غبطه می‌خوردم به دوستانم که چادر به سر می‌کردند
کد خبر: 2945808
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
طیبه بابایی:

غبطه می‌خوردم به دوستانم که چادر به سر می‌کردند

گروه فعالیت‌های قرآنی: برگزیده دوازدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه اظهارکرد: در دوران نوجوانی به دلیل معلولیتی که داشتم، نمی‌توانستم چادر بر سر کنم و از این جهت به همسن‌وسالانم غبطه می‌خوردم.

طیبه بابایی، برگزیده دوازدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه، فعالیت‌های قرآنی خود را از 10 سالگی و با وجود معلولیتی که در دوران کودکی دچار آن شده است، آغاز کرد و طی سال‌های گذشته نه تنها لحظه‌ای دست از فعالیت‌های خود در جهت توسعه فرهنگ قرآنی برنداشت، بلکه سال به سال این فعالیت‌ها را نیز گسترش داد. در زیر گفت‌وگوی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) را با این بانوی فعال قرآنی می‌خوانید:
خودتان را معرفی بفرمایید؟
طیبه بابایی، قاری قرآن، متولد 1359 استان لرستان و فرزند جانباز 35 درصد هستم.  پنج خواهر و دو برادر دارم. یک‌ساله بودم که به دلیل تب شدید و تشنج از ناحیه پای چپ، فلج شدم و در همان سال، پدرم نیز جانباز شد؛ بعد از آن با همان معلولیت ماندم و در مدرسه نیز ثبت نام کرده و مقطع ابتدایی را شروع کردم.
چه شد که به تلاوت قرآن علاقه‌مند و جذب فعالیت‌های قرآنی شدید؟
در آن سال‌ها دست‌هایم را به روی زانو گذاشته و راه می‌رفتم و راه منزل تا مدرسه را به سختی طی می‌کردم، اما به دلیل شناختی که معاونین و معلمان از من داشتند در برنامه صبحگاه مدرسه از من برای تلاوت قرآن استفاده می‌کردند؛ مدیر، معاون و معلمان مدرسه‌مان با معلولیت من کاری نداشتند و بیشتر به استعدادی که در تلاوت قرآن داشتم توجه می‌کردند و هر بار که در برنامه صبحگاهی قرآن تلاوت می‌کردم معاونین من را در آغوش می‌کشیدند و همین امر باعث شد تا من نیز به تلاوت قرآن علاقه بیشتری پیدا کنم.
معلولیت، مشکلی در تحصیل و فعالیت‌های قرآنی شما ایجاد نکرد؟
در مقطع ابتدایی خیلی متوجه معلولیتم نبودم، اما کم‌کم که وارد مقطع راهنمایی شدم زمانی که همسن و سالان خود را می‌دیدم که برای مدرسه چادر سر می‌کردند، اما من به دلیل معلولیت نمی‌توانستم چادر سر کنم، غبطه می‌خوردم و از همان سال‌ها بود که مجبور شدم از عصا برای رفت و آمد استفاده کنم و همین مسئله کار را برایم دشوار کرده بود؛ اما با وجودی که از نظر جسمی با دوستانم تفاوت داشتم در مقطع راهنمایی فعالیت‌های قرآنی خود را گسترش داده و در مسابقات متعدد قرآنی شرکت می‌کردم و قرآن موجب شد من در اجتماع قرار بگیرم؛ در دوران دبیرستان و دوران نوجوانی که پر از هیجان و غرور بودم با دو عصا فعالیت‌های خود را دنبال می‌کردم تا اینکه در سال 75 دیپلم گرفتم و به دلیل علاقه‌ای که به کارهای هنری داشتم در کنکور سراسری سال 77 با رتبه بالا پذیرفته شدم و به تحصیل در رشته هنر در دانشگاه اراک پرداختم و در همان سال‌ها در رشته شطرنج نیز قهرمان شدم.
از فعالیت‌های قرآنی خود در زمان تحصیلات دانشگاهی بفرمایید؟
طی دوران تحصیل در دانشگاه نیز به دلیل فعالیت‌هایی که در حوزه تلاوت قرآن داشتم و در کلاس‌ها و جلسات قرآن شرکت می‌کردم، مسئولیت فرهنگی دانشگاه را به من دادند. بعد از فارغ‌التحصیلی‌ام از دانشگاه در کلاس‌های متعدد هنری از جمله؛ گلسازی، نقاشی و... ثبت نام کردم و در سال 83 برای ناشنوایان کلاس گلسازی برگزار کردم و در همان سال بود که بعد از یک عمل جراحی، عصا را کنار گذاشته و حتی توانستم چادر سر کنم و برای مدتی هم مسئول فرهنگی بسیج بانوان شهرستان شدم.
فعالیت‌های قرآنی شما بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه چگونه ادامه پیدا کرد؟
بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، مسئول جمع‌آوری آثار پژوهشی در بنیاد شهید شهرستان شدم و به دلیل علاقه‌ای که به این کار داشتم، فعالیت خود را با جدیت دنبال کردم و در آن سال‌ها طی ارتباط خوبی که با خانواده شهدای استان برقرار کردم موفق شدم آثار خوبی از خانواده‌های شهدا برای استان جمع‌آری کنم؛ با اینکه قراردادم در آن کار پروژه‌ای بود و دستمزد زیادی هم نمی‌گرفتم اما از آن کار لذت می‌بردم و هیچگاه احساس خستگی نمی‌کردم.
