وحيد خاشعی، عضو هيئت علمی دانشگاه علامه طباطبايی در گفتوگو با خبرگزاری بينالمللی قرآن(ايكنا)، تولد مديريت جهادی را همزمان با انقلاب اسلامی ايران دانست و گفت: وقتی نظام ظالمانه پهلوی با رهبری امام خمينی(ره) ساقط شد شاهد يك سری نهادسازیهای همچون سپاه، بسيج، جهاد كشاورزی و كميته امداد بوديم كه همگی ريشه در فرهنگ جهادی داشتند.
وی با اشاره به حضور تمامی اين نهادهای انقلابی كه بن مايه جهادی داشتند در صحنه دفاع مقدس اظهار كرد: اين نهادها در دهه 60 نقش آفرينیهای جدی در توسعه و پيشرفت كشور داشتند كه به طور مثال میتوان در عرصه اجتماعی به تعميق ارزشهای دينی در نسلهای مختلف انقلاب و ايجاد گرايشهای معنوی در جوانان اشاره كرد.
خاشعی ادامه داد: مديريت جهادی در دهه 70 و 80 با فزار و فرودهايی كه توسعه اقتصادی و توسعه سياسی در بدنه كشور ايجاد كرد دستخوش تغييرات و اصلاحاتی شد ولی بن مايه جهادی خود را از دست نداد. در دهه 90 نيز آنچه رمز پيشرفت كشور در عرصههای مختلف است حركتهای جهادی است كه میتواند ضامن بقا و پيشرفت كشور باشد.
اين عضو هيئت علمی دانشگاه علامه طباطبايی در ادامه افزود: در سالهای اخير بدنه دانشجويی و دانشآموزی كشور نيز به اين صف مقدس جهادی پيوستند و با جهاد علمی بنيه جهادی كشور را تقويت كردند.
وی اولين شاخصه مديريت جهادی را دينداری خواند و گفت: كسانی كه قائل به مديريت جهادی هستند اعقاد راسخ به توانايی دين در اداره كشور دارند و دين را دارای كاركردهايی برای حل مشكلات اقتصادی، اجتماعی و سياسی میدانند. همچنين امام و امت را به عنوان يك اصل پذيرفتهاند و به دنبال هدايتهای مقام معظم رهبری هستند و تشويقهای معظمله برای ايشان پشتوانهای عظيم محسوب میشود.
خاشعی از ديگر شاخصهای مدير جهادگر را اميد و اعتقاد داشتن به آينده انقلاب اسلامی دانست و گفت: جهادگران علاوه بر اينكه تكليف محور هستند، آينده روشنی را برای انقلاب در نظر دارند و حركت جهادی خود را با اميد به آينده ادامه میدهند.
وی تلاش و ايثار را شاخصه ديگری برشمرد و با تأكيد بر اينكه در مديريت معاصر مفهومی به عنوان ايثار و تقدم ديگران بر خود وجود ندارد و در نظر گرفتن منافع عمومی حلقهای گشمده محسوب میشود، بيان كرد: در مديريت جهادی حق تقدم به ديگران داده میشود و اين از بنيادیترين شاخصههای مديريت جهادی در كشور است.
اين عضو هيئت علمی دانشگاه علامه طباطبايی مديريت جهادی را برنامه محور ارزيابی و عنوان كرد: جهادها و غروههای متعددی در سيره پيامبر اكرم(ص) و ائمه معصومين(ع) ذكر شده است كه با واژههايی همچون ايثار و شهادت پيوند خورده است. در مجموع جهاد استخوان بندی نظری اسلامی با مصاديقی همچون امر به معروف و نهی از منكر، تولی و تبری دارد.
وی به ابعاد مختلف جهاد همچون، جهاد اخلاقی و نفسانی اشاره كرد و گفت: جهاد در عرصههای نظامی، جهاد سياسی، جهاد اقتصادی، جهاد مديريتی همه گونههايی از جهاد محسوب میشوند كه از تفكرات بديع مقام معظم رهبری نشأت میگيرد و ريشه در اعماق اعتقادی ما دارد كه میتواند در عصر حاضر شاخ و برگهای مختلفی داشته باشد.
وی تلاشهای علمی كه در غرب دنبال میشود را با سبك جهاد علمی دارای تفاوتهای بنيادينی دانست و گفت: محور جهاد علمی افعال خداوند در عرصه وجود است اما پيشرفتهای علمی در غرب بر پايه انسان اومانيسم است. همچنين جهاد علمی از انواع روشهای تجربی، شهودی و عقلانی به عنوان روش استفاده میكند اما در تلاشهای علمی غرب تنها به روش تجربی اكتفا میشود.
خاشعی هدف گذاری جهاد علمی را تعالی و كسب معنويت در جامعه اسلامی دانست و گفت: در غرب علمآموزی با هدف تقويت جبهه استعماری دنبال میشود. همچنين كاركرد و بهرهوری جهاد علمی خدمت به كشور است.