نگران سرایت سرخوردگی مردم از داروهای شیمیایی به داروهای گیاهی هستیم
کد خبر: 1378485
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۹
آذربایجانی عنوان کرد:

نگران سرایت سرخوردگی مردم از داروهای شیمیایی به داروهای گیاهی هستیم

گروه سلامت: مدرس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به افزایش اقبال مردم به داروهای گیاهی، خواستار مدیریت و هدایت این اقبال شد و گفت: اگر تحقیقات علمی و تجربی بر روی مباحث طب سنتی صورت نگیرد، سرخوردگی از داروهایی شیمیایی می‌تواند به داروهای سنتی هم منتقل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی، مدرس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اینکه گرایش مردم به عطاری‌های سنتی افزایش یافته و تعداد این مراکز نسبت به سال‌های گذشته نیز زیاد‌تر شده است، گفت: این مسئله نشان دهنده اقبال مردم به داروهای غیر شیمیایی و علامت خوبی است؛ از سوی دیگر به خصوص در مورد درمان برخی از بیماری‌های مزمن مردم احساس می‌کنند که داروهای شیمیایی نتایج مطلوبی در بر نداشته و عوارض در پی دارد.

اقبال مردم به درستی مدیریت و هدایت شود
وی با تأکید بر اینکه باید اقبال مردم به درستی مدیریت و هدایت شود تا باعث سرخوردگی و ناکامی نشود، گفت: مهم‌ترین جایگاه طب سنتی و اسلامی، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها هستند که باید بر روی این مسئله به صورت علمی فکر کنند.
آذربایجانی با تأکید بر اینکه مباحث طب و سلامت چون با جان مردم سر و کار دارد باید در چارچوب درست جای بگیرد، اظهار کرد: همین داروهای گیاهی نیز اگر به درستی تجویز نشده و تفاوت‌های فردی، آب‌وهوایی، منطقه‌ای، تداخل دارویی، میزان مصرف و ... به درستی مشخص نشود، ممکن است نتایج خوبی در بر نداشته باشد.

لزوم انجام تحقیقات علمی و تجربی دقیق بر روی مباحث طب سنتی
وی بر لزوم انجام تحقیقات علمی و تجربی دقیق بر روی مباحث طب سنتی تأکید و اظهار کرد: اگر تحقیقات علمی و تجربی دقیق و پژوهش‌های آزمایشگاهی درستی بر روی مباحث طب سنتی صورت نگیرد و اقبال مردم هدایت نشود، سرخوردگی از داروهایی شیمیایی می‌تواند به داروهای سنتی هم منتقل شود.
این مدرس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه قبل از استفاده از مباحث طب سنتی این مباحث باید با پژوهش‌های جدی در آزمایشگاه‌ها مورد آزمایش قرار گیرد، گفت: ما میراث ارزشمندی داریم مانند طب الرضا(ع) و طب الصادق(ع) و کتاب قانون بوعلی و مجموعه‌های طب قدیم که نمی‌توان گفت باطل شده‌اند بلکه می‌تواند در زمینه تشخیص و معالجه موثر باشد.

تحقیقات جدی و باز شدن پنجره‌های جدید
وی تصریح کرد: اگر تحقیقات جدی در حوزه طب سنتی و طب اسلامی انجام شود، پنجره‌‌های جدیدی به سمت طب و سلامت باز خواهد شد.

captcha