ایرانیان این افتخار را دارند که زودتر از دیگران اهل بیت(ع) را شناختند
کد خبر: 1445514
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۱

ایرانیان این افتخار را دارند که زودتر از دیگران اهل بیت(ع) را شناختند

خبرنگاران افتخاری/ حمیدرضا گل‌محمدی: رئیس هیئت‌امنای آستان امامزاده ابراهیم(ع) بابلسر گفت: مردم ایران به‌ویژه مردم مازندران این افتخار را دارند که در پیشینه‌‌شان خیلی زود‌تر از دیگران اهل بیت طهارت(ع) را شناختند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، محمدرضا مسلمی، رئیس هئیت‌امنای آستان مقدس امامزاده ابراهیم شهرستان بابلسر در نشست خبری اصحاب مطبوعات و خبرگزاری‌ها به‌مناسبت روز تکریم امامزادگان، ضمن تبریک پنجم ذی‌القعده، سالروز میلاد امامزاده شاهچراغ، برادر امام رضا(ع)، گفت: این روز به‌عنوان روز تکریم امامزادگان نامگذاری شده است و مردم ایران به‌ویژه مردم مازندران این افتخار را دارند که خیلی زودتر از دیگران اهل بیت طهارت(ع) را شناختند و به ویژه در مازندران نیز که شاهد تشکیل اولین حکومت علویان بوده‌ایم.

وی افزود: امامزادگان در هر منطقه‌ای بحث هویت کشوری و یا شهری را مطرح می‌کنند که به‌طور مثال می‌توانیم به امامزاده ابراهیم ابوجواب در بابلسر اشاره کنیم که ایشان در چه سالی به شهادت رسید و در این منطقه دفن شده‌اند و به‌عنوان سابقه هویت شهری بابلسر به حساب می‌آید.

مسلمی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری که فرمودند «امامزادگان باید قطب فرهنگی باشند»، تصریح کرد: امامزادگان دارای ویژگی‌های خاص فرهنگی هستند که بر همین اساس باید به مسائل و برنامه‌های فرهنگی در امامزادگان وارد شویم تا اینکه به منویات مقام معظم رهبری در این باره نزدیک شویم.

رئیس هیئت‌امنای آستان مقدس امامزاده ابراهیم شهرستان بابلسر با اشاره به اینکه هیئت‌امنا در این امامزاده در دو بخش عمرانی طرح و برنامه‌ریزی‌هایی در پیش دارد، گفت: در بخش عمرانی هم‌اکنون پروژه‌هایی را در دست اقدام داریم که با اجرای این پروژه‌ها، سعی در زیباسازی محوطه امامزاده داریم تا اینکه با زیباسازی و نظافت در  محوطه بتوانیم در رابطه با فعالیت‌های فرهنگی گام‌های مثبتی برداریم.

وی با اشاره به ایجاد رستواران و زائرسرا در محیط این امامزاده، افزود: با توجه به اینکه زائران در هنگام ورود به امامزاده می‌بایست از آرامستان موجود در محوطه این امامزاده عبور کنند و به حرم  وارد شوند، قرار است درب ورودی اصلی با ورود زائران به حرم آستان مقدس که هم‌سویی دارد ساخته شود.

مسلمی با اشاره به تنظیم تقویم فرهنگی توسط هیئت‌امنا در طول سال، اظهار کرد: در طول سال در این امامزاده به مناسبت‌های مختلف مذهبی و ملی از جمله شهادت‌ها و ولادت‌های ائمه معصومین(ع)، یادواره‌های شهدا و ... برنامه‌ریزی شده است که در هفته‌های گذشته اقدام به برگزاری یادواره پدران و مادران شهدا در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) کردیم که برای اولین باراین حرکت در شهرستان بابلسر صورت پذیرفته است.

رئیس هئیت‌امنای آستان مقدس امامزاده ابراهیم شهرستان بابلسر دیگر برنامه‌های فرهنگی را برگزاری کلاس‌های قرآنی، احکام و مشاوره‌های دینی و مذهبی دانست و افزود: پس از برگزاری کلاس‌های آموزشی اردوهای دانش‌آموزی در پایان کلاس‌ها برگزار می‌شود.

