نگاه مسئولان به برپایی نمایشگاه‌های قرآن استانی ورای اعتبارات باشد
کد خبر: 1417430
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
صفی‌لو:

نگاه مسئولان به برپایی نمایشگاه‌های قرآن استانی ورای اعتبارات باشد

گروه فعالیت‌های قرآنی: کارشناس قرآن و عترت اداره‌ارشاد زنجان با تأکید بر این‌که نباید به نمایشگاه‌های قرآن، نگاهی مادی داشت، عنوان کرد: نگاه مسئولان به برپایی نمایشگاه‌های قرآن استانی باید ورای اعتبارات و مادی‌گرایی باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، در ماه رمضان سال 1435 هجری قمری، باغ‌موزه دفاع مقدس تهران میزبان برپایی یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی ـ قرآنی جهان اسلام شد؛ بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در حالی برگزار شد که فراخوان ارسال ایده برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر آن از ماه‌ها قبل از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده بود.

در میان دغدغه‌های موجود بین مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری این نمایشگاه معنوی بین‌المللی، یکی از مسائلی که همواره از معرض دید آنان دور بوده است، درنظر گرفته شدن سهم مخاطبان استان‌هایی غیر از تهران در بهره‌مندی از مزایای نمایشگاه قرآن است. موضوعی که سال‌هاست مخاطبان شهرستانی نمایشگاه قرآن با آن درگیر بوده‌اند.

نبود اعتبار اختصاصی برپایی نمایشگاه قرآن در استان‌ها

نورالله صفی‌لو، کارشناس قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به این‌که اعتبارات برپایی نمایشگاه قرآن از سوی وزارت ارشاد، به صورت متمرکز تخصیص یافته و این نمایشگاه‌ها عمدتاً در تهران برپا می‌شوند، گفت: تا پیش از برپایی جشنواره قرآنی رمضان امسال، بودجه اختصاصی برای برپایی نمایشگاه قرآن به ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها تخصیص داده نشده بود.

وی افزود: همراهی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در برپایی نمایشگاه‌های قرآنی در طول سال‌های گذشته تنها به در اختیار قرار دادن مکان برپایی نمایشگاه خلاصه شده و مؤسسات و ناشرانی که دغدغه برپایی نمایشگاه قرآنی داشته‌اند، موفق به ارائه محصولات خود در این نمایشگاه‌ها شده‌اند.

کارشناس قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز با تأکید بر این‌که نباید به نمایشگاه‌های قرآن، نگاهی مادی داشت، عنوان کرد: نگاه مسئولان به برپایی نمایشگاه‌های قرآن استانی باید ورای اعتبارات و مادی‌گرایی باشد، چراکه نگاه قرآنی آن است که از استقبال پرشور مردم که هر ساله در غرفه‌های کتب قرآنی نمایشگاه کتاب دیده می‌شود، بهره‌برداری کرده و آن را در نمایشگاه‌های قرآن پیاده کند.

صفی‌لو با اشاره به این‌که کمبود اعتبار، ضعف نمایشگاه‌های قرآن را در پی دارد، افزود: در صورت تخصیص اعتبار لازم به هر استان، می‌توان بخش‌های جانبی همچون نشست‌های قرآنی، مسابقات قرآنی، غرفه ارائه نرم‌افزارهای قرآن و محافل انس با قرآن را نیز در حاشیه نمایشگاه به راه انداخت.

محمود رنگرز، قاری بین‌المللی زنجانی نیز با بیان این‌که در سال‌های اخیر، استان زنجان خود را به‌عنوان قطب قرآنی شمال‌غرب کشور به خوبی نشان داده است، ادامه داد: علاقه‌مندی فراوان مردم زنجان به قرآن و اهل‌بیت(ع) و همچنین زمینه گسترش فعالیت‌های قرآنی در این استان، نشان‌دهنده ظرفیت مطلوب این استان در برپایی نمایشگاه‌های قرآنی است.

