ترویج فرهنگ ازدواج آسان عفاف عمومی را تأمین می‌کند
کد خبر: 1473689
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷

ترویج فرهنگ ازدواج آسان عفاف عمومی را تأمین می‌کند

گروه اجتماعی: مدرس حوزه علمیه ترویج فرهنگ ازدواج آسان و تبعیت از شرایع و دستورات دینی را راهی برای تامین عفاف عمومی در جامعه عنوان کرد و متذکر شد: آشنا کردن مردم با نظر دین در خصوص تسهیل ازدواج از اصول مهم پایداری بنیان خانواده‌هاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضانژاد، مدرس حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، با بیان اینکه از دیدگاه قرآن کریم، ازدواج در حفظ پاکدامنی انسان‌ها نقش اساسی ایفا می‌کند، گفت: ازدواج زندگی انسان‌ها را تداوم می‌بخشد و در حقیقت نتیجه این پیوند مبارک فطری که با تایید آسمانی همراه می‌شود، کانون مقدس خانواده است که بقایش برکات بسیاری در بردارد.

وی با اشاره به اهداف اساسی ازدواج اسلامی دانست و گفت: ازدواج در فرهنگ اسلامی، پیوندی مقدس است که سبب حفظ دین و ایجاد مودت و رحمت می‌شود و جوانان باید نسبت به امر ازدواج حساسیت بیشتری نشان دهند و خانواده‌ها نباید شرایط برای ازدواج جوانان را سخت بگیرند.

مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه در کانون خانواده باید ارزش‌های اصیل دینی و الهی را پاس بداریم، افزود: باید با توجه به سیره معصومین(ع) به‌ویژه امام علی(ع) و حضرت فاطمه (س)، قرآن کریم به تحکیم بنیان خانواده و حفظ و تقویت آن بپردازیم.

تسهیل ازدواج و پایداری بنیان خانواده

این کارشناس دینی خانواده را منبع صفا، محبت، امید و مایه تکامل روحی، اخلاقی و اجتماعی زن و مرد دانست و تصریح کرد: در سایه ازدواج رشد و کمال ویژه‌ای به دست می‌آید که باید گفت در این مسیر که خداوند و اهل بیت(ع) سفارش کرده‌اند، جایگزینی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام رضانژاد با اشاره به جایگاه ارزشمند ازدواج در دین مبین اسلام، خاطرنشان کرد: قرآن کریم بر امر ازدواج تاکید فراوان داشته و در سوره نحل آیه 72 آمده است «خداوند برای شما از جنس خودتان همسر قرار داده و از همسران برای شما فرزندان و نوه‌هایی به وجود آورده است».

وی ترویج فرهنگ ازدواج آسان و تبعیت از شرایع و دستورات دینی را راهی برای تامین عفاف عمومی در جامعه عنوان کرد و متذکر شد: آشنا کردن مردم با نظر دین در خصوص تسهیل ازدواج از اصول مهم پایداری بنیان خانواده‌هاست و تلاش در جهت ارتقای سطح ایمان خانواده‌ها و جوانان در آستانه ازدواج فرهنگ ازدواج سالم و ساده را ترویج می‌دهد، زیرا در صورت بالا رفتن ایمان و معنویات و با اولویت قرار دادن این اصول در زندگی، دنیا، تجملات و تشریفات آن برای مردم بی‌ارزش خواهد شد.

آفات تزلزل خانواده

مدرس حوزه علمیه تأمین تمایلات نفسانی و غرایز جنسی به شکل صحیح و مشروع، تکثیر نسل انسان‌ها، ایجاد آرامش روحی و محبت و همدردی، حفظ دین و ایمان و رشد و تربیت قوای طبیعی انسان را از اهداف ازدواج برشمرد و گفت: زوجین باید با احترام متقابل به یکدیگر، محبت، گذشت، بخشش و مسؤلیت‌پذیری به استحکام زندگی‌شان تحقق ببخشند.

وی بداخلاقی، بدگمانی، بی‌اعتنایی به همسر و بدزبانی را از آفات تزلزل خانواده دانست و افزود: جلب محبت همسر، خوش‌اخلاقی، رفاقت و مدارا کردن، عفت و پاکدامنی، داشتن صداقت و درک همدیگر از وظایف متقابل زن و شوهر است که می‌توانند با انجام وظایف مذکور زندگی توام با آرامش را برای همدیگر فراهم کنند.

حجت‌الاسلام رضانژاد کاهش اعتماد و توکل به خدا، نداشتن اشتغال، نداشن امکانات رفاهی از قبیل مسکن، سرمایه و وسائل روز و تجمل‌گرایی و چشم و هم چشمی را از موانع ازدواج جوانان ذکر کرد و ادامه داد: مسؤلان باید و تامین اشتغال و مسکن، جوانان را به سمت ازدواج سوق داده تا به سنت حسنه پیامبر گرامی اسلام(ص) عمل کنند.

captcha