ریزش‌ها دنیاگرایان بی‌وفا و رویش‌ها نماد مهر و دوستی هستند
کد خبر: 2841055
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
امام جمعه بخش چندار و شهر کوهسار:

ریزش‌ها دنیاگرایان بی‌وفا و رویش‌ها نماد مهر و دوستی هستند

کانون خبرنگاران نبأ/ فاطمه جلالی: حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به معنی ریزش و رویش، گفت: ریزش‌ها مجموعه‌ای از دنیاگرایان بی‌وفا بودند که نفاق، کینه، حسد، بی‌خردی، عدل‌گریزی، کج فهمی و صفات نکوهیده دیگر آنان را از صف ابرار جدا کرد و به تباهی کشاند و رویش‌ها نماد مهر و دوستی هستند.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی محمدی، امام جمعه بخش چندار و شهر کوهسار، 23 بهمن‌ماه در جلسه درس تفسیر ویژه بانوان که در دفتر امام جمعه برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت ایام‌الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، بیان کرد: امام خمینی(ره) آرزوی هزاران ساله همه انبیا و اولیای الهی(ع) را تحقق بخشید، زیرا حکومتی تشکیل داد که بر اساس دستورات خداوند تشکیل شده بود و این همان چیزی است که همه انبیا و اولیای الهی(ع) برای آن مبعوث شدند تا بتوانند دستورات خداوند را به مردم برسانند.

امام جمعه بخش چندار و شهر کوهسار در ادامه به تفسیر آیه اول سوره مبارکه حجرات «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ» پرداخت و افزود: خداوند متعال در این سوره مبارکه دستوراتی دارد که مؤمنان ملزم به رعایت آنها هستند و یکی از این دستورات این است که می‌فرماید «اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید در هیچ کار و برنامه‏‌اى از خدا و پیامبرش پیشى مجوئید و از خدا پروا دارید که خدا شنوا و داناست».

وی گفت: وجود نازنین پیامبر رحمت(ص) مایه وحدت همه جهان اسلام است و همه لازم است جهت خنثی‌سازی توطئه دشمنان اسلام و مسلمانان به فرامین نبی رحمت گوش فرا دهند تا دشمنان اسلام نتوانند فتنه مذهبی علیه مسلمانان ایجاد کنند.

محمدی، الگو بودن پیامبر(ص) را در همه جوانب زندگی یادآور شد و گفت: رفتار پیامبر اسلام(ص) با مردم حتی در قبل از دوران آغاز رسالت‌شان به گونه‌ای بود که هر کسی ایشان را می‌دید خوشحال می‌شد و هر سخنی از ایشان می‌شنیدند بدون تحقیق می‌پذیرفتند زیرا به راستگویی او ایمان داشتند. مجلسی که پیامبر(ص) در آن می‌نشست مجلس حیا بود و هیچ‌گاه دیده نشد در مجلس ایشان از کسی بدگویی شود یا آبروی کسی برده شود.

امام جمعه بخش چندار و شهر کوهسار عنوان کرد: بر اساس این دستور خداوند هیچ کدام از مؤمنان حق ندارند در برنامه‌ای و یا امری بر رسول خدا(ص) پیشی بگیرند و همان‌طور هم که در روایات فراوان آمده در مورد ائمه معصومین(ع) ما هم همین حکم جاری می‌شود، و وقتی امیرالمؤمنین(ع) یا سایر ائمه معصومین(ع) عهده‌دار امامت مسلمانان هستند نیز کسی این حق را ندارد که بر آنها مقدم شود.

این استاد درس اخلاق در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد علت خروج عایشه همسر پیامبر(ص)، طلحه و زبیر بر امیرالمؤمنین علی(ع)، گفت: عایشه، طلحه و زیبر از ریزش‌های زمان خود بودند و در زمان امیرالمؤمنین علی(ع) بر ولی خدا خروج کردند و خود را مقدم بر این امام دانستند و لذا روز قیامت باید جوابگوی جنگی که به راه انداختند باشند و خون‌هایی که ریخته شد به گردن آنهاست.

وی در ادامه با تبیین معنی ریزش و رویش، افزود: ریزش‌ها مجموعه‌ای از دنیاگرایان بی‌وفا بودند که نفاق، کینه، حسد، بی‌خردی، عدل‌گریزی، کج فهمی و صفات نکوهیده دیگر، آنان را از صف ابرار جدا کرد و به تباهی کشاند و رویش‌ها، نماد مهر و دوستی هستند. آنان نیک‌سیرتانی هستند که شیدای خوبی‌ها شدند و بر پیمان پیروی و مهرورزی با حقایق پای فشردند و در برابر طوفان تیره و تار دنیاطلبان مانند کوه استوار ماندند و بی‌هیچ تغییر و تبدیلی راه راست خویش را ادامه دادند.

محمدی در ادامه با تأکید بر سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر این نکته مهم که «همه انقلاب‌ها، فکرها و جریان‌های گوناگون اجتماعی هم ریزش دارند و هم رویش» به تحلیلی زیبا از روند و علل شکل‌گیری این دو جریان در دوران غربت حضرت علی(ع) پرداخت و گفت: پس از قتل عثمان نگاه همگان به حضرت علی(ع) بود. ستمدیدگان، حاکمیت عدالت را تنها در حضور او می‌دیدند. در نگاه آنان، تنها حضرت علی(ع) می‌توانست دین و سنت رسول خدا(ص) را احیا کند؛ کالبد زخم خورده اسلام را التیام بخشد و سیمای واقعی حاکمیت عدالت‌گستر دین را آشکار کند.

وی اظهار کرد: وقتی که حضرت امیرالمؤمنین(ع) به خلافت رسید حرکتی را جهت اجرای عدالت شروع کرد که بر بسیاری از خواص زیاده‌خواه و بزرگان قدرت‌طلب ناخوشایند آمد و آنان را به مخالفت آشکار با آن حضرت کشاند؛ ولی امید و حقیقت را در دل حق‌جویان روشن کرد و زمینه رویش مردان حماسه و ایثار را فراهم آورد.

یادآور می‌شود، درس تفسیر قرآن ویژه بانوان پنج‌شنبه هر هفته، ساعت ۱۰ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی محمدی، امام جمعه بخش چندار و شهر کوهسار در دفتر امام جمعه برگزار می‌شود.

captcha