معنويت درمانی، ميانبری برای درمان تعارضات روانی
کد خبر: 2500189
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۳

معنويت درمانی، ميانبری برای درمان تعارضات روانی

استاد دانشگاه علوم پزشكی مشهد معنويت درمانی را راه ميانبری جهت درمان و رفع مناسب تعارضات روانی درونی افراد عنوان كرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی، مسعود كاشانی با اشاره به مبحث درمان وجودی يا معنويت درمانی به عنوان نوع جديدی از درمان تعارضات و مشكلات روانی در افراد، اظهار داشت: با گسترش درگيری های فكری و اجتماعی درميان افراد جامعه، اضطراب، افسردگی و كاهش عزت نفس نيز ميان اقشار مختلف افراد جامعه گسترش يافته است.
اين مشاور حوزه بالينی ادامه داد: فاصله گرفتن از معنويات و نداشتن هدف واقعی در زندگی موجبات افزايش مشكلات خلقی را در ميان افراد جامعه به ويژه در نسل جوان فراهم كرده است كه بر همين اساس معنويت درمانی تلاش می كند تا با ارائه شناخت ماهيت عميق از تعارضات درونی افراد، به زندگی آن ها معنای حقيقی ببخشد.
وی مركز آستان مهر موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی را نخستين مركز رسمی و تخصصی برگزار كننده دوره های معنويت درمانی معرفی كرد و گفت: كلينيك های اين موسسه به عنوان مراكز آموزشی و مشاوره ای برای نخستين بار به صورت علمی و با انجام پيش آزمون ها و پس آزمون های تخصصی اقدام به برگزاری چنين دوره ای به عنوان يك سبك جديد از درمان افسردگی و اضطراب اقدام كرده است.
مدرس دانشگاه علوم پزشكی مشهد در ارتباط با نحوه اثر گذاری دوره های گروه درمانی معنوی اظهار داشت: در طول برگزاری جلسات گروهی معنويت درمانی، اعضای گروه با كليت، هدف و معنای زندگی و همچنين اهميت و ارزش اعتقادات معنوی آشنا می شوند و با دريافت توان رمزگشايی معنايی از پيام های زندگی، تا حد قابل قبولی قابليت تحليل تعارضات زندگی را در خود افزايش می دهند.
كاشانی ادامه داد: در نتيجه اين امر سطح بهداشت روان و قدرت حل مسئله در انسان با كمك خود فرد، قرار گرفتن در گروه و همچنين حمايت و هدايت رهبر گروه تقويت می شود.
اين كارشناس ارشد روانشناسی بالينی با اشاره به اهميت آسيب هايی كه نبود خودآگاهی و دين باوری در افراد ايجاد می كند، افزود: گروه درمانی معنوی تلاش می كند تا افراد را در بستری كه درك بهتری از فرآيند معنوی و هدف كلی هستی را ايجاد می كند، قرار دهد.
وی اين روش درمانی را روشی نوپا و جديد عنوان كرد و گفت: با برگزاری مداوم دوره های معنويت درمانی و گرفتن پيش آزمون از افراد قبل از ورودشان به جلسه و پس آزمون های بعد از برگزاری و اتمام اين دوره و همچنين بررسی های آماری به دست آمده از اين آزمون ها، می توان به سبك بهتر و دقيق تری از اين مدل درمان وجودی و انسانی به ويژه برای حل معضلاتی همچون افسردگی، اضطراب وكاهش عزت نفس دست پيدا كرد.
شايان ذكر است كه مركز تخصصی خدمات مشاوره ای و آموزشی جوان، ازدواج و خانواده موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی برای نخستين بار اقدام به برگزاری دوره های گروه درمانی معنوی كرده است و علاقه مندان می توانند جهت دريافت اطلاعات بيشتر به مركز آستان مهر به نشانی ميدان فلسطين، بين سه راه بعثت و ميدان تلويزيون، بعد از شهيد منتظری 9 مراجعه كرده و يا با شماره تلفن 8427090 تماس برقرار كنند.
captcha