حمایت خانواده‌ها از فرزندان؛ نیازی که اغلب به فراموشی سپرده می‌شود
کد خبر: 1416132
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵

حمایت خانواده‌ها از فرزندان؛ نیازی که اغلب به فراموشی سپرده می‌شود

گروه اجتماعی: کارشناس آموزش و پژوهش دبیرخانه کانون‌های مساجد خراسان جنوبی اظهار کرد: مشکل اکثریت خانواده‌های امروزی این است که از یاد برده‌اند فرزند بیش از هر چیز به حمایت و عطوفت نیازمند است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، محمدرضا نخعی‌پور، کارشناس آموزش و پژوهش دبیرخانه کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد خراسان جنوبی شب گذشته، 19 خرداد در کارگاه «رسانه، نظارت و مادر» گفت: خانواده نهادی مقدس و هسته نخستین جامعه و از عوامل اصلی انتقال فرهنگ، اندیشه، اخلاق، سنت و عواطف از نسلی به نسل دیگر است و ثمره این نهاد فرزند است.



وی با اشاره به اینکه دامان مادر، بزرگترین مدرسه‌ای است که بچه در آنجا تربیت می‌شود، افزود: آنچه که بچه از مادر فرا می‌گیرد بسیار متفاوت با موضوعاتی است که از معلم می‌شنود و می‌آموزد.



کارشناس آموزش و پژوهش دبیرخانه کانون‌های مساجد خراسان جنوبی ادامه داد: حقیقت تلخی که در دنیای امروز رو به افزایش است، فاصله گرفتن مادران از فرزندان و پرداختن به کار بیرون از منزل است؛ چرا که مشکل اکثریت خانواده‌های امروزی این است که از یاد برده‌اند فرزند بیش از هر چیز به حمایت و عطوفت نیازمند است.



نخعی‌پور در ادامه با تقسیم بندی انواع رسانه‌ها به «رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب و نو پدید» درخصوص رابطه میان رسانه و خشونت خانوادگی اظهار کرد: رسانه‌ها به اشکال گوناگون بر اعضا و روابط افراد خانواده تأثیر می‌گذارند؛ برنامه‌های گوناگون رادیویی و تلویزیونی می‌تواند الگوهای رفتاری را در قالب فیلم، سریال و نمایش‌های رادیویی ارائه دهد. این الگوها از زمان کودکی در فرد درونی شده و تصویری خاص از روابط زن و شوهر و فرزندان ایجاد می‌کند.



کارشناس آموزش و پژوهش دبیرخانه کانون‌های مساجد خراسان جنوبی به تشریح رابطه میان رسانه، خانواده و جرایم اجتماعی پرداخت و گفت: رسانه‌های جمعی اعم از روزنامه‌ها، مجلات، رادیو و تلویزیون گاه از انحرافات اجتماعی نظیر خشونت، قتل و… پرده برمی‌دارند و زوایای پنهان داستان‌های عشقی و جنایی را برای مخاطبان خود آشکار می‌سازند و انواع دام‌هایی را که بر سر راه جوانان قرار دارد، به آنان گوشزد می‌کنند و راه‌های لغزش دیگران را برای مخاطبان ترسیم می‌کنند و با اطلاع‌رسانی به موقع و مناسب برای اعضای جامعه، در پیشگیری از انحرافات اجتماعی نقش مؤثری ایفا می‏‌کنند.



وی درباره ارتباط میان رسانه، خانواده و تربیت فرزندان نیز بیان کرد: در این میان آنچه که می‌تواند سپری در مقابل آسیب‌های خانوادگی، اجتماعی، روانی و هزاران آفت مدرن که کودکان، نوجوانان و جوانان را تهدید می کند، باشد؛ شناخت این آسیب‌ها و اطلاع رسانی والدین از این خطرات خانمان‌سوز است.



نخعی‌پور با تأکید بر اینکه امروزه رقیبی به نام تربیت رسانه‌ای از قبیل لوح فشرده، ماهواره و اینترنت جایگزین فضاهای تربیتی خانواده‌ها شده است، بیان کرد: این امر تهدیدی جدی و نگران‌کننده برای والدین محسوب می‌شود.

captcha