مرز میان شک و غیرت برای زوجین تبیین شود
کد خبر: 2908558
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
نخعی‌پور:

مرز میان شک و غیرت برای زوجین تبیین شود

گروه اجتماعی: مسئول مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی گفت: نکته‌ای که باید در زندگی مشترک مدنظر قرار گیرد مرز میان شک و غیرت است، به‌گونه‌ای که در تعالیم دینی این مسئله مطرح شده که تعصب بی‌جای مرد موجب انحراف همسر می‌شود.


حجت‌الاسلام علیرضا نخعی‌پور، مسئول مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه اگر ازدواج با شناخت و آگاهی صورت گیرد مانع بسیاری از سوءظن‌ها و شک‌ها در آینده زندگی مشترک خواهد شد، گفت: باید آگاهانه ازدواج و عاشقانه زندگی کرد.



وی بیان کرد: خداوند در سوره مبارکه نساء آیه 21 می‌فرماید « وَأَخَذْنَ مِنکُم مِّیثَاقًا غَلِیظًا؛ آنان(همسرانتان) از شما پیمانى استوار گرفته‏‌اند»، بنابرین هر آن چیزی که این میثاق غلط و استوار را سست می‌کند جزء خط قرمزهای زندگی مشترک است.



اعتماد و احترام دو اصلی که بنیان‌های زندگی مشترک را مستحکم می‌کند



مسئول مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی اظهار کرد: اعتماد و احترام دو اصلی هستند که بنیان‌های زندگی مشترک را مستحکم می‌کند که اگر در روابط بین زوجین باشد، عشق در زندگی به‌وجود خواهد آمد و که نتیجه آن لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا خواهد بود که قرآن کریم در سوره روم به آن اشاره می‌کند و در نهایت زن و شوهر را به خداوند نزدیکتر خواهد کرد.



نخعی‌پور گفت: اما اگر اعتماد با شک و سوء‌ظن از بین برود، احترام نیز بین زن و شوهر نخواهد بود و در این رابطه نمی‌توان عشق و محبت را مشاهده کرد و آرامش نیز از بین خواهد رفت.



وی ادامه داد: برای جلوگیری از شک و سوء‌ظن در وهله اول لازم است که زوجین از رفتارهایی که شک‌برانگیز است دوری کنند و در تعالیم دینی نیز متعدد اشاره شده که مؤمن از مواضع تهمت باید دوری کند.



مسئول مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی افزود: از طرف دیگر طرف مقابل هم نباید با بدگمانی رفتارهای همسرش را تعبیر و تفسیر کند که در این زمینه هم در سوره مبارکه حجرات آیه 12می‌فرماید:«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ اإِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید از بسیارى از گمان‌ها بپرهیزید که پاره‏اى از گمان‌ها گناه است».



ازدواج آگاهانه مانع از سوء‌ظن در زندگی مشترک می‌شود



نخعی‌پور بیان کرد: زمانی ممکن است فرد صرفاً بر مبنای سوءظن نسبت به همسرش شک ندارد بلکه رفتارهای غلط و اشتباهی را از همسرش مشاهده کرده است که در این موارد لازم است فرد حتماً به مشاور متخصص مراجعه کند تا ریشه این مشکل بررسی شود.



وی افزود: نکته دیگری که باید مدنظر قرار گیرد مرز میان شک و غیرت است، در تعالیم دینی این مسئله مطرح شده که تعصب بی‌جای مرد موجب انحراف همسر می‌شود و براین اساس باید مراقب باشیم که بر شک‌ها و سوء‌ظن‌های خود نام صفت زیبایی مانند غیرت را نگذاریم.



مسئول مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی یادآور شد: افراد قبل از ازدواج حتما باید مهارت‌های زندگی را بیاموزند تا مشکلات این‌چنینی به‌وجود نیاید و افراد تفاوت سوءظن و غیرت و محدوده غیرت را بدانند.

captcha