تبحر آیت‎الله العظمی جوادی آملی در تفسیر، خیره‎کننده است
کد خبر: 2812527
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۶
حجت‎الاسلام اعرافی:

تبحر آیت‎الله العظمی جوادی آملی در تفسیر، خیره‎کننده است

گروه حوزه‎های علمیه: رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در اختتامیه جشنواره قرآنی المصطفی به تجلیل از آیت‎الله العظمی جوادی آملی پرداخت و گفت: تبحر ایشان در تفسیر، خیره‎کننده است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) حجت‎الاسلام والمسلمین اعرافی چهارشنبه شب 15 بهمن، در مراسم اختتامیه جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی(ص) گفت: هم اکنون بیش از 30هزار نفر از صد کشور در المصطفی در حال تحصیل هستند و هزار نفر از همسران و خانواده‎های این طلاب معارف الهی را نیز فرا می‎گیرند.
رییس جامعه‎المصطفی(ص) بیان کرد: این گستره عظیم معرفتی برای اولین بار در حوزه‎های علمیه روی می‎دهد که به برکت انقلاب و امام و شهداست. این حرکت الهی در پرتو اندیشه امام و رهبری عظیم الشان و مراجع عظام و با اتکای به سرمایه‎های حوزه علمیه شکل گرفته  و پیش خواهد رفت.
وی افزود: در دهه فجر انقلاب اسلامی بیستمین جشنواره با حضور طلاب از ده ها کشور قرآنی برگزار می‎شود که بیانگر اهتمام این جامعه به قرآن و اهل بیت(ع) دارد.
رییس جامعه‎المصطفی(ص) عنوان کرد: هر سال سعی کردیم که الگویی از علم و تقوا به طلاب خود ارایه کنیم که این همایش مزین به حضور آیت الله العظمی جوادی آملی است. ایشان با همه وجود از پذیرش این برنامه امتناع کردند ولی ایشان را مجاب کردیم که تجلیل از شخصیت شما نیاز شما نیست بلکه نیاز ماست.
وی افزود: آیت الله العظمی جوادی آملی در حوزه اندیشه فلسفی و کلامی میراث تاریخی حوزه‎های علمیه را در خود دارند و تسلط و تبحر ایشان بر نحله‎های گوناگون کلامی و فلسفی و عقلی که در حوزه‎های علمیه شکل گرفته است و احاطه به متون پیچیده فلسفه و تفکرات فلاسفه اسلامی و عرفان، همت بلند و حرکت در روزگار و شناخت اندیشه‎های معاصر و تولیدات فلسفه غرب، از ویژگی‎های علمی و فلسفی ایشان است.
اعرافی گفت: توجه به مسائل نوین کلامی و معرفت شناسی جدید و فلسفه‎های مضاف، از نشانه‎های اندیشه‎ورزی ایشان در این عرصه‎هاست.
رییس جامعه‎المصطفی(ص) اظهار کرد: خلاقیت ایشان در بازسازی اندیشه حکمی اسلامی برای پاسخ به پرسش های جدید معرفت شناسی در جای جای اندیشه ایشان موج می زند. حوزه‎های کلامی و فلسفی با همه تنوع شاخه‌ای که دارد و نگاهی ناقدانه به قلمروهای جدید از جمله تلاش‎های علمی ایشان بوده است.
وی افزود: امت اسلام در روزگار ما نیازمند یک اندیشه استوار علمی و عقلی عمیق مبتنی بر وحی دارد و بسیاری از انحرافاتی که در جای جای دنیا به چشم می‎خورد به حسب دوری از همین عرصه است.
جامعیت تفسیری ایت الله جوادی

اعرافی گفت: اندیشه قرآنی و تفسیری ایشان از ابعاد بسیار مهم ایشان است و اندیشه فلسفی ایشان در پرتوی قرآن شکل گرفته است و ایشان در مناهج اندیشه و تفسیر قرآنی دارای جامعیت هستند.
رییس جامعه‎المصطفی(ص) عنوان کرد: بشر امروز نیازمند بازگشت به قرآن است و این تنوع و روش اجتهادی تفسیری ایشان و تفسیر قرآن به قرآن قابل تامل است زیرا ایشان هم مهارت بسیار بالایی در تفسیر ترتیبی دارند که برگرفته از شاگردی علامه و ابتکارات بی نظیر خودشان است.
وی افزود: جوشش لطایف و اشارات و درخشش حکمت‎های قرآنی و نکته‎ها و نکته سنجی‎های قرآنی درکلام ایشان الهام بخش است و باید به همه ما درس بدهد.
اعرافی گفت: در حوزه فقهی، نگاه اجتماعی، سیاسی و منظومه‎ای ایشان به فقه از نکات برجسته است. ایشان میراث تاریخی فقه را حفظ کردند ولی نگاه های نوینی در این حوزه افزودند.
رییس جامعه‎المصطفی(ص) تصریح کرد: آثار واندیشه‎های الهام بخش آیت الله العظمی جوادی باید سرلوحه حوزه آموزشی حوزه و المصطفی(ص ) باشد زیرا کمتر جایی است که این عمق و ژرفایی اندیشه قرآنی را بتوان پیدا کرد.
60 سال کرسی تدریس

وی افزود: ایشان 60 سال بر کرسی تدریس تکیه زده است که این سابقه در کمتر کسی جمع می‎شود. همت بلند و پشتکاری خستگی ناپذیری زمینه این همه افاضه و فضل را در ایشان ایجاد کرده است و تولید این همه آثار در عرصه‎های فلسفی و قرانی و فقهی و پرورش شاگردان در چندین دهه جز با مدد الهی و همت بلند حاصل نمی شود.
رییس جامعه‎المصطفی(ص) تصریح کرد: ادب وافر ایشان از خصوصیات استثنایی آیت الله العظمی جوادی آملی در کنار نقد منصفانه است؛ ایشان همیشه سعی کردند که حکیمی انقلابی باشند. ایشان انقلابی هستند و در عین حال حکیم و نکته سنج و دقیق و در ترویج اندیشه‎های امام کوشیده‎اند و همیشه همراه و یار رهبرانقلاب بوده‎اند.
نگاه تمدنی آیت الله جوادی املی

اعرافی گفت: ایشان ایدئولوگ انقلاب اسلامی بوده و هستند. نگاه تمدنی که ایشان دارند نیاز امروز ماست؛ نگاه بین المللی و توجه به قلمرو و آفاق عالم که از خصوصیات دیگر ایشان است ضرورت امروز ماست.
رییس جامعه‎المصطفی(ص) تاکیدکرد: دولت‎های عالم باید بدانند که این اندیشه برای آنها نیز نجات بخش است ولی متاسفانه مقاومت می‎کنند. بیان مقام معظم رهبری در نامه به جوانان غربی برگرفته از همین تراث اسلامی است که این پیام باید توسط طلاب به ویژه طلاب المصطفی(ص) در دنیا نشر پیدا کند.
وی افزود: بها دادن به کار گروهی، قبول مسئولیت های سنگین در انقلاب، رعایت آداب تعلیم و تعلم و پژوهش و گفت وگو، از دیگر امتیازات برجسته ایشان است.

captcha