«فام» چگونه متولد شد/ با ایده‌هایتان مساجد را عمران کنید
کد خبر: 2916505
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲

«فام» چگونه متولد شد/ با ایده‌هایتان مساجد را عمران کنید

گروه جامعه: مسئول دبیرخانه جشنواره فام ۲ ضمن تشریح دلایلی که منجر به طراحی فراخوان ایده‌های مسجدی و بانک ایده‌های مسجدی شد، گفت: عمران مساجد به عمران فیزیکی آنها محدود نیست بلکه ارائه ایده‌هایی که به رساندن مساجد به مسجد طراز اسلامی کمک کند هم مصداق آبادانی مساجد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین نظری، مسئول دبیرخانه جشنواره فام 2(دومین فراخوان ایده‌های مسجدی) در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با استناد به آیه 18 سوره توبه که می‌فرماید: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ؛ مساجد خدا را تنها کسانى آباد م‌کنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده و نماز برپا داشته و زکات داده و جز از خدا نترسیده‌‏اند پس امید است که اینان از راه‏یافتگان باشند»، گفت: آبادانی مسجد ویژگی و خصیصه‌ جامعه ایمانی است.

وی ادامه داد: خداوند در این آیه تصریح می‌فرمایند که فقط کسانی به آبادانی مساجد اقدام می‌کنند که اهل ایمان و معاد باشند. از این آیه استنباط می‌شود که وظیفه مهم آبادانی و عمران مساجد بر عهده مومنان است. البته این آیه اختصاص به عمران فیزیکی و ساختمانی مساجد ندارد بلکه هر اقدام مؤثری که مسجد را به جایگاه طراز اصلی خود در اسلام نزدیک کند از مصادیق عمران و آبادانی مساجد است.

نیاز به دریافت ایده و فکر مؤثر در راستای رسیدن به اهداف متعالی

مسئول دبیرخانه جشنواره فام 2، با اشاره به رهنمود مقام معظم رهبری در پیام خود به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز در خصوص مسجد طراز اسلامی، عنوان کرد: ما اگر معتقد به لزوم عمران معنوی مساجد باشیم، که هستیم و باور داشته باشیم که هر اقدام موفقی ریشه در یک ایده مؤثر دارد، به این نتیجه می‌رسیم که از دریافت ایده و فکر مؤثر در راستای رسیدن به یک هدف متعالی بی‌نیاز نیستیم و مساجد ما نیز از این امر مستثنی نیستند.

وی افزود: یک فاصله زمانی 14 قرنی بین مساجد ما با مساجد صدر اسلام ایجاد شده است، از سوی دیگر انقلاب و رخدادهای بعد از آن موجب شده مساجد با زندگی مومنان بیشتر پیوند داده شوند و مطالبه‌های جدی‌تری از مسجد در جامعه و نظام وجود داشته باشد، لذا باید طرحی نو برای مساجد درانداخت.

حجت‌الاسلام نظری ادامه داد: بر همین اساس ایده تشکیل بانک ایده‌های مسجدی مطرح و اندیشیده شد که اگر بتوانیم مجموعه‌ای از طرح‌ها و ایده‌هارا در اختیار خانواده مسجد قرار دهیم و هر کدام از افراد مرتبط با مسجد بتوانند لیستی از برنامه‌ها و اقداماتی که می‌توان در مساجد انجام داد را مشاهده کنند و یا تجربه‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، می‌تواند در شکوفایی و رونق مساجد مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس نیاز تشکیل بانک ایده‌های مسجدی تشخیص و فراخوان ایده‌های مسجدی اعلام شد.

مسئول دبیرخانه جشنواره فام2 به بیان تفاوت‌های این جشنواره با اولین فراخوان ایده‌های مسجدی(فام1)، پرداخت و اظهار کرد: در سال گذشته درصدد بودیم ببینیم در سطح کشور محصولات مسجدی و کارهایی که در حوزه مسجد انجام شده در چه شرایطی قرار دارد، لذا از همه قالب‌های موجود از جمله فیلم، فیلمنامه، شعر داستان، کتاب، مقاله، عکس و خصوصاً خود ایده فراخوان به عمل آمد که محصول آن بانک ایده‌های مسجدی با اسم اختصاری «بام» شد.

