نوآوری یا تکرار در برنامه‌های دهه فجر؟
کد خبر: 2801602
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰
موسوی هوایی پاسخ می‌دهد:

نوآوری یا تکرار در برنامه‌های دهه فجر؟

گروه جامعه: معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی ضمن تشریح دیدگاه خود در خصوص نحوه برگزاری جشن‌های دهه فجر و میزان نوآوری و استفاده از تکنولوژی‌های روز در معرفی انقلاب، عنوان کرد: حتی ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت‌ نظام هم برای دهه فجر به کار نیفتاده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد موسوی هوایی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح دیدگاه‌های خود در خصوص این سؤال پرداخت که آیا برنامه‌ها و جشن‌های دهه فجر متناسب با نیازهای روز و همراه با ایده‌های نوین اجرا می‌شود؟

وی با اشاره به این مطلب که در اجرای برنامه‌های دهه فجر مهم‌ترین مبحث درک عمق نفوذ و عظمت انقلاب اسلامی است، ادامه داد: مسئولان ما باید این مسئله را عمیق و دقیق درک کنند. به استثنای رهبر معظم انقلاب که مُبدع بسیاری از بحث‌ها و نوآوری‌های جدید برای انقلاب اسلامی و ایجاد گفتمان‌های مختلف هستند، سایرینی که در درجه‌های مختلف دفاع از انقلاب قرار دارند اگر چه دلبسته و دلسوز انقلاب هستند اما آنچنان که نیاز داریم در صحنه هم آورد جنگ نرم و هجوماتی که دشمنان به انقلاب دارند، فعالیت نمی‌کنند.

ظاهراً باید این را تکرار کنیم که انقلاب اسلامی دشمن دارد
حجت‌الاسلام موسوی هوایی تصریح کرد: ظاهراً باید این واقعیت را تکرار کنیم که انقلاب اسلامی دشمن دارد و دشمن منتظر است تا از غفلت‌های ما استفاده و خواسته‌های خود را پیاده کند. ما باید اول این هجوم را درک کنیم؛ مقام معظم رهبری فرموده‌اند که بین مسئولان باید این جا بیفتد که در یک جنگ تمام عیار فرهنگی هستیم. وقتی فهمیدیم در جنگ هستیم به فکر کشیدن نقشه مقابله و مبارزه می‌افتیم.

وی یکی از زمینه‌های بسیار مهم برای مقابله با دشمنان انقلاب را مناسبت‌های ملی و مذهبی دانست و گفت: مناسبت‌های ملی ما همان مناسبت‌های انقلابی ما هستند (البته مناسبت‌های ملی مانند نوروز را هم مورد توجه داریم) و وقتی گفته می‌شود مناسبت ملی منظور مناسبت‌های مرتبط با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که باید به آنها توجه شود چرا که ظرفیت بزرگی برای شناخت انقلاب و آشنایی نسل‌های نو با ریشه‌ها، اهداف، رهبری، مردم، فداکاری‌های صورت گرفته، مشکلات،  امدادهای غیبی و ... در این مناسبت‌ها وجود دارد.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: بعد از اینکه حساسیت و عظمت انقلاب را درک کردیم و بعد دشمن داشتن این انقلاب و بعد فرصت‌هایی که برای معرفی انقلاب در مناسبت‌ها وجود دارد، باید در فرصت‌های مختلف نوآوری‌های مختلفی را برای معرفی انقلاب به نسل نو انجام دهیم به ویژه با توجه به ظهور فناوریهای نوین ارتباطی و تکنولوژیکی.

باید با وسعت نظر برای هر مخاطبی تولید فرهنگی خاص وی را داشته باشیم
وی با تأکید بر اینکه باید از تمام این ابزارها متناسب با تنوع مخاطبین نسبت به معرفی آرمان‌های انقلاب و آنچه که انقلاب برای داخل و خارج از کشور پیام آورده است استفاده کنیم، اظهار کرد: اما متأسفانه وسعت نظر در این حوزه را شاهد نیستیم در حالی که باید وسعت نظر برنامه‌ریزی کنیم و برای هر مخاطبی تولید فرهنگی خاص خود را داشته باشیم.

