«فاطمه سيدخاموشی»؛ اولين مؤسس حوزه علميه بانوان در ايران
کد خبر: 1777351
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۶
بزرگداشت مدرس و خادم قرآن، فاطمه سيد خاموشی(طاهايی)/ 1

«فاطمه سيدخاموشی»؛ اولين مؤسس حوزه علميه بانوان در ايران

گروه فعاليت‌های قرآنی: «فاطمه سيدخاموشی» اولين مؤسس حوزه علميه بانوان در ايران است كه فعاليت‌های دينی، فرهنگی، اجتماعی، سياسی و... فراوانی در پيشبرد اهداف اسلام و انقلاب انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، عالمان ربانی و افراد روحانی، ستارگان تابناكی هستند كه در اين دنيای خاكی و ناسوتی، لاهوتی شدند. و در پرتو آفتاب وجودشان جمع كثيری از انسان‌ها راه حق را از بيراهه تشخيص می‌دهند و با راهنمايی‌های ايشان به مقامات معنوی نزديك می‌شوند. در اين ميان شخصيت «فاطمه سيد خاموشی» معروف به «طاهايی»، كه سراسر عمر با بركت خويش را صرف پرورش دانش‌پژوهانی كرد كه از هر خطه اين سرزمين و جای جای اين جهان خاكی به اين مرز و بوم و به پناه آقا ابا الحسن علی بن موسی الرضا(ع) آمد تا گمشده حقيقی خويش را بيابد، ناشناخته مانده است. درست است كه ما توان بررسی همه ابعاد شخصيتی اين مفسر قرآن كريم را در اين نگاه كوتاه نداريم، اما اميدواريم گامی مؤثر در اين راستا برداشته باشيم.
فاطمه سيد خاموشی يكی از شخصيت‌های علمی و فرهنگی و سياسی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران است كه بيش از نيم قرن از عمر با بركت خويش را در راه اعتلای فرهنگ اسلامی و گسترش ميزان تفكر جوانان و آشنا كردن آن‌ها به علوم و معارف اسلامی سپری كرده است.
يكی از خصايص وی خستگی ناپذيری اوست كه خود پرتوی از الطاف پروردگار است و با عنايت به همين ويژگی است كه هرگز از پا ننشسته و در راه پيشبرد اهداف عاليه اسلام از هيچ كوششی دريغ نكرده است. وی در خانواده‌ای متدين در تهران به دنيا آمد و تحت تعليم و تربيت پدرش حاج سيدعبدالله خاموشی كه از تجار خوش نام و مورد وثوق تهران بود، سال‌های اوليه را سپری كرد. مادرش حاجيه شوكت ترخانی خواهر مرحوم آيت‌الله ميرزا جواد آقای تهرانی، اصول اوليه دينداری را به وی آموخت.
پس از گذراندن تحصيلات علوم جديد، با حجت‌الاسلام و المسلمين سيدجلال الدين طاهايی زندگی مشترك خود را آغاز و در حدود سال 1325 به مشهد مقدس مهاجرت كرد. عشق به آموختن همراه با انگيزه خدمت به اسلام، او را بر آن داشت كه در خانه همسر در محضر حجت‌الاسلام حاج سيدهاشم طاهايی (پدر همسرش) به تحصيل علم ادامه دهد و خود را به سلاح دانش و بينش مجهزتر كند.
وی در دوران تحصيل از محضر اساتيدی چون: آيت‌الله ميرزا جواد آقا تهرانی، مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی)، حجت‌الاسلام شهيد هاشمی نژاد، حجت‌الاسلام موسويان، حاج شيخ غلامحسين تبريزی عبدخدايی و حجت‌الاسلام سيدجلال الدين طاهايی استفاده كرده و بدين ترتيب به پايه‌های انديشه‌های سياسی، اجتماعی، فرهنگی خويش استحكام بخشيد و به انتقال آموخته‌های خود به اقشار جامعه همت گماشت. در سال 1335 موفق به تشكيل كلاس‌های معارف اسلامی شد و تدريس علوم دينی را آغاز كرد.
