تولی و تبری برترين ويژگی «فاطمه سيدخاموشی» است
کد خبر: 1787710
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۰
بزرگداشت مدرس و خادم قرآن كريم، فاطمه سيد خاموشی (طاهايی)/ 12

تولی و تبری برترين ويژگی «فاطمه سيدخاموشی» است

گروه فعاليت‌های قرآنی: ويژگی بارز «سيدخاموشی» تولی و تبری قوی است كه با تمام وجود به ساحت مقدس امام زمان(عج) و ائمه معصومين(ع) عشق می‌ورزد و ارادت خاص دارد كه از جمله در شرح و تفسير زيارت جامعه اين موضوع به وضوح ديده می‌شود.

«مرضيه بليانی» مسئول واحد اعزام مبلغ مدرسه علميه نرجس(س)، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) در راستای بررسی ابعاد شخصيتی فاطمه سيدخاموشی، مدير و مؤسس اين مدرسه علميه گفت: بنده از سال‌های 56 - 55 با استاد آشنا شدم، آن زمان حدودا 16 ساله بودم كه در جلسات سخنرانی ايشان شركت می‌كردم.
بليانی افزود: سيدخاموشی سالی دو سه بار (دهه) به سبزوار دعوت می‌شد. در تمام جلسات عمومی و خصوصی كه برگزار می‌شد با علاقه بسياری شركت می‌كردم و از همان زمان علاقه شديدی به شخصيت علمی مذهبی او پيدا كردم و دوست داشتم به مدرسه علميه نرجس(س) جهت تحصيلات علوم دينی بيايم، البته توفيق حاصل نشد و به شهر قم رفتم و بعد از انقلاب وارد مدرسه علميه نرجس(س) شدم و تاكنون در خدمت ايشان بوده‌ام و از وجودشان فيض‌ها برده‌ام.
وی درباره ويژگی‌های اخلاقی اين مفسر قرآن كريم اذعان كرد: از ويژگی‌های اخلاقی استاد، صبوری، وقار، حسن برخورد و جاذبه بسيار قوی اوست كه فكر بيشتر طلاب، همكاران و عموم مردم را جذب خود و اين مكان مقدس كرده است. از ويژگی‌های رفتاری او اين‌كه به جوانان بيش از ديگران عنايت و التفات دارد. به آن‌ها بها و ميدان می‌دهد تا رشد كنند. وارستگی و آراستگی را با هم دارد. مردم‌داری، حسن خلق، سعه صدر، دلسوزی و محبت، احترام به ديگران، نفوذ كلام او، عنايت و احترام ويژه به علمای دين و از همه مهم‌تر خلوص استاد و پشتكار و ستوده بودن و خستگی ناپذيری كه در راه ترويج دين و تربيت و آموزش دارد، كاملا برای همه مشهود است.
مسئول واحد اعزام مبلغ مدرسه علميه نرجس(س) تولی و تبری را ديگر ويژگی بارز سيدخاموشی خواند و تصريح كرد: از ديگر ويژگی‌های بارز او تولی و تبری قوی است كه با تمام وجود به ساحت مقدس امام زمان(عج) و ائمه معصومين(ع) عشق می‌ورزد و ارادت خاص دارد كه در ايام ولادت و شهادت‌های ائمه(ع) اين موضوع به اوج می‌رسد و از جمله در شرح و تفسير زيارت جامعه او به وضوح ديده می‌شود و در رفتار و گفتار از خلوت و جلوت در جلسات عمومی و دورس خصوصی مشهود است و من فكر می‌كنم تمام كمالات و بركات و معنويات و منزلتی كه دارد از بركت همين ولايت قوی ايشان است. به حق بايد گفت: «فاز الفائزون بولايتهم» و اين محبت و مودت به ساحت مقدس ائمه(ع) را به ديگران نيز سرايت داد و تمام تربيت‌شدگان و دوستان او همه بحمدالله از اين نعمت بهره‌مندند.
بليانی در پاسخ به اين سؤال كه چه ويژگی‌ در سيدخاموشی هست كه در برهه كنونی در جامعه به آن نيازمنديم؟ اظهار كرد: شناخت صحيح از محيط، جامعه و مردم، شناخت عميق حق و باطل و طرفداران حق و باطل و شناخت جناح‌های سياسی از ويژگی‌های شخصيتی اين عالم روحانی است؛ لذا در هر زمان و برهه‌ای (قبل از انقلاب، بعد از انقلاب، هم اكنون) به لطف پروردگار با بينش قوی و بايد گفت به واقع «فرقان» كه قرآن اشاره می‌فرمايد، از عنايت پروردگار به اوست، توانسته است مردم جامعه را و بالاخره جوانان را در مسير حق و صراط مستقيم رهنما باشد و هميشه انتخابش انتخاب اصلح است. اقتدار، درايت و تيزهوشی، خوش فكری، اطلاعات كافی و وافی داشتن در مسائل اجتماعی، سياسی و علمی از جمله ويژگی‌های اين مفسر است. آرامش خاصی در وجود و چهره اين بزرگوار است كه همه احساس می‌كنند و از او الهام می‌گيرند. سنگ صبور ديگران است و من فكر می‌كنم چون عامل به دستورات شرع و قرآن است، خداوند اين روحيه و سكوت و وقار و عزت را به او عطا فرموده است.
