سخنرانی تاریخی رهبری در «عصر انقلاب اسلامی» تدوین شد
کد خبر: 1402998
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹

سخنرانی تاریخی رهبری در «عصر انقلاب اسلامی» تدوین شد

گروه ادب: سخنرانی تاریخی رهبر معظم انقلاب در جزوه‌ای با عنوان «عصر انقلاب اسلامی» توسط انتشارات صهبا در نمایشگاه کتاب تهران ارائه شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، انتشارات صهبا به تازگی جزوه‌ای با عنوان «عصر انقلاب اسلامی» را منتشر و در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه کرده که مربوط به سخنرانی تاریخی ریاست جمهوری وقت ایران، حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای(مدظله العالی) در مراسم بزرگداشت نخستین دهه انقلاب اسلامی است.

مقام معظم رهبری، ده‌ها سخنرانی تاریخی و محوری دارند که یک موضوع، به طور کامل در آن بررسی می‌شود. نمی‌توان از کنار این سخنرانی‌ها به راحتی عبور کرد. همچنین تشنگی و نیازهای فکری نسل جدید انقلاب، ایجاب می‌کند بارانی از پاسخ‌های مقتضی هر نیاز، در جامعه ببارد و فضا را آکنده از شور، شعور و بصیرت کند.

انتشار جزواتی تسلسلی، نظیر متن حاضر، هم سخنرانی‌های مهم معظم‌له را احیا می‌کند و هم پاسخی فوری برای نیازهای فکری نسل جدید فراهم می‌آورد. البته ممکن است این سخنرانی‌ها به عنوان شاخ و برگ‌های دیگر کتب و پروژه‌های صهبا مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه بخشی از مطالب این جزوه را می‌خوانیم: بهمن 1367، انقلاب اسلامی مردم ایران به 10 سالگی خود رسیده است. هنوز چیزی از پایان دفاع مقدس و تهاجم رژیم بعث به ایران نگذشته است. حالا دیگر روشنفکران، خردمندان و سیاست‌ورزان جهان خیره به این دگرگونی و پدیده جهان مادی‌اند.

به مناسبت 10 سالگی انقلاب اسلامی همایشی از طرف دولت وقت جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. سخنران این همایش رئیس جمهور، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای است. مردی که از روزهای جوانی‌اش میدان‌دار مبارزات علیه رژیم پهلوی بوده است؛ یک انقلابی تمام عیار که در متن جامعه حضور داشته و فعالیت‌های انقلابی و روشنگرانه‌اش را انجام می‌داده است و حالا قرار است ایشان از انقلاب اسلامی صحبت کنند.

«امروزبرای ما روزی بزرگ و خاطره‌ای بی‌نظیر است؛ و این خاطره‌ای است که در طول تاریخ ملت ما، بعد از اسلام، برجسته‌ترین و فراگیرترین و مؤثرترین حادثه را به یاد می‌آورد. من امروز مایلم در حضور شما برادران و خواهران عزیز و میهمانان گرامی، درباره انقلاب‌‍مان مطالبی و حقایقی را عرض کنم. یقیناً بحث را به آمارها و گزارش‌ها نخواهم کشاند و همچنین کوشش خواهم کرد که یک بحث صرفاً سیاسی ارائه ندهم؛ بلکه مایلم به عنوان یک فرد انقلابی و با نگرش یک مسلمان به انقلاب اسلامی ایران و با تکیه بر اطلاع و تجربه کسی که در طول عمر کوتاه و پرماجرای انقلاب، با آن پیوسته همراه بوده، برداشت خود را از این انقلاب و از بعضی از مسائل مربوط به آن، به شما عرض کنم...»

جزوه «عصر انقلاب اسلامی» آخرین اثر مؤسسه ایمان جهادی(صهبا) است. این جزوه، گفتاری است از آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت که در همایش بزرگداشت نخستین دهه انقلاب اسلامی ایراد شده است. این سخنانِ نظام‌مند تبیین کننده انقلاب اسلامی مردم ایران است. آیت‌الله امام خامنه‌ای این سخنرانی را در پنج بخش بیان کرده‌اند. بخش اول سخنان ایشان در مورد ضرورت بودن انقلاب اسلامی برای جهان اسلام است که در آن از وضعیت قرن 19 و 20 و سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی و وضعیت کشورهای مسلمان در آن سال‌ها سخن می‌گویند.

در بخش دوم سخنرانی فرامنطقه‌ای بودن انقلاب را شرح می‌دهند و پس از این ترسیم کلان وقایع جهان به وقایع تاریخ معاصر و سال‌های پیش از وقوع انقلاب و اهمیت جغرافیایی ایران برای استعمارگران اشاره می‌کنند. در بخش سوم معظم‌له پایبندی انقلاب به اصول اعلام شده خود را توضیح داده‌اند. در بخش چهارم سخنرانی نیز ایشان انقلاب اسلامی را انقلابی موفق ارزیابی کرده و در ادامه در بخش پنجم بیاناتشان به عناصرتداوم انقلاب اسلامی و آینده آن اشاره می‌کنند.

اهمیت این جزوه از دو جهت است. اول آن که این سخنرانی ـ که در سال‌های نزدیک به انقلاب اسلامی ایراد شده است ـ مبین اصول مهم انقلاب سال 57 است که در آن وقایع انقلاب و شرایط تاریخی جغرافیایی ایران و جهان اسلام با نگاهی کل‌نگر و ناظر به مسائل زیربنایی تحلیل شده است.

دومین نکته مهم این جزوه در این است که گوینده این سخنان یک دانشمند و اندیشمند انقلابی و یک مسئول با سابقه اجرایی کشور است. کسی که از آغاز نهضت امام خمینی در بطن وقایع حضور داشته است. سخنرانی‌های روشنگرانه زیادی کرده، زندان رفته، تبعید شده، شکنجه شده و برای پیروزی انقلاب تلاش فراوانی کرده است.

آیت‌الله امام خامنه‌ای کسی است که دارای ابعاد متنوع علمی است؛ فقه و اصول می‌داند و تاریخ اسلام و ایران و جهان را مسلط است. او ادیبی است که در حوزه‌های ادبی دارای نظر و ذوق است و اسلام‌شناسی است که بر قرآن تسلط بی‌نظیری دارد و در کنار اینها او کسی است که هفت سال زمامدار امور اجرایی کشور بوده و در جایگاه دوم نظام اسلامی به رخدادهای انقلاب و دفاع مقدس نگاه می‌کرده است.

captcha