در پی استقبال زياد بانوان و پيشنهادهای فراوان علما و بزرگان از جمله آيت‌الله العظمی ميلانی در سال 1345، وی اقدام به تأسيس مدرسه علميه «نرجس(س)» (مكتب نرجس) كرد. همزمان با اوج‌گيری جريان انقلاب در ميان اقشار مختلف جامعه و فعاليت‌های فرهنگی سياسی مستمر وی، رژيم طاغوت از سوی اين مفسر قرآن كريم احساس خطر كرد و جلسات او را تحت نظارت قرار داد و در سال 1355 به يكی از سخنرانی‌هايش هجوم برده و حوزه علميه نرجس(س) را تعطيل كرد، لكن با عنايت خدا موانع ساواك نه تنها نتوانست از اراده راستين و خط مشی اسلامی، انقلابی او جلوگيری كند و خللی وارد سازد، بلكه مبارزات را به مصداق آيه شريفه «فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ» (سوره مباركه هود، آيه شريفه 112) به شدت ادامه داد و بارها به لحاظ موضع‌گيری عليه نظام ستم‌شاهی، درس تفسيرش كه عمدتا نسل جوان و انقلابی و دانشجويان در آن شركت داشتند، تعطيل شد. در اين دوره مجالس درس و سخنرانی به طور مخفيانه در منازل ادامه يافت.
يكی از خصايص نيكوی وی به عنوان يك ارزش اصيل الهی در طول مبارزات سياسی، حفظ تقوی، حل نشدن در جريان‌های انحرافی و التقاطی، حركت بر صراط مستقيم، و اطاعت از ولايت فقيه بوده و هست. در عرصه‌های مختلف علمی، تحقيقاتی، اجرايی و مبارزاتی فعاليت‌های گسترده‌ای داشته‌ كه می‌توان آن‌ها را در دو دوره قبل و بعد انقلاب بررسی كرد.
وی از آغاز فعاليت‌های مدرسه علميه نرجس(س) به پيروی از راه و روشی كه از اجداد طاهرينش به ارث برده بود، ديانت را با سياست در آميخته و با الهام گرفتن از قرآن كريم و روايات پيشوايان دينی، پيوسته مردم را متوجه فساد و انحراف نظام طاغوتی می‌كرد، كه از جمله فعاليت‌های او در اين دوران عبارتند از:
1- حضور فعال در مبارزات سياسی فرهنگی عليه رژيم ستم شاهی با الهام از تفكرات و بينش اسلامی و انقلابی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)
2- تدريس علوم و معارف اسلامی (فقه، كلام، اصول، منطق، ادبيات عرب، تفسير، اخلاق، نهج‌البلاغه، اقتصاد، حقوق خانواده، تعليم و تربيت ...)
3- هدايتگری و ارشاد نسل جوان به ويژه دانشجويان و فرهنگيان به منظور جلوگيری از هرگونه انحراف و التقاط آشنا كردن آن‌ها با اصول معارف اسلامی.
4- تأسيس و مديريت مدارس علميه مكتب نرجس و شعبات آن در نقاط مختلف كشور از جمله: ايرانشهر، زاهدان، زابل، بيرجند، تربت جام، سبزوار، كاشمر و فريمان جهت احيا و گسترش فرهنگ ناب محمدی(ص).
5- برگزاری جلسات مستمر پرسش و پاسخ ويژه دانشجويان كه با شور و هيجان و استقبال فراوان دانشجويان تشكيل می‌شد كه باعث ايجاد حساسيت شديد و خشم رژيم شده بود و اين جلسات از سوی ساواك تعطيل شد.
6- فعاليت مؤثر در جهت براندازی رژيم طاغوت با سخنرانی‌های افشاگرانه، پخش اعلاميه‌ها و جزوات و تكثير نوارهای حضرت امام خمينی(ره).
