امام حسین(ع) شهید راه نماز است/ شیفته نماز بودن؛ نشان عزاداران حسینی
کد خبر: 1469979
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۸
استاد حوزه و دانشگاه تبریز:

امام حسین(ع) شهید راه نماز است/ شیفته نماز بودن؛ نشان عزاداران حسینی

گروه اجتماعی: حجت‎الاسلام همزبان هدف امام حسین(ع) را از قیام عاشورا برپا داشتن نماز و امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و نشانه بارز عزادار امام حسین(ع) را شیفته نماز بودن دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، در تعالیم دینی نماز جزء نخستین واجبات فرعی هر مسلمان به شمار رفته و قبولی این رکن در درگاه الهی موجب قبولی دیگر ارکان می‌شود. در قرآن کریم نیز آیاتی در خصوص نماز و تاکید به اقامه نماز آمده است: «در هر صبح و شام نماز به پا دارید»، «نماز انسان را از فحشا و منکر باز می‌دارد» و ... همچنین احادیث و روایات مختلفی نیز از بزرگان اسلامی و ائمه اطهار(ع) برای اهمیت و جایگاه فریضه نماز ذکر شده است و پیامبر اسلام(ص) نماز را ستون دین می‌شمردند.

در روز عاشورا نیز امام حسین(ع) به شکلی عملی و عینی جان خود و اهل بیتش را به خطر انداخت تا نماز اقامه کند؛ با این تفاسیر می‌توان به اهمیت نماز به خوبی پی برد، اما درحال حاضر چگونه نمازگزار بفهمد نمازش صحیح است یا نه؟ یعنی او را از منکرات نجات داده است؟ چگونه می‌توانند نمازشان را حسینی کنند و نماز واقعی و بدور از ریا بخوانند؟ و ... که در این خصوص حجت‌الاسلام رحیم همزبان، استاد حوزه و دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: نماز جزء فروع دین بوده و امام حسین(ع) نیز که شهید راه نماز است، هدفش را از قیام عاشورا برپا داشتن نماز و امر به معروف و نهی از منکر عنوان می‌کند.

وی با بیان اهمیت نماز و اینکه معراج مؤمنان در نماز است، افزود: امام حسین(ع) در روز عاشورا و در واپسین لحظات عمر بابرکت خویش برای اقامه نماز و راز و نیاز با خداوند یکتا از دشمن امان می‌خواهند؛ لذا اهمیت نماز و جایگاه این فریضه الهی از این اقدام اباعبدالله‌الحسین(ع) به خوبی آشکار می‌شود.

حجت‎الاسلام همزبان با تأکید براینکه نشانه بارز عزادار امام حسین(ع)، شیفته نماز بودن اوست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر عزاداران واقعی امام حسین(ع) و ادامه‌دهندگان راه ایشان را می‌توان از اخلاص در نمازشان شناخت؛  چراکه این راه، مسیر توحید و نیل به سعادت است، کرنشی که بنده از سر صدق و صفای باطن دربرابر پروردگار عالمیان می‌کند، او را به عرش الهی و کمال بندگی می‌رساند.

وی ادامه داد: نمازی که بتواند انسان را از منکر و بدی‌ها دور کند، نماز واقعی است وگرنه اگر به خاطر شغل، منصب و مقام و ریاست باشد ریا است؛ چنین نمازی نه تنها نجات‌بخش نیست بلکه موجب ضلالت و بدنامی شخص می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه تبریز زنده نگه داشتن یاد و قیام امام حسین(ع) و بلندکردن آوازه اسلام را منوط به برپایی نماز و احیای سنت امر به معروف و نهی ازمکر دانست و یادآور شد: مسئولان فرهنگی کشور باید با فرهنگ‌سازی این اصول محکم دین در بین جوانان و دیگر اقشار جامعه در راستای تحقق هرچه بیشتر فرهنگ حسینی و نشر و ترویج احکام الهی، گامهایی مؤثر بردارند.

captcha