خبر شهادت سیدعلی اندرزگو را امام به خانواده‌اش داد
کد خبر: 2808383
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
سیدمهدی اندرزگو:

خبر شهادت سیدعلی اندرزگو را امام به خانواده‌اش داد

گروه جهاد و حماسه: فرزند شهید سیدعلی اندرزگو در دیدار با اصحاب رسانه عنوان کرد: در هنگام شهادت پدرم، همه اعضای خانواده در زندان بودند و خبر شهادت ایشان را، امام خمینی(ره) به مادرم داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، جمعی از اهالی رسانه طی امروز، 15 بهمن به دیدار خانواده شهید سیدعلی اندرزگو، از شهدای انقلاب رفتند. اسماعیل احمدی، رئیس روابط عمومی بسیج مستضعفین، همسر شهید اندرزگو و پسران این شهید، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی و سیدمحسن اندرزگو در این دیدار حضور داشتند.
حجت‌الاسلام سیدمهدی اندرزگو در این دیدار عنوان کرد: زمانی که قیام 15 خرداد روی داد، شهید اندرزگو نیز فعالیت‌های مبارزاتی خود را آغاز کرد. در جریان واقعه 15 خرداد وی دستگیر و شکنجه شد، ولی به علت کم‌سن و سال بودن، آزاد شد.
اعدام حسنعلی منصور؛ اولین عملیات انقلابی اندرزگو
وی افزود: پدرم جذب هیئت مؤتلفه اسلامی برای مبارزه با رژیم پهلوی که از هیئات مذهبی بود شد و به دلیل شجاعتی که داشت در شاخه مبارزه مسلحانه این هیئت جذب شد. اولین اقدام این هیئت مؤتلفه، اعدام حسنعلی منصور بود.


حجت‌الاسلام اندرزگو ادامه داد: عملیاتی که به اعدام حسنعلی منصور منجر شد، به عملیات بدر شهرت داشت که شهیدان امانی، هرندی، نیک‌نژاد، بخارایی و اندرزگو در آن حضور داشتند که چهار نفر نخست دستگیر و اعدام شدند و پس از این عملیات، شهید اندرزگو زندگی مخفیانه و چریکی خود را آغاز کرد.
وی با اشاره به ایجاد گروه ویژه دستگیری شهید اندرزگو در ساواک، گفت: این شهید در طول زندگی مخفیانه‌ای که داشت، خدمات بزرگی را به انقلاب انجام داد. بسیاری از اعلامیه‌هایی را که ورود آنها به کشور مشکل بود، وی وارد می‌کرد.
امام به شهید اندرزگو ارادت ویژه‌ای داشت
پسر شهید اندرزگو همچنین یادآور شد: این شهید همچنین تلاش می‌کرد که اسلحه را نیز وارد کشور کند. شهید اندرزگو این کارها را در دهه 50 انجام می‌داد و از اماکن بسیار مخوفی که تردد از آنها حتی در روزگار کنونی نیز بسیار ترسناک و خطرناک است، به چنین اقدامی مبادرت می‌کرد.


وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) روی شهید اندرزگو حساب ویژه‌ای باز کرده و به وی علاقه‌مند بود، افزود: شهادت شهید اندرزگو را امام به خانواده ما اطلاع دادند؛ زیرا در آن ایام توسط رژیم شاهنشاهی دستگیر شده و در زندان بودیم. این در حالی بود که من هفت ساله و برادرانم به ترتیب شش، چهار سال و نیم و سه ساله بودند.
حجت‌الاسلام اندرزگو با اشاره به بی‌اطلاعی همسر شهید از شهادت وی، عنوان کرد: ساواک به این بهانه که همسر و فرزندان شهید اندرزگو در فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد با وی همکاری دارند، فرزندان و همسر شهید را دستگیر کرده بود.
وی گفت: تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی همچنان در زندان بودیم و این در حالی بود که دوم شهریورماه سال 57، پدرم به شهادت رسیده بود. همسر شهید در زندان‌های ساواک تحت بازجویی‌ و شکنجه‌های شدید قرار داشت.

امانت‌دار انقلاب باشیم
حجت‌الاسلام اندرزگو با بیان اینکه سختی‌ها به پایان رسید و انقلاب پیروز شد، اظهار کرد: بسیاری از شهدا در آرزوی حکومت اسلامی بودند و متاسفانه فرصت آن را پیدا نکردند که شاهد پیروزی انقلاب انقلاب اسلامی باشند و به شهادت رسیدند.
وی گفت: باید قدر این حکومت را که در رأس آن ولایت فقیه قرار دارد بدانیم و متوجه باشیم که با سختی و مبارزات فراوان انقلابیون توانسته‌ایم به این آرزوی بزرگ دست پیدا کنیم. ما باید امانت‌دار این حکومت باشیم و آن را به نسل‌های بعد منتقل کنیم.

captcha