«نمایشنامه‌های آسان» خلأ برنامه‌های فرهنگی و هنری مدارس را پر می‌کند
کد خبر: 2708731
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
دولت‌آبادی:

«نمایشنامه‌های آسان» خلأ برنامه‌های فرهنگی و هنری مدارس را پر می‌کند

گروه هنر: نمایشنامه‌های آسان با در اختیار قرار دادن ۱۵۰ نمایشنامه براساس طبقه بندی سنی کودک و نوجوان متناسب با فضای حاکم بر آموزش و پرورش، خلأ برنامه‌های فرهنگی و هنری مدارس را پر خواهد کرد.

حسن دولت‌آبادی، مؤلف مجموعه کتاب‌های «نمایشنامه‌های آسان» در گفت‌و‌گو با  خبرگزاری قرآن(ایکنا) گفت: این مجموعه کتاب در بخش نمایشی جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد که سه‌شنبه گذشته برگزار شد رتبه برگزیده را از آن خود کرد که تصور می‌کنم مهمترین ملاک این انتخاب هماهنگی دقیق آن با اهداف جشنواره بوده است.
وی گفت: این مجموعه کتاب توانست خلأ جدی موجود در حوزه آموزش و پرورش و در مواجهه با کار فرهنگی مورد نیاز کودک و نوجوان را پر کند و با در اختیار قرار دادن 150 نمایشنامه براساس طبقه‌بندی سنی که هم به لحاظ محتوا و هم ساختار اجرایی متناسب با فضای حاکم بر آموزش و پرورش ایران است این امکان را فراهم آورد که اولیای امور تربیتی مدارس براساس شیوه اجرایی پیشنهادی در این کتاب‌ها اوقات مفید آموزشی دانش آموزان را در محیط مدارس به نحوه شایسته‌ای پر کنند.
دولت‌آبادی تصریح کرد: البته اجرای این کار پژوهشی که ظرفیت ویژه‌ای را در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری مدارس ایجاد می‌کند در دنیا کم‌سابقه است که این مسئله نیز از سوی هیئت داوران این جشنواره ملاک دیگری برای انتخاب آن به عنوان اثر برگزیده محسوب شد.
وی با اشاره به اینکه همچنان الگویی شفاف و مرجع در مورد سیر تربیتی کودک و نوجوان متناس با رشد جسمی و شخصیتی او در کشور وجود ندارد گفت: ما در حوزه علوم تربیتی و رفتاری کودک و نوجوان به انجام اقداماتی درخور با پشتوانه پژوهشی و مطالعاتی همانند آنچه که این حقیر به انجام رساندم نیاز وافر داریم تا برمبنای این گونه اقدامات به یک رویه و الگوی عملی برای تربیت صحیح و اصولی فرزندانمان نائل شویم.
دولت‌آبادی در پایان گفت: البته با توجه به رشد جوامع شهری و تکنولوژی، اخیراً شاهد هستیم که تقسیم‌بندی سنی مقاطع گوناگون کودک و نوجوان که روانشناسان قائل به آن بودند نیز دچار اشکال شده است و نیاز به بازنگری دارد چرا که در تحقیقات میدانی به اثبات رسیده است که گاه ارائه اثر فرهنگی و هنری مختص به یک گروه سنی، با اعتراض آنها مبنی بر اینکه سطح آن نازل است و توقع داریم با موضوعات جدی‌تری روبرو شویم، مواجه شده است.
یادآور می‌شود، مجموعه 30 جلدی «نمایشنامه‌های آسان» که در آن سبک اجرای نمایش ویژه مدارس با سخنان و رهنمودهایی از بزرگان دین پیشنهاد شده است سال گذشته از سوی انتشارات «سوره مهر» حوزه هنری منتشر شد.

captcha