اين شاگرد سيدخاموشی گوشه‌ای هم به ويژگی‌های تدريس اين مفسر قرآن كريم زد و افزود: برقراری ارتباط قوی با شاگردان، دقت نظر و نكته‌سنجی، توجه به همه طلاب بطور يكسان، بيان ساده بطوری كه همه درس را می‌فهمند، از حاشيه رفتن و زيادگوئی پرهيز كردن از جمله ويژگی‌های اوست. درس او همراه با معنويت و نورانيت است بطوری كه درس فقه و اعتقادات او به نوعی درس اخلاق بود و از منش و روش استاد نكات اخلاقی می‌‌آموزيم.
بليانی در رابطه با تكليف‌مدار بودن اين مفسر در قبال قرآن كريم تبيين كرد: تا حدود زيادی می‌توان گفت تمام تلاش‌های استاد در راستای احيا و نشر معارف و علوم قرآنی است. از زمانی كه من او را شناخته‌ام تاكنون، درس تفسير قرآن كه بطور هفتگی مستمر برگزار می‌شود، در هيچ شرايطی تعطيل نشده و بطور عموم مردم بحمدالله بهره‌مند می‌شوند. علاوه بر آن‌كه زمينه را جهت آموزش‌های علوم قرآنی و آموزش قرآن نيز فراهم كرده است.
مسئول واحد اعزام مبلغ مدرسه علميه نرجس(س) در رابطه با اين‌كه وظيفه ما و مسئولان در قبال چنين افرادی چيست؟ اظهار كرد: وظيفه ما و مسئولان در قبال چنين شخصيت‌های علمی ـ مذهبی آن است كه در راستای اهدافی كه اين بزرگواران دارند، گام برداريم و حمايت و پشتيبانی كنيم و اين افراد به عنوان الگو در جامعه مطرح و به جوانان معرفی شوند. البته به نظر من فقط به معرفی شخصيت آنان بسنده نكنيم، بلكه بهترين تقدير و معرفی آن است كه بسترها در جهت تربيت افراد ديگر و جوانان آماده كنيم تا با الهام از اين شخصيت‌ها راه ايشان را برويم و جامعه بيشترين و بهترين بهره را از وجودشان ببرند. ديگر آن‌كه آثار علمی آنان به وفور در جامعه منتشر شود و راه‌كارهايی كه استاد ارائه می‌دهد به منصه ظهور برسد.
وی در ادامه خاطره‌‌ای تعريف كرد و افزود: بنده سفرهای زيادی؛ تبليغی، زيارتی و سياحتی در خدمت استاد بوده‌ام، از جمله در سفری به يكی از شهرستان‌های استان خراسان در سال‌های اوليه بعد از انقلاب در خدمت او بودم، از خاطرم نمی‌رود. در آن سال به خاطر فضای سياسی و اختلافات فكری و جناحی كه بر مردم آن شهرستان بود، متأسفانه مدرسه علميه نرجس(س) آن شهر جزء شعب مدرسه نرجس(س) شده بود، تقريبا به خاموشی گراييده بود. برای راه‌اندازی و احيای مجدد با خانم خاموشی به آن‌جا رفتم. بدون دعوت و درخواست با زحمت بسيار به آن‌جا رفتيم، وقتی وارد شهر و مدرسه شديم برخلاف هميشه كه استقبال گرم و پرشور خواهران و احترام ويژه به استاد داشتند، هيچ فردی به استقبال نيامده بود و حتی آن دو شب كه مقيم مدرسه بوديم تنها و غريبانه من بودم و استاد.
شاگرد فاطمه سيدخاموشی در پايان افزود: من از آن بی‌توجهی مردم و دو دستگی آن‌ها به ويژه نسبت به استاد خيلی ناراحت بودم، اما استاد خيلی آرام و بردبار برخورد كرد و به آينده اميدوار بود. بدون هيچ‌گونه گلايه و شكايتی (با آن‌كه برای آن شهرستان خيلی زحمت كشيده بود) يكی دو روز آن‌جا مانديم و زمينه را فراهم كرديم. بعد از آن چند سفر ديگر به آن شهرستان انجام داد، جهت برنامه‌ريزی با امام جمعه و مسئولان، نشست‌ها و جلسات داشت. مديريت جديد برای مكتب آن‌جا تعيين كرد، ثبت نام و آزمون و مصاحبه برگزار شد و بالاخره مدرسه علميه آن‌جا دوباره احيا شد و خيلی پرشورتر و جدی‌تر از قبل شروع به فعاليت كرد بطوری كه مدرسه علميه نرجس(س) آن شهرستان، چندين سال است كه از فعال‌ترين و بهترين شعب مدرسه علميه نرجس است و اين ثمره خلوص، همت و تلاش استاد است.
captcha