اعلام ویژه‌برنامه‌های رادیو قرآن در نوروز/ اجرای ۸۰۰ برنامه حفظ در سال ۹۳
کد خبر: 2973528
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱

اعلام ویژه‌برنامه‌های رادیو قرآن در نوروز/ اجرای ۸۰۰ برنامه حفظ در سال ۹۳

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر شبکه رادیویی قرآن با حضور در برنامه تلویزیونی «گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی» به اعلام ویژه‌برنامه‌های این رسانه در نوروز ۹۴ و ارائه گزارش‌عملکرد رادیو قرآن در سال ۹۳ پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه رادیویی قرآن، صبح امروز، 22 اسفندماه در آخرین برنامه زنده و تلویزیونی «گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی» در سال93 درباره برنامه‌های رادیو قرآن ویژه نوروز 94 و همچنین عملکرد این رسانه در سال جاری به بیان نکاتی پرداخت و با اشاره به اینکه امروز روز شهید است، گفت: با توجه به اینکه این روز، روز امام زمان(عج) است و این روز نیز مصادف شده است با روز شهید و شهدا، لذا تمام تلاوت‌هایی که از رادیو قرآن و رادیو تلاوت پخش می‌شود به روح آنها تقدیم می‌شود که تمام خدماتی که در کشور انجام می شود مرهون زحمات آنها است.

وی ادامه داد: رادیو قرآن با دستان پری از محصولات قرآنی و تلاوت‌های جذاب و زیبا و همچنین نکات و برنامه‌های تفسیری و مجله‌های رادیویی جذاب در ایام نوروز در خدمت شنوندگان رادیو است.

محمدزاده اظهار کرد: از دقایق اولیه سال از ساعت 24 روز اول فروردین سال 94 با یک ویژه برنامه «بوی بهار» فضای نیایشی و انتظار برای تحویل سال که حدود ساعت دو بامداد است، تقدیم شنوندگان می‌شود و به حرم‌های مطهر رضوی و شهر مقدس قم و شیراز ارتباط‌‌گیری می‌شود و همچنین ارتباط با کارشناسان و مردم در رابطه با اینکه سال را چگونه گذرانده‌اند و چه آیاتی برای آنها در سالی که گذشت، مؤثر بوده است در یک فضای نیایشی برای آغاز سالی مأنوس‌تر با قرآن کریم تقدیم شنوندگان می‌شود.

ارائه ویژه برنامه‌هایی در بُعد تلاوت‌های شاهکار

مدیر شبکه رادیویی قرآن عنوان کرد: ان‌شاءالله از همان اولین روزهای سال 94 ویژه برنامه‌هایی در بُعد تلاوت با چهار بخش شاهکار تلاوت از بهترین تلاوت‌های گنجینه‌ای رادیو قرآن انتخاب می‌شود یک بخش آن تلاوت‌های اول بار بخش است که در عصرگاه پخش می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در بخشی تلاوت‌هایی که بهترین است و حتی ویژگی اول بار پخش دارد، در ساعت 18 تا 19 تقدیم شنوندگان می‌شود، اضافه کرد: بخش‌های دیگر که رأس ساعت اقدام به پخش تلاوت می‌کنیم تلاوت‌های ناب است که چهار بخش آن شاهکار تلاوت است که از اساتید بزرگ تقدیم شنوندگان می‌شود. همچنین مستندی را از قرا و اساتید بزرگ در قالب برنامه‌‌ای با عنوان «ستارگان تلاوت» است که همراه با تلاوت آن قاری تمام سرگذشت و زندگینامه قاری هم در قالب مستندی در فضای صبحگاه پخش می‌شود.

محمدزاده افزود: تلاوت نوجوان است که حدود ساعت 11 صبح در فضای یک برنامه زنده که قبل و بعدش نیز ارتباط با کودکان و نوجوان است که نوجوانان بتوانند از این تلاوت‌ها استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در حوزه تلاوت، پنج سوره‌ای که مورد علاقه مردم است و توصیه به آن شده است در ایام نوروز نیز ادامه می‌دهیم که از آن جمله سوره مبارکه یاسین صبح‌ها ساعت 6 پخش می‌شود اما به دلیل اینکه مقارن است با ایام فاطمیه و سوره یاسین یکی از سوره‌های اهدایی به حضرت زهرا(س) است عطر یاس برای مخاطبان رادیو قرآن نیز طنین‌انداز است که این سوره نیز در فضای عصرگاهی ساعت 16:15 دقیقه به نیت اهدا به وجود حضرت زهرا(س) پخش می‌شود.

محمدزاده ادامه داد: همچنین پخش سوره نبأ که تقریباً حدود اذان ظهر و عصر و سوره نوح که ساعت 17 و سوره ملک که ساعت 21 و سوره واقعه که ساعت 22 تقدیم علاقه‌مندان به این شبکه رادیویی می‌‌شود.