خالقان و یا اجرا کنندگان ایده‌ها در فراخوان شرکت کنند

وی ادامه داد: اما در سال جاری مشخصاً بر روی ایده و گزارش اجرای ایده تمرکز شد. به این معنی که شرکت کننده در این فراخوان یا باید خالق ایده باشد و ایده خود را ارسال کند و یا ایده‌ای را در مسجد اجرا و گزارش آن را به دبیرخانه جشنواره ارسال کند که البته در این بخش اولویت اجرا با ایده‌های موجود در بانک ایده‌های مسجدی(بام) است.

حجت‌الاسلام نظری در خصوص قابلیت اجرایی ایده‌ها اعلام کرد: سال گذشته 350 ایده مسجدی دریافت کردیم که یکی از معیارهای ارزیابی ایده‌ها، قابلیت اجرای آنها بود. تلاش ما این است که بانک ایده‌های مسجدی سفره‌ای از ایده‌های رنگین باشد که همه نوع ایده مطابق سلیقه‌های مختلف در آن وجود داشته باشد و هر کس بر اساس سلیقه، توان و نیاز خود بتواند از این ایده‌ها استفاده کند.

وی در پاسخ به این سؤال که بودجه اجرای این ایده‌ها چگونه تأمین خواهد شد؟ گفت: دبیرخانه اصلاً در مقام بودجه‌گذاری نیست و چنین رسالتی هم ندارد، البته  یکی از نکاتی که در ثبت ایده و گزارش اجرای ایده به ایده‌پرداز پیشنهاد می‌شود، این است که مجری اجرای ایده، مخاطب آن و افرادی که می‌توانند بودجه اجرای ایده را تأمین کنند، مشخص شوند؛ حال این مجری، یا امام جماعت است یا هیئت امنای مسجد یا کانون‌های فرهنگی یا بسیج و یا عموم نمازگزاران، البته گاهی مسئولان فرهنگی کشور مسئول اجرای ایده‌ها معرفی شده‌اند.

مسئول دبیرخانه جشنواره فام 2 در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در حوزه‌های مختلف تاکنون ایده‌پردازی شده است اما با این کیفیت خاص که بانک ایده‌ ایجاد و دسته‌بندی‌های مشخص و جهت‌دهی به اذهان صورت بگیرد، تاکنون در کشور اتفاق نیفتاده است، گفت: ملاک‌های ارزیابی و داوری‌های تعریف شده  تقریباً بدیع است.

وی تشریح کرد: در حوزه ارزیابی ایده طیف‌های مختلف رنگ برای ایده‌ها تعریف شده‌اند که رنگ سبز اختصاص به ایده‌های عالی و ایده‌‌آل دارد که بالاترین نوع ایده است که در دوره گذشته هیچ ایده‌ای رنگ سبز دریافت نکرد، البته ممکن بود ایده ای از نظر برخی داوران محترم، سبز باشد ولی در مجموع، هیئت داوران در خصوص رنگ سبز هیچ ایده‌ای، به اجماع نرسید که البته امیدواریم امسال این اتفاق رخ دهد.

نظری افزود: رنگ سرمه‌ای به ایده خوب، رنگ فیروزه‌ای به ایده متوسط، زرد معرف ایده ضعیف و سفید معرف ایده تکراری است و به محض ثبت‌ ایده در سایت ایده‌های مسجدی به آدرس masjedidea.ir یک غربالگری اولیه بر روی ایده انجام و پیامکی به ایده پرداز مبنی بر دریافتایده توسط سایت بام ارسال می‌شود.

وی در پایان گفت: قرار گرفتن ایده در سایت این امکان را به مخاطبان سایت می‌دهد که به ایده‌ها نمره و امتیاز بدهند و یا نظر خود را در خصوص ایده اعلام‌کنند.

لازم به ذکر است: مهلت این فراخوان، تا  15 اردیبهشت 94 تمدید شده است.

captcha