رواج سقط جنین بازگشت به عصر جاهلیت است/ پرهیز از تفسیر سلیقه‌ای قرآن
کد خبر: 1399969
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲
آیت‎الله‎العظمی مکارم شیرازی:

رواج سقط جنین بازگشت به عصر جاهلیت است/ پرهیز از تفسیر سلیقه‌ای قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: مفسر قرآن و مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه کنار گذاشتن روایات منجر به تفسیر به رأی می‌شود به مصادیق بازگشت به جاهلیت اشاره و تأکید کرد: رواج سقط جنین بازگشت به عصر جاهلیت است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت‎الله‎العظمی مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان شب گذشته، ششم اردیبهشت در مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن و حدیث حوزه‎های علمیه، در دارالقرآن علامه طباطبایی در قم گفت: یکی از مسائلی که مایه مباهات جامعه دینی است، افزایش گرایش روزافزون مردم به قرآن مجید است؛ یکی از عوامل مهم این رویداد پیروزی انقلاب و نقش فعال‌تر حوزه‎های علمیه است.
وی افزود: انقلاب ما باعث شد تا مقدمه قانون اساسی کشور نیز با آیات و روایات الهی مزین شود؛ خوشبختانه به برکت انقلاب و تلاش مبلغان و معلمان قرآن امروز کشور ما هم در عرصه حفظ و قرائت، هم در تجوید و دیگر عرصه‎ها قرآنی، به دستاوردهای بسیاری رسیده است.
این مرجع تقلید بیان کرد: یکی از لوازم اصلی در رسیدن به جامعه قرآنی، افزایش تدبر در سطح جامعه است؛ زیرا به‌طور کلی هدف از نزول قرآن تدبر در آیات بوده است، آنچه که در این بین مهم است، افزایش گرایش به‌سمت تدبر بیشتر در قرآن است.
وی اظهار کرد: یکی از عوامل اصلی انحراف مردم از دین و قرآن، عدم تدبر آنان است؛ یکی از معجزات قرآن این است که هیچ تناقض و تضادی ندارد چرا‌که اگر قرآن از سوی بشر نازل می‌شد حتماً اختلافاتی در آن مشاهده می‏‌شد.
قرائت و حفظ؛ مقدمه کارهای قرآنی

این مرجع تقلید بیان کرد: قرائت حفظ، مقدمه کار قرآنی است و نتیجه آن تدبر و عمل به قرآن است؛ زیرا ما باید معارف قرآنی را در عرصه‎های مختلف زندگی خود پیاده کنیم؛ استفاده از ظرفیت عظیم قرآن ‌بسیار مهم است؛ یکی از این راه‎ها تفسیر و به‌خصوص تفسیر موضوعی است.
منشأ اشتباهات تکفیری‌ها

وی گفت: بسیاری از موارد به‌جز تفسیر ترتیبی حل نمی‌شود و اگر بدون تفسیر موضوعی نیز کار کنیم شاهد برخی مسائل نامناسب می‎شویم؛ وهابیت تکفیری بر اساس گزینش یک آیه، برداشت اشتباهی کرده و به همین دلیل حکم به تکفیر می‎دهد؛ کار آنها همین است و کاری به روح مجموع آیات ندارند.
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی اظهار کرد: آنها خون شیعه را به‌دلیل همین اختلاف در رأی می‎ریزند؛ آنها با تأکید بر اینکه قرآن از قول پیامبر(ص) ذکر کرده‌‌ است که من غیب نمی‎دانم، بدون بررسی روح آیات و مجموع آن که مؤید غیب‌دانی ایشان است، ما را معتقد به یک مسئله غلط و جعل کرده از قرآن می‎شمارند.
وی با ذکر این مطلب که وهابیت هنوز در جاهلیت به‌سر می‎برند، گفت: در دوره جاهلیت عواملی مانند فقر و یافتن ابزاری برای تقرب به خدایان دروغین(بت‌ها) زمینه‌ساز کشتن فرزندان بود؛ در عصر جاهلیت وقتی فرزندی متولد می‎شد می‏‌کشتند اما امروز نیز شاهد هستیم متأسفانه جنین را اسقاط می‎کنند؛ توجیه آنها هم امروز همان مسئله اقتصادی است.
این مفسر قرآن یادآور شد: روایات ائمه معصومین(ع) دریچه‎ای برای آشنایی با قرآن است؛ برخی به‌دنبال خود تحریمی حدیثی و روایی هستند و اخیراً در گوشه و کنار شنیده شده است که سخن از کنار گذاشته شدن روایات و احادیث می‏‌رسد؛ اما این افراد باید نگاهی به حدیث ثقلین هم بیاندازند و بدانند که فهم درست از قرآن باید با روایات همراه باشد؛ این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که گاهی ساده‎ترین مسائل در قرآن نیست و باید آن را از روایات پیدا کرد.
تفسیر قرآن سلیقه‌ای نیست

وی افزود: یکی از آسیب‎های مهم در عرصه قرآنی، تفسیر به رأی برخی افراد از آیات است؛ تفسیر دارای لوازمی چون ادبیات، لغت و کلام ائمه معصومین(ع) و دوایر عقلی است و این کار به هیچ عنوان سلیقه‎ای نیست و دلیل همین فتواهای عجیب و غریب وهابیت هم عدم توجه به این اسباب است؛ البته رویکرد نسبت به حدیث نباید ما را به‌سمت غلو کشانده و از دایره عقل خارج کند.

captcha