امام موسی کاظم(ع) با علم امامت، جامعه شیعی دوران خویش را ساماندهی کرد
کد خبر: 1410833
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴
حجت‌الاسلام عبدی:

امام موسی کاظم(ع) با علم امامت، جامعه شیعی دوران خویش را ساماندهی کرد

گروه اجتماعی: امام موسی کاظم(ع) با علم و تدبیر امامت، جامعه شیعه آن دوران را سامان داد و این ساماندهی آن‌گونه کارساز و مؤثر واقع شد که شیعیان بر رسالت سیاسی و دینی خویش نیز توجه داشتند و همچون گذشته به استمرار راستین اسلام و مبارزه با خلفا پرداختند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام ماشاءالله عبدی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه ظهر امروز، چهارم خرداد در جمع کارکنان و سربازان این نهاد، ضمن تسلیت به‌مناسبت شهادت هفتمین اختر تابناک امامت و ولایت امام موسی کاظم(ع)، گفت: جوانان باید از این امام همام درس مقاومت و ایستادگی را آموخته و در هنگام سختی و مشکلات بر میزان صبر و تحمل خویش بیفزایند.

وی با بیان این نکته که امام موسى‌ کاظم(ع) هنوز کودک بود که فقهاى مشهور همچون ابوحنیفه از او مسئله م‏ی‌پرسیدند و کسب علم مى‌کردند، افزود: این امام همام پس از رحلت پدر بزرگوارش امام صادق(ع) در بیست سالگى به امامت رسید و 35 سال رهبرى و ولایت شیعیان را برعهده داشت.

حجت‌الاسلام عبدی ادامه داد: امام هفتم(ع) با جمع‌آوری روایات، احادیث، احکام و احیای سنن پدر گرامی و تعلیم و ارشاد شیعیان، اسلام راستین را که با تعالیم و مجاهدات پدرش جعفربن محمد(ع) نظم و استحکام یافته بود حفظ و تقویت کرد و در راه انجام وظایف الهی تا آنجا پایداری کرده که جان خود را فدا ساخت.

وی با اشاره به اینکه این امام معصوم در علم، تواضع، مکارم اخلاق، کثرت صدقات و سخاوت و بخشندگی ضرب‌المثل بودند، اضافه کرد: ایشان بدان و بداندیشان زمان خویش را با عفو، رحمت و احسان بیکران تربیت فرموده و راه و رسم زندگی می‌‌آموخت.

حجت‌الاسلام عبدی، مشکل درونی شیعیان در این زمان را یکی از مهم‌ترین مشکلات آن حضرت نام برد و در این رابطه گفت: در اثر افتراق ایجاد شده میان مسلمانان، گروهی به امامت اسماعیل که یکی از فرزندان امام جعفرصادق(ع) بود و در زمان حیات پدر بزرگوارش فوت کرده بود، قائل شدند و اسماعیلیه نام گرفتند.

وی ادامه داد: آن حضرت در آن دوران حساس با آگاهی دقیق از شرایط و بصیرت و آگاهی ذاتی، به ساماندهی اوضاع پرداخت و مسلمانان را از پراکندگی مصون و اسلام راستین استمرار بخشید.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه اراک در پایان، اظهار کرد: امام کاظم(ع) با علم و تدبیر امامت، جامعه شیعه آن دوران را سامان داد و این ساماندهی آنگونه کارساز و مؤثر واقع شد که نه‌ تنها شیعیان موفق شدند بر مشکلات داخلی غلبه کنند؛ بلکه به رسالت سیاسی و دینی خویش نیز توجه کردند و همچون گذشته به استمرار راستین اسلام و مبارزه با خلفا پرداختند.

captcha