آموزش قرآن با هدف کسب رتبه در مسابقات مهمترین ضعف به‌شمار می‌رود
کد خبر: 1376710
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱

آموزش قرآن با هدف کسب رتبه در مسابقات مهمترین ضعف به‌شمار می‌رود

گروه فعالیت‌های قرآنی: چهره برتر و پیشکسوت قرآنی استان یزد گفت: یادگیری و آموزش قرآ‌ن تنها با هدف شرکت در مسابقات محدود شده است و 95 درصد از قاریان استان با ترجمه و تفسیر قرآن آشنا نیستند و بزرگترین ضعف در جامعه قرآنی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از یزد، روح‌الله تقوایی، فعال قرآنی استان یزد است که در‌ 1343 در محله محمود‌آباد یزد متولد شد و تحصیل خود را نیز در مدارس این محله ادامه داد. برای اولین بار در جلسات قرآن محله به فعالیت‌های قرآنی علاقه‌مند شد.
شنیدن صدای صوت و لحن استاد عبدالواسط قاری مصری، در سن 10 سالگی، این نوجوان را شیفته قرائت قرآن کرد و با آشنایی بیشتر با قرائت قرآن به‌واسطه شنیدن نوارهای این استاد، کم کم صدای اساتید را نیز آموزه خود قرار داد و همین امر موجب شد تا با پشتکار قوی برای اولین بار در اولین دوره از مسابقات قرآن دانش‌آموزان استان در سال 1361 رتبه اول را کسب کند.
وی که در حال حاضر به‌عنوان داور مسابقات قرآنی، در حال فعالیت است تا دو سال پیش در مدارس مشغول تدریس قرآن بوده و در حال حاضر نیز مدیر دبیرستان شاهد آقا استان یزد است.

امروزه یادگیری قرآن تنها به شرکت در مسابقات محدود شده است

این چهره برتر و پیشکسوت قرآنی استان یزد در ادامه گفت: در حال حاضر یادگیری و آموزش قرآن تنها با هدف شرکت در مسابقات محدود شده است و 95 درصد از قاریان استان با ترجمه و تفسیر قرآن آشنا نیستند و این مشکل خطرناکی است.
وی افزود: در حال حاضر قاریان برتر تنها با شرکت در مسابقات و کسبه رتبه شناخته می‌شوند و همین امر موجب شده تا کسانی‌که وارد این عرصه می‌شوند ‌هدفشان تنها کسب برتری و رتبه باشد و بیشترین هدف برای یادگیری قرآن، شرکت در مسابقات و برتر شدن است.
به گفته وی دانش‌آموزان مدارس هم به محض اینکه روخوانی قرآن را آموزش دیدند، به فکر آموزش صوت و لحن برای شرکت در مسابقات هستند و از معنا و مفهوم قرآن فاصله دارند و این گونه است که به تعبیر آیه قرآن به زمانی می‌رسیم که عده‌ای قرآن می‌خوانند و قرآن آنها را سرزنش می‌کند.
تقوای اظهار کرد: در طول فعالیت خود در حوزه قرآن، مشارکت زیادی در مسابقات نداشتم اما در مسابقاتی که شرکت داشته‌ام رتبه‌هایی را نیز کسب کرده‌ام که از جمله آن انتخاب قاری منتخب حج در سال 1363 در مسابقات قرآن اوقاف بوده است.
وی افزود: در سال 1370 نیز با تشکیل گروه همخوانی ذوالفقار به‌عنوان تک‌خوان این گروه طی سه سال متوالی رتبه اول و دوم کشور را به‌دست آوردم و در سال 1373 نیز در مسابقات اوقاف ‌بین قاریان بین‌المللی فینالیست شدم و بعد از آن هم در مسابقات بیشتر به‌عنوان داور مشغول خدمت‌رسانی بودم.

محیط قرآنی با هیچ محیط دیگری قابل قیاس نیست

این پیشکسوت قرآنی گفت: تمام زندگی من بهره‌مند از نور قرآن است و هر‌چه دارم ‌از قرآن، هدیه دارم و محیط قرآنی با هیچ محیط دیگری قابل قیاس نیست و عزت، آبرو، موفقیت‌ها و اقبال اجتماعی‌ام را مدیون قرآن هستم.
تقوایی گفت: روش‌هایی که برای قرائت در پیش ‌گرفته بودم در مرحله اول استفاده از نوار قاریان مصری بود و در ادامه به سراغ صدای سایر اساتید رفتم تا قرائت خود را تکمیل کنم.
وی افزود: جامعه قرآنی استان یزد بودجه‌های مناسبی دریافت می‌کند اما عملکرد آنها مشخص نیست و باید دید این بودجه‌ها در کجا هزینه می‌شود.
این قاری قرآن در پایان اظهار کرد: معضل فعلی جامعه قرآن استان یزد موازی‌کاری‌هاست، دستگاه‌های فعال در این حوزه از جمله اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی هر کدام به‌‌صورت مجزا متصدی امور قرآن‌ هستند و با یکدیگر هماهنگ نیستند و در کل نمی‌توان متصدی مشخصی برای امور قرآنی استان یزد معرفی کرد.

captcha