اولین ایستگاه مطالعه مسجد سلیمان در بیمارستان شفا راه‌اندازی شد
کد خبر: 1380181
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸

اولین ایستگاه مطالعه مسجد سلیمان در بیمارستان شفا راه‌اندازی شد

گروه اجتماعی: اولین ایستگاه مطالعه شهرستان مسجد سلیمان در بیمارستان شفا روز گذشته، 6 اسفند با 10 هزار جلد کتاب راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌‌‌‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، منصور کوهی‌رستمی، معاون مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: کتاب درمانی یک واژه قدیمی است و مفهوم اساسی آن، بازپروری از راه خواندن است. کتاب درمانی، تعامل بین خواننده و کتاب است. در روش درمان با کتاب، مطالب خواندنی که در اختیار خواننده قرار می‌گیرد، تأثیر درمانی و شفابخشی دارد. کارشناسان، این روش درمانی را در حوزه‌های مختلف گسترش داده‌اند و می‌کوشند تا از این شیوه که به نظر می‌رسد کم و بیش فراموش شده است، برای درمان بسیاری از اختلالات روانی و جسمی نه تنها کودکان، بلکه بزرگسالان نیز بهره ببرند. هدف کتاب درمانی ایجاد بینش و قوه تشخیص، به‌منظور تغیر نگرش و رفتار فرد است، ولی در عین حال سه هدف بلندمدت هم برای کتاب درمانی متصور است که عبارتند از درمان، آموزش و سرگرمی.

وی گفت: ایستگاه‌های مطالعه با تنوع موضوعی و توجه به مخاطبان مختلف در تحقق این اهداف می‌تواند نقش مؤثری ایفا کنند. پزشکان و به‌ویژه پرستاران، خادمان بی‌منت و فرشتگان سپیدپوش جامعه، نقش مؤثری در تبدیل بیمارستان به محیطی که بیمار رنج و غصه بیماری را فراموش و با کتاب انس می‌گیرد دارند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند «این حرفه پرستارى، ترکیب عجیبى است از یک سو، ترکیبى است از رحمت و عطوفت و مهربانى و مراقبت، و از سوى دیگر، دانش و معرفت و تجربه و مهارت»، پرستاران با مهربانی و معرفتشان در تحقق اهداف کتاب و کتابخوانی یاری‌گر ما در این ایستگاه‌ها خواهند بود.

کوهی‌رستمی افزود: پس از گذشت بیش از یک سال از طرح ملی ایستگاه‌‌های مطالعه، 570 ایستگاه در کل کشور تا فاز ششم به بهره‌برداری رسیده است. در کل کشور 250 بیمارستان، درمانگاه و مجتمع پزشکی دارای ایستگاه مطالعه هستند که نسبت به مکان‌های عمومی دیگر بیشترین مکان استقرار ایستگاه مطالعه را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تأ‌کید کرد: در استان خوزستان نیز تا قبل از آغاز فاز ششم در 13 بیمارستان، درمانگاه و مجتمع پزشکی ایستگاه مطالعه راه‌اندازی شد. استقبال خوب و چشمگیر بیماران، همراهان، پزشکان و پرستاران انگیزه راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را دو چندان کرده است. تاکنون 193 هزار جلد کتاب در 16 ایستگاه مطالعه به امانت رفته و حدود 27 هزار جلد آن برگشت داده شده است.

وی گفت: روز گذشته، 6 اسفند اولین ایستگاه شهرستان مسجد سلیمان در بیمارستان شفا راه‌اندازی شد. برای ایستگاه بیمارستان شفا 10 هزار جلد کتاب در نظر گرفته شده است و در صورت نیاز قابل افزایش است. بیمارستان شفا اولین ایستگاه مطالعه شهرستان مسجدسلیمان، چهاردهمین مرکز درمانی دارای ایستگاه مطالعه و سی و سومین ایستگاه مطالعه استان خوزستان است.

captcha