ازدواج آسان در پرتو اخلاق اسلامی محقق می‌شود
کد خبر: 1461216
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵

ازدواج آسان در پرتو اخلاق اسلامی محقق می‌شود

گروه اجتماعی: مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ازدواج آسان در پرتو اخلاق اسلامی محقق می‌شود، گفت: اگر دامنه اخلاق اسلامی به ازدواج کشیده شود، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود و مبارک‌ترین اتفاق زندگی پدید می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین متقی‌پور، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، با بیان اینکه ازدواج به عنوان سنگ بنای اولیه خانواده محسوب می‌شود، اظهار کرد: ازدواج به عنوان عاملی اساسی برای زوجیت و همدلی دو جوان و زمینه بالندگی و پیشرفت همسران به شمار می‌آید.

وی افزود: انسان‌ها می‌توانند در سایه اندیشه و ایمان واقعی و در پناه زوجیتی شایسته، با اطمینان و صلابت، بر ناکامی‌ها و فراز و نشیب‌های زندگی مسلط شوند و از گذرگاه سخت زندگی به آرامش برسند.

حجت‌الاسلام متقی‌پور گفت:‌ متفکران اخلاقی و حقوقی جوامع بشری درصدد برآمده‌اند تا بر استحکام کانون خانواده بیفزایند و ازدواج، این سنت تغییر ناپذیر الهی را در جامعه، هرچه بیشتر تقویت کنند تا انسان‌ها ازدواج را، که یک نیاز فطری و طبیعی است زمینه کسب کمال خود قرار دهند.

اخلاق اسلامی یکی از حوزه‌های سه‌گانه دین است
این استاد دانشگاه ادامه داد: ساختار ازدواج و سن آن در جوامع با همدیگر متفاوت است و در واقع، هر جامعه‌ای با توجه به سبک زندگی و نظام فرهنگی خود، شیوه‌ها و روش‌های خاصی در زوجیت به وجود آورده است؛ این امر در فرهنگ اسلامی نیز مورد توجه ویژه بوده است، بخصوص توصیه شده ازدواج در زمان مناسب آن انجام گیرد تا برکات معنوی، روانی، تربیتی و اجتماعی بیشتری نصیب همسران جوان گردد.

وی با اشاره به اینکه ازدواج آسان در پرتو اخلاق اسلامی محقق می‌شود، تصریح کرد: اخلاق اسلامی یکی از حوزه‌های سه‌گانه دین است که بسیاری از معارف اسلامی را شامل می‌شود و رفتار انسان را با معیارهای الهی میزان می‌سازد و انسان را در تمام کارها و صفات به سوی الهی شدن رهنمون می‌شود.

حجت‌الاسلام متقی‌پور بیان کرد: اگر دامنه اخلاق اسلامی به ازدواج کشیده شود، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود و با ازدواج اسلامی به جای مشکل، برکت پیدا می‌شود و مبارک‌ترین اتفاق زندگی پدید می‌آید. 

قرآن کریم ازدواج را مقدمه رسیدن به سکون می‌داند
این کارشناس دینی درخصوص ازدواج در دوران کنونی، گفت:‌ آنچه در این عصر شاهد آن هستیم، این است که آثار سستی باورها، به بهانه‌های مختلف و در جلوه‌های گوناگون خود را نشان می‌دهد؛‌ برخی تحصیل را مقدمه شغل و شغل را مقدمه روزی می‌دانند و بهترین مقطع زندگی، جوانی را فدای مقدمات روزی می‌سازند و پس از خزان جوانی، تصمیم به ازدواج آسان می‌گیرند.

وی ادامه داد: تأخیر در ازدواج، از سستی اعتقاد به وعده‌های الهی ریشه می‌گیرد که لازم است از منظر اسلام بررسی شود.

حجت‌الاسلام متقی‌پور با اشاره به درک صحیح فلسفه ازدواج،‌ خاطرنشان کرد: یکی از موانع معرفتی ازدواج، نداشتن درک صحیح و کامل از فلسفه ازدواج و جایگاه آن در اسلام است؛ ازدواج فقط راهی برای ارضای غریزه جنسی نیست، بلکه نکات بسیار دقیق و ظریفی در آن نهفته است،‌ قرآن کریم ازدواج را مقدمه رسیدن به سکون، مودت، محبت و آرامش روحی و جسمی دانسته است.

وی ادامه داد: ازدواج باعث می‌شود انسان در پرتو تلاش‌های مضاعف و دشواری‌های طبیعی آن، به پرورش و رشد دست یابد؛ با ازدواج، انسان به پایداری نسل کمک می‌کند و نسل او باقی می‌ماند؛‌ در پرتو ازدواج، انسان صاحب فرزند می‌شود و با تربیت صحیح آنها، جامعه را بهره‌مند می‌سازد.

captcha