وی به فعالیت‌های خادمان افتخاری و جذب آنان در بخش‌های مختلف خدماتی و فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: با فراخوانی که چندی پیش از سوی هیئت‌امنا حدود 40 نفر فرم‌های فراخوان را پر کرده و به دفتر امامزاده ارائه دادند که پس از بررسی فرم‌ها، از این خادمان افتخاری در بخش‌های مختلف فرهنگی و خدماتی بهره‌مند می‌شویم.

مسلمی اظهار کرد: جهت یاری جستن و همفکری از روحانیون، مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان نشست‌هایی برگزار می‌شود تا اینکه در ارائه فعالیت‌های فرهنگی و خدماتی و اجرای برنامه‌های جمعی همانند عزاداری‌های محرم و ... بتوانیم با قوت بیستری ظاهر شویم.

وی درباره قبور آرامستان و برخی از افزایش هزینه‌ها در سابق، افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده هزینه ساخت قبور به 800 هزار تومان رسیده است و در صورت استفاده از قبوری که به‌صورت سری ساخته می‌شود هزینه به 600 هزار تومان می‌رسد.

رئیس هئیت‌امنای آستان مقدس امامزاده ابراهیم شهرستان بابلسر اظهار کرد: پس از گذشت سی و چند سال از انقلاب علائم راهنمایی که زائران و گردشگران را به‌سوی امامزاده راهنمایی کند در مسیرهای ورودی به شهرستان که از سه محور بابل، فریدونکنار و بهنمیر می‌گذرد نصب نبود که خوشبختانه در چندین منطقه شهر نسبت به نصب این تابلوها اقدام شده است که باز هم کفایت نمی‌کند و باید تابلوهای دیگری در برخی از نقاط شهر نیز تعبیه شود.

وی به زائرسرای این امامزاده اشاره کرد و گفت: 12 باب اتاق 3*4 به‌عنوان زائرسرا در این آستان مقدس وجود دارد که هم‌اکنون با هزینه روزی 20 هزار تومان و به‌مدت سه روز به زائران درخواست‌کننده جهت بهره‌برداری تحویل داده می‌شود که قرار است در آینده نسبت به بزرگ کردن آن‌ها اقدام شود و زائرسرای جدیدی نیز در ضلع شمالی امامزاده بنا شود.

رئیس هئیت‌امنای آستان مقدس امامزاده ابراهیم شهرستان بابلسر در پایان بیان کرد: قصد گسترش صحن امامزاده را در ضلع جنوبی با نام صحن علی ابن موسی الرضا(ع) را داریم.

یادآور می‌شود، امامزاده ابراهیم بابلسر در قرن 9 هجری در مرکز شهر بابلسر ساخته شده و یکی از زیارتگاه‌های مهم مازندران به‌شمار می‌رود. در بین اهالی منطقه امامزاده ابراهیم به «ابوجواب» معروف است که با خواهرش در بازار محله مشهد سر به خاک سپرده شده‌اند. یکی از جهانگردان روسی به نام گریگوری والریانویچ ملگنوف که در حدود سال‌های 1860- 1858 این مناطق را زیر پا گذاشته در سفرنامه خود می‌نویسد که سید شمس‌الدین بابلکانی بقعه او را ساخته است. اما در بعضی از کتاب‌ها، امامزاده ابراهیم را برادر امام رضا(ع) یاد کرده‌اند. با توجه به سندهای موجود، ملگنوف عقیده دارد که امامزاده ابراهیم پسر امام موسی(ع) است و برادر بودن امام رضا(ع) را تأیید می‌کند. این بنا به‌صورت گنبدی هرمی شکل است که دارای عظمت خاصی است. مصالح عمده آن آجر، ملات، ساروج و کاشی است. ساختمان بقعه بنایی است 8 ضلعی، با گنبدی کلاه درویشی که ساختمان مسجدی بزرگ با کفش کن و بنایی برای آبدارخانه یا نظایر آن به این بنا افزوده‌اند. در هر ضلعی از خارج دو طاق نمای بلند است که به جای کتیبه مستطیل شکل ختم می‌شود بالای جای کتیبه‌ها در هر ضلع هشت قرنیس است. داخل بنای اصلی و بر جرز مسجد گچ‌بری‌های ظریفی است که در نوع خود بی‌نظیر است.

captcha