کمی هم از زندگی شخصی خود و اداره خانواده و فرزندانتان بفرمایید؟
بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، ازدواج کردم؛ همسرم به بیماری صرع دچار است و من که از بیماری وی اطلاع داشتم، زندگی خود را با توکل به خدا شروع کردم؛ طی سال‌هایی که در کنار همسرم زندگی کرده‌ایم سختی‌ها و لذت‌های زیادی داشته‌ام و با وجودی که من نقص عضو دارم و همسرم نیز دچار بیماری است اما صاحب فرزند شدیم و خداوند دوقلوهای سالمی نیز به ما داده است.
درباره حضور خود در مسابقات و رقابت‌های قرآنی و رتبه‌هایی که داشته‌اید، بفرمایید؟
قرآن خواندن را با استفاده از نرم‌افزار و سی‌‌دی تلاوت یاد گرفتم و پیش هیچ استادی هم نرفتم با این حال سال 86 در مرحله کشوری مسابقات قرآن ویژه فرزندان جانبازان و شهدا که در اصفهان برگزار شد، رتبه دوم قرائت تحقیق را کسب کردم و در همان سال به عنوان بسیجی نخبه انتخاب شدم، همچنین در مسابقات منطقه‌ای قرائت قرآن ویژه معلولین نیز رتبه سوم را کسب کرده و به زیارت کربلا رفتم؛ سال 87 نیز رتبه اول قرائت در مسابقات قرآن معلولین به دست آوردم و علاوه بر این در چندین مسابقه قرآن منطقه‌ای و کشوری نیز رتبه‌های برتر را کسب کردم.
برگزاری همایش بانوان قرآن‌پژوه در سطح بین‌الملل تا چه میزان اهمیت و ضرورت دارد؟
برگزاری همایش بانوان قرآن‌پژوه از این جهت بسیار اهمیت دارد که بانوان قرآنی با حضور در این همایش با بانوان فعال قرآنی دیگر استان‌ها نیز آشنا شده و از فکر، ایده و نظر آنها نیز استفاده می‌کنند و اطلاعات و آگاهی خود را درباره رشته‌ای که در آن فعالیت دارند، بالا می‌برند.
حمایت از فعالیت‌های قرآنی بانوان در کشور را چطور می‌بینید؟
ما استعدادهای قرآنی زیادی در کشور داریم که اگر به این استعدادهای قرآنی بها داده شود و پژوهشگران و بانوان قاری و حافظ قرآن نیز همت و تلاش ویژه‌ای داشته باشند شاهد رشد چشم‌گیری در حوزه فعالیت قرآنی بانوان خواهیم بود؛ همچنین باید از بانوان بااستعداد قرآنی به خوبی در سطح شهرستان‌ها استفاده شود تا همین استعدادها به پرورش و تربیت نیروهای جدید قرآنی پرداخته و زمینه فعالیت قرآنی نوجوانان و جوانان را فراهم کنند.
امکانات و تجهیزات برای فعالیت‌های قرآنی بانوان را چطور می‌بینید؟
همچنین امکانات و تجهیزات برای آموزش قرآن از جمله جزوات آموزشی، نرم‌افزارهای قرآنی و... در شهرستانها نسبت به شهرهای بزرگ و تهران کمتر است و انتظار داریم در همایش بانوان قرآن‌پژوه جزوات آموزشی و نرم‌افزارهای قرآنی به بانوان قرآنی داده شود تا بانوان بتوانند از این ابزارهای آموزشی برای آموزش قرآن به نوجوانان و جوانان در شهرستان‌های کوچکتر استفاده کنند.
چه کمبود‌هایی در حوزه فعالیت قرآنی بانوان وجود دارد؟
در تمامی رشته‌های قرآنی باید کارهای بیشتر و قوی‌تری انجام شود، اما باید به صورت ویژه در حوزه قرائت قرآن کار تخصصی صورت گیرد و آموزش‌ها برای بانوان به گونه‌ای باشد که فرمایش مقام معظم رهبری مبنی در راستای درک معانی آیات قرآن در کنار قرائت محقق شود و در حوزه مفاهیم قرآن کریم کارهای تخصصی صورت گیرد.
چه پیشنهادی برای برگزاری مؤثرتر همایش بانوان قرآن‌پژوه دارید؟
به نظر می‌رسد همایش بانوان قرآن‌پژوه نباید مختص به پژوهشگران قرآنی، مربیان قرآن و... باشد بلکه یکی از بخش‌هایی که می‌تواند به این همایش اضافه شود این است که دانش‌آموزان دختر که در مسابقات مختلف قرآنی اول شده‌اند و یا فعالیت‌های خوبی در حوزه قرآنی دارند نیز در این همایش معرفی و تجلیل شوند تا انگیزه مضاعفی برای ادامه فعالیت قرآنی آنها باشد. همچنین، در حاشیه همایش بانوان قرآن‌پژوه بهتر است جلسه پرسش و پاسخ نیز با حضور بانوان قرآنی برگزار شود تا بانوان قرآنی که از استان‌های مختلف می‌آیند مشکلات خود را مطرح کنند و اساتیدی نیز در این جلسات باشند که به پرسش‌های بانوان در حوزه‌های مختلف پاسخ دهند؛ همچنین، در حاشیه این همایش خوب است صندوقی در نظر گرفته شود تا بانوان مشکلات خود در حوزه فعالیتهای قرآنی را از طریق این صندوق به مسئولان قرآنی منتقل کنند.

captcha