7- سازماندهی جلسات سخنرانی، تحصن‌ها و راهپيمايی‌ها بر ضد رژيم به صورت منظم.
8- حضور فعال در جريان زلزله طبس به همراه جمعی از خواهران، كمك‌رسانی به آسيب ديدگان اين حادثه، كه پس از اين حادثه سخنرانی‌های او عليه رژيم پر شورتر شد.
9- بازگشايی مجدد حوزه توسط او بدون كسب اجازه از رژيم برای هدايت هرچه بيشتر بانوان.
10- حضور فعال در اعتصابات و تحصن‌ها در بيت آيات عظام و مراكز مهم در دوران اوج نهضت، نشر و توزيع اطلاعيه‌ها در جهت حمايت از تحصن‌های برادران در بيمارستان امام رضا(ع) و پشتيبانی از اعتصابات كارگران و مهندسين شركت نفت و همبستگی با اعتصابيون حرم علی بن موسی الرضا(ع)
11- ژرف‌نگری در شناساندن چهره‌های مخالف نهضت و منافقان و دعوت جوانان.
12- سفرها و سخنرانی‌های پرشور در نقاط مختلف كشور از جمله زاهدان، زابل، تهران. در شب 22 بهمن 57 در حسينيه عطاران سبزوار در جمع كثيری سخنرانی بسيار مهمی ايراد كرد.
1- تدريس و همكاری مستمر با مراكز آموزش عالی، مراكز تربيت معلم دانشكده‌های الهيات و پزشكی و... .
2- تحقيق، تدريس و تدوين جزوات و مباحثی درباره مسائل روانشناسی كودك و نوجوان، تعليم و تربيت از ديدگاه اسلام، حقوق خانواده، سيری در دعای مكارم الاخلاق، تفسير خطبه حضرت زهرا(س)، زن از ديدگاه قرآن، زيارت عاشورا و... . قابل ذكر است كه تدريس اصلی استاد در زمينه تفسير قرآن كريم است.
3- شركت در سمينارهای متعدد و مختلف از جمله: شركت در كنگره پاكستان و ايراد 5 جلسه سخنرانی در اين كنگره بزرگ به مناسبت چهاردهمين قرن ولادت حضرت زينب(س)، كنگره مجمع جهانی اهل بيت(ع) در قم و تهران، سخنرانی در اجلاس تشخيص و منزلت زن در تهران و شركت در ميزگرد اين اجلاس و حضور فعال در سمينارهای دفاع از حقوق زن در شيراز، قم و رفسنجان و ايراد سخنرانی.
4- شش نوبت مشرف شدن به بيت الله الحرام جهت امر تبليغ توسط سازمان حج و زيارت و هيئت پزشكی.
5- برگزار كننده همايش‌ها و ميزگردها در مورد مسأله حجاب، شخصيت ائمه معصومين(ع)، نماز، مبلغان، وحدت حوزه و دانشگاه، مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب، نقش زن در ولايت‌پذيری جامعه در محل مدرسه علميه نرجس(س) «واحد مركزی» و شعبات شهرستان‌ها.
6- جذب و تربيت طلاب جوان خارجی از كشورهای چين، پاكستان، فرانسه، امريكا، اندونزی، تايلند، حجاز، مالزی، عراق، افغانستان، كنگو، تاجيكستان، بوسنی و هرزگوين، برمه، آذربايجان به منظور تبليغ و نشر اسلام و صدور انقلاب به جهان.
7- تربيت نيروهای متخصص و متعهد جهت تأمين نيروی انسانی آموزش و پرورش.
8- اعزام مبلغ جهت رساندن پيام اسلام و انقلاب به مراكز مختلف در شهر مشهد و شهرستان‌ها به ويژه در ماه مبارك رمضان، در دهه فجر و ايام سوگواری محرم و صفر و... . علاوه بر آن اعزام 25 نفر از مبلغان به كشورهای آلمان، دوبی، پاكستان، چين، مالزی، قزاقستان، و عربستان سعوی (حج تمتع).
