مديريت جهادی؛ قائل به توانايی دين در اداره كشور
کد خبر: 2599075
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۶
مديريت جهادی؛ از تعريف تا اِعمال/

مديريت جهادی؛ قائل به توانايی دين در اداره كشور

گروه اجتماعی: عضو هيئت علمی دانشگاه علامه طباطبايی با تأكيد بر اينكه كسانی كه قائل به مديريت جهادی هستند اعتقاد راسخ به توانايی دين در اداره كشور دارند، اظهار كرد: مديران جهادگر رابطه امام و امت را به عنوان يك اصل پذيرفته‌اند.

وحيد خاشعی، عضو هيئت علمی دانشگاه علامه طباطبايی در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، تولد مديريت جهادی را همزمان با انقلاب اسلامی ايران دانست و گفت: وقتی نظام ظالمانه پهلوی با رهبری امام خمينی(ره) ساقط شد شاهد يك سری نهادسازی‌های همچون سپاه، بسيج، جهاد كشاورزی و كميته امداد بوديم كه همگی ريشه در فرهنگ جهادی داشتند.
وی با اشاره به حضور تمامی اين نهادهای انقلابی كه بن مايه جهادی داشتند در صحنه دفاع مقدس اظهار كرد: اين نهادها در دهه 60 نقش آفرينی‌های جدی در توسعه و پيشرفت كشور داشتند كه به طور مثال می‌توان در عرصه اجتماعی به تعميق ارزش‌های دينی در نسل‌های مختلف انقلاب و ايجاد گرايش‌های معنوی در جوانان اشاره كرد.
خاشعی ادامه داد: مديريت جهادی در دهه 70 و 80 با فزار و فرودهايی كه توسعه اقتصادی و توسعه سياسی در بدنه كشور ايجاد كرد دستخوش تغييرات و اصلاحاتی شد ولی بن مايه جهادی خود را از دست نداد. در دهه 90 نيز آنچه رمز پيشرفت كشور در عرصه‌های مختلف است حركت‌های جهادی است كه می‌تواند ضامن بقا و پيشرفت كشور باشد.
اين عضو هيئت علمی دانشگاه علامه طباطبايی در ادامه افزود: در سال‌های اخير بدنه دانشجويی و دانش‌آموزی كشور نيز به اين صف مقدس جهادی پيوستند و با جهاد علمی بنيه جهادی كشور را تقويت كردند.
وی اولين شاخصه‌ مديريت جهادی را دينداری خواند و گفت: كسانی كه قائل به مديريت جهادی هستند اعقاد راسخ به توانايی دين در اداره كشور دارند و دين را دارای كاركردهايی برای حل مشكلات اقتصادی، اجتماعی و سياسی می‌دانند. همچنين امام و امت را به عنوان يك اصل پذيرفته‌اند و به دنبال هدايت‌های مقام معظم رهبری هستند و تشويق‌های معظم‌له برای ايشان پشتوانه‌ای عظيم محسوب می‌شود.
خاشعی از ديگر شاخص‌های مدير جهادگر را اميد و اعتقاد داشتن به آينده انقلاب اسلامی دانست و گفت: جهادگران علاوه بر اينكه تكليف محور هستند، آينده روشنی را برای انقلاب در نظر دارند و حركت جهادی خود را با اميد به آينده ادامه می‌دهند.
وی تلاش و ايثار را شاخصه ديگری برشمرد و با تأكيد بر اينكه در مديريت معاصر مفهومی به عنوان ايثار و تقدم ديگران بر خود وجود ندارد و در نظر گرفتن منافع عمومی حلقه‌ای گشمده محسوب می‌شود، بيان كرد: در مديريت جهادی حق تقدم به ديگران داده می‌شود و اين از بنيادی‌ترين شاخصه‌های مديريت جهادی در كشور است.
اين عضو هيئت علمی دانشگاه علامه طباطبايی مديريت جهادی را برنامه محور ارزيابی و عنوان كرد: جهادها و غروه‌های متعددی در سيره پيامبر اكرم(ص) و ائمه معصومين(ع) ذكر شده است كه با واژه‌هايی همچون ايثار و شهادت پيوند خورده است. در مجموع جهاد استخوان بندی نظری اسلامی با مصاديقی همچون امر به معروف و نهی از منكر، تولی و تبری دارد.
وی به ابعاد مختلف جهاد همچون، جهاد اخلاقی و نفسانی اشاره كرد و گفت: جهاد در عرصه‌های نظامی، جهاد سياسی، جهاد اقتصادی، جهاد مديريتی همه گونه‌هايی از جهاد محسوب می‌شوند كه از تفكرات بديع مقام معظم رهبری نشأت می‌گيرد و ريشه در اعماق اعتقادی ما دارد كه می‌تواند در عصر حاضر شاخ و برگ‌های مختلفی داشته باشد.
وی تلاش‌های علمی كه در غرب دنبال می‌شود را با سبك جهاد علمی دارای تفاوت‌های بنيادينی دانست و گفت: محور جهاد علمی افعال خداوند در عرصه وجود است اما پيشرفت‌های علمی در غرب بر پايه انسان اومانيسم است. همچنين جهاد علمی از انواع روش‌های تجربی، شهودی و عقلانی به عنوان روش استفاده می‌كند اما در تلاش‌های علمی غرب تنها به روش تجربی اكتفا می‌شود.
خاشعی هدف گذاری جهاد علمی را تعالی و كسب معنويت در جامعه اسلامی دانست و گفت: در غرب علم‌آموزی با هدف تقويت جبهه استعماری دنبال می‌شود. همچنين كاركرد و بهره‌وری جهاد علمی خدمت به كشور است.
captcha