ارزش جشن عید غدیر را کمتر از عزاداری روز عاشورا ندانیم
کد خبر: 1457623
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۳

ارزش جشن عید غدیر را کمتر از عزاداری روز عاشورا ندانیم

گروه اجتماعی: کم‌کم زمزمه‌های عید غدیر گوش‌هایمان را نوازش می‌دهد و این یعنی آمادگی برای هرچه بهتر برگزار کردن این عید بزرگ، حال آنچه که باید بدان بسیار توجه کرد این است که همانطور در مصایب ائمه(ع)عزاداری می‌کنیم باید اعیاد مذهبی را نیز به بهترین‌ شکل برگزار کنیم.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از خراسان جنوبی، هنوز کام جانمان از عطر عید قربان شیرین است که زمزمه‌های عید بزرگ غدیر گوش‌هایمان را نوازش می‌دهد و از همین روزهای ابتدایی بعد از عید قربان برنامه‌های دهه ولایت آغاز شده است. اما آنچه در این میان مغفول می‌ماند این است که این برنامه‌ها تا چه اندازه می‌توانند شادی را وارد قلب‌های عاشقان امیرمؤمنان کند تا در نهایت بتواند اندکی از سیره علوی را در خانه‌هایمان جاری کند.



آیا به‌راستی همان‌قدر که برای اشک روز عاشورا حرمت قائل هستیم برای لبخند و شادی عید بزرگ غدیر هم ارزش قائل هستیم. مگر نه اینکه از ائمه اطهار(ع) نقل شده که شیعیان ما در غم ما غمگین و در شادی ما شاد هستند. آیا غیر از این است که در کمتر روزی به‌اندازه عید غدیر بازمانده سلاله رسول‌الله(ص)، مهدی موعود(عج) شادمان است.



حجت‌الاسلام علیرضا نخعی‌پور، مسئول مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: در اینکه شادی و نشاط یکی از ضروریات جامعه است شکی نیست و باید مورد توجه همگان واقع شود.



وی بیان کرد: از یک طرف باید توجه شاد موضوعی که باعث شادی می‌شود مبنای درستی داشته باشد و هیچ موضوعی به اندازه عید غدیر خم عید امامت و ولایت مولا علی(ع) قلب و روح انسان را شاد نمی‌کند و مبنای درستی برای سرور و نشاط است.



لزوم تکریم شعائر دین



مسئول مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی اظهار کرد: مهم و اصل ترویج شعائر و ارزش‌ها است که این مهم گاهی با پوشیدن لباس مشکی در ماه محرم و گاهی با پخش شیرینی در اعیاد بزرگی مثل غدیر خم محقق می‌شود.



وی ادامه داد: جشن‌های دهه ولایت باید خودجوش و مردمی برگزار شود، اما این نکته به معنای آن نیست که دولت و نهادهای عمومی مانند شهرداری در این زمینه وظیفه‌ای ندارند، بلکه دولت باید در برگزاری این جشن‌ها به مردم یاری رسانده و خط‌دهی کند.



نخعی‌پور عنوان کرد: به‌عنوان مثال همان‌طور که در روز درختکاری دولت نهال رایگان برای کاشت به مردم می‌دهد، در دهه ولایت نیز پرچم‌های رنگی در اختیار مردم قرار دهد تا با توجه به ذوق و سلیقه خود نسبت به آذین‌بندی مجالس اقدام کنند.



وی گفت: علاوه بر برگزاری یک جشن مرکزی و بزرگ که جلوه اصلی شادی در شهر باشد اگر بتوانیم جشن‌هایی با توجه به مخاطبان خاص داشته باشیم، اقدام مثبتی در جهت بهتر برگزار کردن برنامه‌های دهه ولایت انجام داده‌ایم.



ضرورت تلاش برای شاد نگه‌داشتن جامعه در دهه ولایت



محمدرضا خوشخو، مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی نیز گفت: برنامه‌های مذهبی ما باید به گونه‌ای باشد که هریک از امور چه شادی و چه غم در جا و مراسم خود صوت گیرد.که در عزای ائمه جلسات سوگواری برگزار می‌کنیم در ایام شادی بزرگان دین نیز تلاش کنیم فضای جامعه را شاد داشته باشیم.



وی اظهار کرد: متأسفانه برخی از دهه گرفتن‌های عزا مثل دهه مسلمیه(دهه برای شهادت حضرت مسلم) هیچ ریشه روایی ندارد و بهتر است به همان مقداری که در سنت ما بوده و در ایام عزای سالار شهیدان عزاداری می‌کرده‌اند کفایت شود و اعیاد را نیز پررنگ‌تر برگزار کنیم.



مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی گفت: اگر نگاهی به اعمال عید غدیر مثل خواندن عقد اخوت، تأکید بر صلحه رحم و ... بیندازیم درمی‌یابیم که اکثر این اعمال بقه طور طبیعی موجبات سرور و شادی و آرامش را در جامعه فراهم می‌کند.



خوشخو یادآور شد: البته این نکته را باید مد نظر قرار دهیم که برگزاری این جشن‌ها بهانه‌ای است تا علاوه بر عرض ارادت به مولا علی(ع) چگونگی تبعیت از آن بزرگواران را بیاموزیم.



حجت‌الاسلام هادی نبئی، دبیر اجرایی بنیاد غدیر خراسان جنوبی نیز در این باره گفت: علت اینکه اعیاد مذهبی ما به باشکوهی مراسم عزاداری ما برگزار نمی‌شود این است که متأسفانه به توصیه‌ها و تأکیدات خود ائمه در این زمینه که شیعیان ما در غم ما غمگین و در شادی ما شاد هستند عمل نمی‌شود.



نقش خطباء در فرهنگ‌سازی برگزاری جشن‌های عید غدیر



وی بیان کرد: در این زمینه باید فرهنگ‌سازی شود و بیش از همه خطباء و اهل منبر می‌توانند تأثیرگذار باشند و ذهن‌ها را برای برگزاری جشن‌های باشکوه در این دهه آماده کنند.



دبیر اجرایی بنیاد غدیر استان اظهار کرد: مردم ما باید بدانند که ارزش جشن گرفتن در اعیاد مذهبی و ولادت‌های ائمه(ع) کمتر از برگزاری مراسم عزا در ایام شهادت آن بزرگواران نیست و خوشبختانه چند سالی شده که دهه ولایت و عید غدیرخم باشکوه‌تر از قبل برگزار می‌شود.



وی یادآور شد: توزیع 200 هزار پوستر، برگزاری همایش هزار نفره سادات و برگزاری جشن در مهدکودک‌ها از جمله برنامه‌های ستاد غدیر استان برای دهه ولایت است.

captcha