پخش برنامه «ترنم آیات» در ایام نوروز

مدیر شبکه رادیویی قرآن اظهار کرد: در حوزه تلاوت، بخش دیگری داریم که با پخش فرازهایی از بهترین تلاوت‌های استادان و قاریان بنام است که دو کارشناس در حوزه تفسیر و مفاهیم و همچنین در حوزه هنر تلاوت به ارائه برنامه می‌پردازند.

وی افزود: در قالب این برنامه‌ که با حضور اساتیدی چون احمد ابوالقاسمی و امین پویا همراه است، هر کدام در حوزه تخصصیشان فرازهایی از تلاوت ناب و شاهکار را بررسی می‌کنند. برای مخاطبان بسیار جذاب است که استفاده از نغمات در قرائت قرآن بر روی اصولی است و فراز و فرودهایی که در تلاوت‌ها داده می‌شود در ارائه معانی و مفاهیم آیه به مخاطبان نقش دارد که در برنامه «ترنم آیات» بررسی می‌شود که جزو برنامه‌های پرمخاطب‌مان است که در نوروز تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

محمدزاده اظهار کرد: با توجه به اینکه ایام نوروز همزمان با ایام فاطمیه است فضا را مناسب دیدیم که به تفسیر سوره کوثر توسط حجت‌الاسلام شیخ‌الاسلامی بپردازیم و هم نکات و محورهای قرآنی خطبه حضرت زهرا(س) تقدیم علاقه‌مندان می‌شود و هم سخنان حضرت آیت‌الله شجاعی درباره اسرار فاطمی ارائه می‌شود.

ساعت و روز ویژه‌برنامه‌های نوروزی رادیو قرآن در تارنمای اینترنتی این رسانه

وی با اشاره به اینکه علاقه‌مندان برای اطلاع از ساعت و زمان دقیق پخش این برنامه‌ها می‌توانند به پایگاه‌ اینترنتی رادیو قرآن مراجعه کنند، تصریح کرد: برخی از برنامه‌ها هم هفته آخر اسفندماه به دلیل اینکه می‌خواهیم با آنها به استقبال بهار برویم پخش می‌شود.

مدیر شبکه رادیویی قرآن در پاسخ به اینکه یکی از تأثیرگذارترین بخش‌های هر رسانه، بخش اطلاع‌رسانی آن است آیا رادیو قرآن در بحث اطلاع‌رسانی در ایام نوروز برنامه خاصی را دارد؟ گفت: در مجله صبحگاهی و ویژه ایام نوروز که با عنوان «با قرآن در بهاران» است که از ساعت 10:30 تا 12 تقدیم علاقه‌مندان می‌شود ضمن ارائه میان‌برنامه‌ها و بخش‌های متنوع تلاوت و ارائه آموزه‌های قرآنی و ارتباط با کارشناسان و مردم و ایجاد فضایی برای کودکان و نوجوانان که قرآن بخوانید جایزه بگیرد، در فضای خاصی با خبرگزاری‌های مختلف قرآنی و فرهنگی، آخرین اخبار و اطلاعات آن روز و یا جمع‌بندی رویدادهای قرآنی هر ماه از سال را ارائه می‌کنیم.

وی ادامه داد: حتی در هر برنامه نیز با یکی از مسئولان قرآنی گفت‌وگو می‌شود تا عملکردشان را بیان کنند حتی بخاطر اینکه بسیاری از شنوندگان نیز در تردد هستند، اطلاعات آب وهوایی هم در این برنامه تقدیم علاقه‌مندان می‌شود و حتی سعی شده است تا در فضای عصرگاهی نیز این مطلب ارائه شود.

محمدزاده در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه طرح جدیدی برای ساختار رادیو قرآن در نظر گرفته شده است آیا این امر تأثیری در محتوای آن نیز گذاشته است؟ گفت: باتوجه به عملکردی که رادیو قرآن در سال‌های گذشته داشته و مخاطبان پرتعدادش نسبت به رادیوهای پرمخاطب و میزان رضایتمندی آنها، ساختار جدید نیز به ارائه خدمات بهتر و ارزنده‌تر اما چابک‌تر، کمک کرده است.

ارائه شاهکاری از قاریان ایرانی و مصری در رادیو تلاوت

وی ادامه داد: فرض کنیم اگر در ساختار قبلی، حوزه معارف قرآنی و تفسیر را از هم جدا داشتیم الان با تمرکز در حوزه اندیشه‌ای و مفاهیمی، این موضوع به وجود آمده تا ارائه خدمات بهتر شود تا سهم هر کدام از حوزه‌ها به صورت دقیق‌تر انجام شود یا همان بحث اطلاع رسانی که تلفیقی شد با محافل و مراسم مختلف قرآنی باز این امکان را داد که صرفاً از یک رویداد قرآنی، اطلاع رسانی نداشته باشد، بلکه پوشش رویداد هم به صورت کامل یا به صورت خبری برای مخاطبان ارائه شود و راه را برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر فراهم کرد.

