماعی تحلیل و بررسی و مقایسه‌ها برای جهانیان نمایش داده شود تا آنها بدانند که انقلاب چه آثار مثبتی برای‌مان داشته است.

وی بیان کرد: دولت باید زمینه نمایش دستاوردهای نظام را در شبکه‌های اجتماعی فراهم کند و به کاربران دغدغه‌مند مسیر را نشان دهد. اگر دولت بتواند سیاست‌های کلی و زیرساخت‌ها را برای دلسوزان فراهم کند، قطعاً تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

عضو انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم تصریح می‌کند: در شبکه‌های اجتماعی باید فایل‌های صوتی و تصویری را آماده انتشار کنیم، این فایل‌ها می‌تواند خاطرات رزمندگان، امدادهای غیبی زمان جبهه از زبان بزرگان و بسیاری از موارد دیگر را شامل شود. باید در این شبکه‌های اجتماعی تبیین شود که امدادهای الهی و اتصال ما به اهل بیت(ع) سبب شد تا این نظام و انقلاب اسلامی حفظ شود.

اینستاگرام؛ فرصتی برای فعالیت حزب‌الله سایبر

امروزه شبکه‌های اجتماعی از سیستم‌های PC یعنی رایانه به تلفن‌های همراه‌مان ورود داشتند. بیگانگان از طریق وی‌چت، اینستاگرام، لاین و چندین شبکه اجتماعی دیگر توانسته‌اند کاربران بسیاری را به خود جذب و از این طریق اهداف خود را دنبال کنند. حزب‌الله سایبر از همان نوع گروه‌هایی است از این شبکه‌های اجتماعی فرصتی به نفع نظام جمهوری اسلامی استفاده کرده است. حزب‌الله سایبر با عضویت در اینستاگرام توانسته است فعالیت‌هایی را به نام خود ثبت کند.
میثم محمد‌حسنی، عضو فعال حزب‌الله سایبر با اشاره به فعالیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌گوید: شبکه‌های اجتماعی را تنها نباید به فیس‌بوک محدود کنیم، بلکه امروزه اینستاگرام و وی‌چت از جمله شبکه‌های اجتماعی هستند که کاربران از طریق تلفن‌همراه‌شان وارد آن می‌شوند و فعالیت می‌کنند.

وی می‌افزاید: حضور در شبکه‌های اجتماعی مدیریت خاصی را می‌طلبد و همه فعالیت‌های آن به نوع استفاده و حضور آن بستگی دارد. بسیاری از دغدغه‌مندان را داشتیم که به دلیل نبود مدیریت درستی در فعالیت‌های‌شان فرصت‌ها را تبدیل به تهدید کردند. این مدیریت جامع باید براساس برنامه‌ریزی مناسب باشد.

عضو فعال حزب‌الله سایبر تصریح می‌کند: پس از مدیریت جامع در شبکه‌های اجتماعی، باید کیفیت تولیدات را در آن افزایش داد، به این معنی که تولیدات قابل رقابت با محصولات دشمن باشد. اگر این محصولات قابل رقابت نباشد، قطعاً این فرصت‌ها تبدیل به تهدید می‌شوند. چه بسیار کتاب‌ها و مستنداتی بودند که با کیفیت نامناسب فرصت‌سوزی کردند و سبب شدند تا قشر خاکستری جامعه به سمت محصولات دشمن بروند.

وی بیان می‌کند: اعضای حزب‌الله سایبر، در اینستاگرام فعالیت‌های مناسبی را در حوزه اطلاع‌رسانی، آشنایی با ابزارهای جنگ نرم، ترفندهای دشمن در جنگ روانی داشته‌اند. در این شبکه اجتماعی سعی می‌کنیم فراخوان بسیاری از فعالیت‌ها را اعلام کنیم، برای مثال فراخوان «جایزه بزرگ مرگ بر آمریکا» که از سوی حزب‌الله‌ سایبر در حال برگزاری است در اینستاگرام قرار داده‌ایم.

تاکنون چه کرده‌ایم؟

بی‌انصافی است که بگوییم تاکنون فعالان مجازی اقدامی برای اثبات حقانیت نظام جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی نکرده‌اند، اما تا چه اندازه این فعالیت‌ها مؤثر بوده‌اند؟ آیا توانسته‌ایم همه این مطالب را با زبانی همه فهم برای کاربران جهانی منتشر کنیم؟

اگر خاطره‌ای گذاشته‌ایم، به زبان فارسی بوده است و آیا نباید این خاطره را به زبان‌های مختلف یا حداقل به دو زبان عربی و انگلیسی ترجمه می‌کردیم؟ اگر روایتی را به صورت تصویری در این شبکه‌ها منتشر می‌کنیم، آیا بهتر نیست دوبله‌ زبان‌های مختلف را زیرنویس آن قرار دهیم؟ همه این اقدامات منوط به خلاقیت و نوآوری است. باید بدانیم که قرار است چه کاری انجام دهیم و آن را چگونه می‌خواهیم به مخاطب انتقال دهیم. بنابر این همه نهادهای فرهنگی و ملت ایران هر یک به نوبه خود سهمی از انقلاب دارند و باید با برنامه‌ای جامع در این میدان گام بردارند و دین خود را ادا کنند.

captcha