نمایشگاه‌ها؛ راهکار وارد کردن قرآن به متن زندگی مردم

وی گفت: برپایی چنین نمایشگاه‌هایی به صورت استانی، نه تنها انگیزه‌ای برای انس بیشتر قرآنیان با آیات کلام وحی محسوب می‌شود، بلکه می‌تواند به‌عنوان راهکاری برای وارد کردن قرآن به متن زندگی افراد مطرح شود.

رنگرز نیز با تأکید بر این‌که برپایی نمایشگاه‌های قرآن، یکی از ابزارهای گسترش سبک زندگی قرآنی است، اضافه کرد: با توجه به این‌که امروزه شاهد بالا رفتن قیمت کتب در سطح کشور هستیم، در نظر گرفتن فضایی نمایشگاهی که به نخبگان قرآنی هر استان اجازه استفاده از کتاب‌های مدنظر خود با تخفیف و تسهیلات ویژه را بدهد، یکی از ملزومات است.

این قاری بین‌المللی زنجانی با اشاره به این‌که سیاست‌گذاری‌های مناسب در برپایی نمایشگاه‌های استانی قرآن مؤثرند، بیان کرد: افزودن بخش‌هایی همچون آئین زندگی قرآنی، بخش کودک و نوجوان و آشنایی با قرآن، بسته به سلیقه برپاکنندگان و مخاطبان در استان‌های مختلف، بر گیرایی این نمایشگاه‌ها می‌افزاید.

قاسم جعفری، کارشناس و مدرس علوم قرآنی دانشگاه‌های زنجان نیز با تأکید بر این‌که نمایشگاه‌های استانی قرآن، تناسب با فرهنگ، هنجارها و نیازهای مطالعاتی مردم هر استان را حفظ می‌کنند، اظهار کرد: متولیان برپایی نمایشگاه‌های قرآن باید کارشناسی‌شده عمل کرده و به این نکته توجه داشته باشند که نمایشگاه‌ها باید تبدیل به تفرج‌گاه‌های معنوی شوند تا نتیجه مورد انتظار را داشته باشند.

جعفری نیز با تأکید بر این‌که فضای نمایشگاه‌های قرآن باید روح‌انگیز باشد، گفت: همان‌گونه که امام محمد باقر(ع) فرمود «إنَّ القُرآنَ حَیٌّ لا یَموتُ، وَ الآیَةَ حَیَّةٌ لا تَموت: قرآن و آیات قرآن همیشه زنده است و نمی‏میرد»، باید به این نکته برسیم که هر چیزی تاریخ مصرف دارد، اما قرآن همیشه زنده و نو است و می‌توان برای ترویج آن برنامه‌ریزی کرد.

وی تأکید کرد: برپایی نمایشگاه‌های قرآن استانی، می‌تواند زاویه‌ای از اطلاعات قرآنی را که قرآنیان هر استان در آن نقص دارند، برجسته کند و با معرفی تولیدات قرآنی و علمی جهان اسلام، روش‌های آموزش قرآن را از حالت سنتی خارج کند.

هزینه برپایی نمایشگاه‌های قرآن از طریق همه نهادهای استانی تهیه شود

جعفری با تأکید بر این‌که اعتبارات نمایشگاه‌های قرآن نباید تنها بر دوش ادارات‌کل ارشاد و تبلیغات اسلامی نهاده شود، گفت: همه مدیران استانی باید در این زمینه گام بردارند، چراکه ترویج قرآن، ترویج سبک زندگی متعالی را در پی داشته و در نهایت همه افراد از آن بهره‌مند می‌شوند.

وی یادآور شد: از آن‌جایی که می‌توان نهج‌البلاغه را تفسیر عملی قرآن کریم دانست، در کنار برپایی نمایشگاه‌های قرآن، باید با برپایی بخشی نیز توجه ویژه‌ای به نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین(ع) داشته باشیم.

captcha