تلاش عمومی برای فرهنگ عمومی دنیا صورت نگرفته است
موسوی هوایی به تولید کتاب‌هایی در خصوص انقلاب برای جامعه نخبگان در داخل و بعضاً خارج کشور اشاره و اذعان کرد: این تولیدات بیشتر متناسب با قشر نخبه است ولی تلاش عمومی برای فرهنگ عمومی دنیا صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: دهه فجر امسال مصادف شد با ارسال پیام مقام معظم رهبری برای جوانان اروپا و آمریکای شمالی؛ این پیام جای کار بسیار زیادی به ویژه در رسانه‌ها داشت و سیستم رسانه‌ای ما باید در این زمینه بسیار فعالیت می‌کرد اما خبری نیست! و واقعاً حضرت آقا در این زمینه‌ها مظلوم هستند چون صحبت‌های ایشان را درست متوجه نمی‌شوند.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: البته رده‌های بالای نظام متوجه هستند چون با آرمان‌های انقلاب آشنا هستند و روحیات و تفکرات مقام معظم رهبری را می‌شناسند اما وقتی در سطح مدیرکل‌ها، کارشناسان و رسانه‌ها نگاه می‌کنیم این دقت نظر وجود ندارد و این جفای به انقلاب است.

وی با اشاره به اینکه در برخی از شبکه‌ها از جمله شبکه پویا کارهای خوبی در حوزه انقلاب صورت گرفته است و موجب کنجکاوی و توجه کودکان به این موضوع می‌شود، اظهار کرد: امکانات زیادی در حوزه نرم‌افزارهای تلفن همراه وجود دارد و ما باید شاهد ابتکارات زیادی در این بخش می‌بودیم اما متأسفانه پیگیری خوبی نمی‌شود و ابتکار عمل وجود ندارد و خیلی‌ها مشغول روزمرگی خود هستند؛ چنین مباحثی باید در کمیته ستادهای دهه فجر مطرح، تصویب و برای اجرای آنها تقسیم کار صورت گیرد.

خبرنگاران حال مطالعه و مطالبه مباحث انقلاب را ندارند
حجت‌الاسلام موسوی هوایی در ادامه با تأکید بر اینکه باید دقت کنیم که ارزشمند‌ترین کار این است که به دهه فجر و انقلاب اسلامی پرداخته شود، گفت: ما دورانی را داشتیم که مسئولان اجرایی در این زمینه بسیار ضعیف عمل می‌کردند، اکنون توجه‌ها بیشتر شده اما متأسفانه خبرنگاران ما هم حال و حوصله این را ندارند که مطالبی را در این خصوص مطالعه و از مسئولان مطالبه کنند.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرموده‌اند: «من دیپلمات نیستم من انقلابیم» ما هم باید بگوییم من اداری نیستم من انقلابیم. قرار نیست کار و عملکرد ما اداری باشد و هر روز کارت بزنیم و کارهای روتین انجام دهیم بلکه باید در رده‌های مختلف کارشناسی، تولید فیلم، سریال انیمیشن، نماهنگ و .. باید خیلی کار کنیم.

در دهه فجر شبکه مجازی انقلاب راه بیندازیم
موسوی هوایی پیشنهاد کرد: در دهه فجر شبکه مجازی انقلاب راه بیندازیم و مطالب متنوع و نو با ادبیات، ابزار و روش‌های نوین در این شبکه منتشر کنیم. رسانه‌های ما، شبکه‌های اجتماعی، شبکه تلفن همراه و ... مسئولانی دارند که این مسئول هدایت این سیستم‌ها را بر عهده دارند هستند و باید از این سیستم‌ها در راستای ترویج آرمان‌های انسانی و الهی انقلاب استفاده کنند.

وی افزود: همانطور که سلامت جامعه از منظر بهداشت مورد توجه مسئولان قرار دارد سلامت جامعه از منظر انقلاب هم باید مورد توجه باشد و تقویت شود و با عناصری که ضد انقلاب است اصولی و فرهنگی مقابله شود.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: ما مثل ماهی در آب هستیم که آب را احساس نمی‌کنیم چون تمام اطراف ما را احاطه کرده است. در حالی که اگر به کشورهای اطراف نگاه کنیم و ناامنی‌های کشورهای منطقه را ببینیم متوجه می‌شویم که چه انسان‌هایی در تلاش بوده و هستند تا امنیت کشور را حفظ کنند، اگر همین مورد را برای جوانان با چند فیلم خوب نشان دهیم در فهم درک آرمان‌های انقلاب موفق خواهیم بود، همچنین می‌توان مناظره‌های عملی، مناسب و دلسوزانه در خصوص انقلاب برگزار کرد.

وی در پایان سخنانش گفت: نظام ما ظرفیت‌های عظیمی دارد اما حتی از 30 تا 40 درصد این ظرفیت‌ها برای دهه فجر به کار نیفتاده است.

captcha