محوريت اهل بيت(ع)، راهكار تضعيف سلفی گری
کد خبر: 2537628
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۷

محوريت اهل بيت(ع)، راهكار تضعيف سلفی گری

استاد دانشگاه تهران گفت: ترويج انديشه و محوريت اهل بيت(ع) می تواند به عنوان راهكار مناسبی جهت تضعيف جريان سلفی گری در جهان مطرح باشد.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی استان قدس رضوی، حجت الاسلام و المسلمين سيد مهدی عليزاده موسوی در همايش «نسخه جعلی» كه با موضوع جريان شناسی سلفی گری معاصر با اشاره به گسترش جريان سلفی گری در جهان اسلام اظهار داشت: جريان سلفی گری كه به معنای بازگشت به گذشته است، واكنشی به گسترش مدرنيسم در جهان است.
مدير پژوهشكده حج و زيارت ادامه داد: با گسترش هرچه بيشتر مدرنيسم در محيط بين الملل، شاهد رشد سلفی گری در كشورهای اسلامی هستيم كه هر دوی اين جريانات افراطی با تأكيد بيش از حد بر گرايشات خود، از عقل و منطق دور می شوند.
اين دكترای علوم سياسی عقل گرايی را تنها محور مدرنيسم و نقل گرايی را تنها مبنای اعتقادات سلفی گری عنوان كرد و گفت: به همان اندازه كه مدرنيسم ماديات را منشاء سعادت انسان می داند، سلفيون نيز از ماديات و ابزار دنيای مدرن را مانع سعادت اخروی انسان می دانند.
حجت الاسلام و المسلمين عليزاده موسوی ادامه داد: بر همين اساس می توان انديشه و اعتقاد سلفيون را در چهار حوزه مورد تشخيص و شناسايی قرار داد.
وی در ارتباط با تبيين شيوه های شناسايی سلفيون از ساير گرايشات و فِرق اظهار داشت: در حوزه روش شناسی، سلفيون از روش نقل به عنوان تنها روش تشخيص و استناد استفاده می كنند و اين امر در حوزه معرفت شناسی و شناخت منابع دينی و اعتقادی نيز تنها به صورت حديث گرايی انتخابی انجام می شود.
استاد دانشگاه تهران افزود: سلفيون در حوزه معنا شناسی و در زمينه ارتباط ميان لفظ و معنا، صرفا ظاهرگرا بوده و در ارتباط با هستی شناسی تنها حس گرا هستند.
وی گرايشات مختلفی را در زمينه فرقه سلفی برشمرد و گفت: گرايش های سلفی گری بسيار متنوع و پرتعداد است كه از آن جمله می توان به سلفی تنويری كه گرايش روشنفكرانه ای از سلفی گری است، سلفی گری جهادی كه بر اساس مقابله با مظاهر شرك بنا شده و همچنين سلفی گری تبليغی اشاره كرد.
اين كارشناس مسائل جهان اسلام در ارتباط با وضعيت سلفی گری در جهان اسلام تصريح كرد: به جرأت می توان گفت كه جريان سلفی گری به عنوان يكی از آتش های زيرخاكستر بعد از جريان موج بيداری اسلامی در منطقه، فضای منطقه را به سمت اضطراب و ارعاب كشاند.
حجت الاسلام و المسلمين عليزاده موسوی از كشورهايی قبيل تونس، ليبی، مصر، قطر و سوريه به عنوان كشورهايی كه جريان سلفی گری در آنها از رشد بالايی برخوردار بوده است، نام برد و خاطر نشان كرد: بايد با شناسايی اين جريان منحط و منحرف و همچنين تشخيص اعتقادات سلفی گری از اعتقادات مسلمانان اهل سنت، در راستای تضعيف اين فرقه اقدام كنيم.
وی ادامه داد: با توجه به علاقه قلبی عموم مسلمانان اهل سنت دنيا به اهل بيت(ع)، محور قرار دادن اهل بيت و اشاعه انديشه و سيره ايشان می تواند گامی بسيار موثر در راستای تضعيف جريان وهابی سلفی گری در جهان باشد.
شايان ذكر است همايش «نسخه جعلی» توسط موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی و با همكاری جامعه المصطفی(ص) العالميه، مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس با موضوع جريان شناسی سلفی گری معاصر برگزار شد.
captcha