9- اعزام مدرس به مدارس علميه كشور از جمله زابل، بندر تركمن، قوچان، فاروج، فريمان، زاهدان، دامغان، كاشمر، شيروان، چمن آباد، سبزوار و كرمانشاهان (صحنه). ارتباط دائم و مستمر با جبهه‌ها در 8 سال دفاع مقدس و هماهنگی با نهادهای ديگر در جهت بسيج عمومی و حمايت و پشيتبانی، از جمله حضور در جبهه‌های جنگ تحميلی در استان‌های باختران و خوزستان در سه نوبت، تشويق و ترغيب خانواده‌ها به شركت در دفاع مقدس و جذب و هدايت كمك‌های مردمی از جمله وجوه نقد، جسن، وسائط نقليه.
10- احداث خوابگاه شبانه روزی در سال 1363 در مدرسه علميه نرجس(س).
11- راه‌اندازی واحد خدمات اجتماعی با همكاری جمعی از خيرين، داير كردن واحد مشاوره و كلاس‌های فرهنگی در مناطق محروم، پرداخت هزينه‌های درمانی خانواده‌های كم درآمد و معرفی به بيمارستان‌ها با همكاری 20 پزشك متخصص و متعهد، اعطای وام قرض الحسنه به نيازمندان، رفع مشكل اشتغال خانواده‌های بی‌بضاعت، تهيه جهيزيه برای خانواده‌های نيازمند، توزيع برخی از مايحتاج زندگی طلاب به صورت تعاونی، بيمه كردن برخی از خانواده‌های طلاب و كاركنان مدرسه علميه و تهيه مسكن برای قشر بی‌بضاعت.
12-‌ ارتباط و همكاری مداوم و مؤثر با نهادهای انقلابی و سازمان‌ها و ادارات مختلف در خصوص مسائل تربيتی و فرهنگی از جمله جهادسازندگی.
13-‌ فعال كردن واحد بسيج طلاب و تشكيل كلاس‌های مختلف عقيدتی، سياسی و نظامی.
14-‌ تأسيس مجتمع آموزشی «مشكوة» در مقاطع آمادگی، دبستان، راهنمايی، دبيرستان و پيش‌دانشگاهی.
15-‌ برنامه مشاوره و پاسخگويی به سؤالات جوانان، مسائل و مشكلات خانوادگی، اعتقادی، سياسی.
16- راه‌اندازی واحد رايانه در مدرسه علميه نرجس(س) برای ارائه بهتر خدمات و اطلاع‌رسانی و بهره‌گيری طلاب و محققان از فن‌آوری روز، اقدام به ايجاد كلاس‌های آموزش رايانه در سطوح مختلف و ارائه خدمات پژوهشی و تحقيقی كه در اين راستا نرم‌افزارهايی تهيه شده است. همچنين در حال حاضر ارتباط با شبكه جهانی اينترنت و اقدام در جهت راه‌اندازی سايت خاص در جهت پاسخگويی به پيشنهادات و ارائه خدمات در راستای روشنگری نسل جوان ميسر است.
17- راه اندازی نشريه «شميم نرجس» كه در جشنواره نشريات تجربی جوان، اسفند 80 به كسب مقام اول نائل شد.
18- عضويت در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان.
19- نماينده حوزه استان در كميسيون آموزش خانواده.
20- كانديداتوری نمايندگی مجلس شورای اسلامی در دوره سوم.
از آنچه گذشت برمی‌آيد كه جامعيت فاطمه سيد خاموشی در زمينه فعاليت‌های فرهنگی، سياسی، اعتقادی و اجتماعی امری خارق‌العاده و تحت عنايت الطاف حضرت حق است و قطعا اگر به چنين بزرگانی امكان و اختيارات وافرتری تخصيص يابد، اثرات مثبت آن در سطح اجتماع جوان ما به وضوح ديده خواهد شد و هرگونه شبهه و مشكلی از صفحه ذهن و دل نسل تابعان انقلاب زدوده خواهد شد.
captcha