محمدزاده با اشاره به رادیو تلاوت، تصریح کرد: این بخش هم مثل گذشته به فعالیتش ادامه می‌دهد که حدوداً 52 قاری ایرانی و مصری صاحب کرسی مشخص هستند که جدول کامل آن در سایت رادیو قرآن است و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به آن از آنها اطلاع‌ پیدا کنند و همچنین بهترین تلاوت‌ها را از کانال دو رادیوی قرآن که رادیو تلاوت است، دریافت کنند.

وی در رابطه با امواج رادیو قرآن با توجه به اینکه بهره‌مندان شاید در هنگام تردد باشند و بخواهند از این شبکه رادیویی استفاده کنند، ادامه داد: تمام تلاش بر این است که از نظر پوشش سیگنالی و پیام رسانی حداکثری دریافت را برای تمام افراد از طرق مختلف در تمام مناطق فراهم کنیم. موج FM را بر روی فرکانس 100 و نزدیک به این شماره برای اینکه در شهرهای مختلف ممکن است، متفاوت باشد داریم.

محمدزاده افزود: موج متوسط را با شماره 558 کیلومتر داریم و دریافت ماهواره‌ای از طریق کانال‌های ماهواره‌ای که قابل دریافت است و حتی سیستم‌هایی که اخیراً در برخی از خودروها تعبیه شده است، قابل دریافت است و حتی در فضای‌ اینترنتی و اپلیکیشنی علاقه‌مندان می‌توانند با دریافت اپلیکیشن رادیو قرآن و اگر سیستم خودروشان مجهز به این امر است، می‌توانند رادیو قرآن را بهتر دریافت کنند.

تعامل رادیو قرآن با آموزش و پرورش

وی ادامه داد: در ایام دهه فجر در برنامه‌ای حاضر شده بودم که طی این برنامه از شنوندگان خواسته شده بود که میزان رضایتمندی و ارزیابی‌شان را از عملکرد رادیو قرآن در سال 93 پیامک کنند که از میزان پیامک‌هایی که آمد، نشان دهنده رضایت نسبی علاقه‌مندان بود و تحقیقات سازمان و مرکز تحقیقات رسانه ملی هم که چند وقت یک بار میزان مخاطب و رضایتمندی مخاطبان را به شبکه های مختلف اعلام می‌کند، به فضل الهی در سال‌های گذشته رادیو قرآن از جهت رضایتمندی مخاطبان نسبت به همه شبکه‌های رادیویی مقام نخست را کسب کرده است که این امر مسئولیت ما را بالا می‌برد.

مدیر شبکه رادیویی قرآن در رابطه با تعامل این رسانه با برخی از مراکز که فعالیت قرآنی بزرگی را انجام می‌دهند، ادامه داد: با تأکیدات مقام معظم رهبری بر گسترش فعالیت‌های قرآنی به ویژه امسال که بر فرهنگ و اقتصاد و با تأکید ویژه بر اولویت فرهنگ نامگذاری شده بود، رادیو قرآن در این راستا نیز برنامه‌های مختلفی را داشت و سعی کرد با تعامل با نهادهای مختلف به ویژه پرجمعیت بتواند، ترویج را به صورت فراگیر داشته باشد.

وی گفت: ارتباطی که چند سالی است با آموزش و پرورش و فرهنگیان و دانش‌آموزان برقرار شده است، دوستان ما توانسته‌اند تمام کتب قرآنی مقاطع تحصیلی را به گونه‌ای طراحی کرده باشند که دانش‌آموزان هر پایه تحصیلی، بتوانند از آن بهره‌مند شوند و هم اولیا و مربیان بتوانند از آن استفاده کنند؛ چرا که بخشی دارد که هم روش تدریس و هم روش ارائه را بحث می‌کند و حتی به دلیل مخاطبان رادیو قرآن در حوزه آموزش، این برنامه به گونه‌ای ارائه می‌شود که حتی اگر شنونده‌ای آمد در فضای ایستگاه رادیو قرآن توقفی داشت این حس به او القا نشود که کلاس‌ مجزایی است بلکه ارائه محتوا به گونه‌ای باشد که مخاطبان عام بتوانند از آن استفاده کنند.

وی تأکید کرد: تمام برنامه‌های رادیو قرآن به گونه‌ای طراحی می‌شود که آیه محور و سوره محور و یا خروجی آن احساس عظمت با قرآن و انس با قرآن را در شنونده ایجاد کند، چون شعار رادیو قرآن این است که «رادیو قرآن؛ فرصت بیشتر با انس قرآن کریم» است.

محمدزاده اظهار کرد: برنامه مفاهیم سوره لقمان در فضای کودک و نوجوان از ساعت 10 تا 12 توسط حجت‌الاسلام راستگو ارائه می‌شود، همچنین سوره‌های کوثر، یس و تفسیر سوره ابراهیم(ع) را هر روز ساعت 13:30 توسط آیت‌الله ضیاءآبادی تقدیم شنوندگان ‌می‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین سوره «ملک» کار مشترک رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما است که هر شب از ساعت 21 تا 22 تقدیم علاقه‌مندان می‌شود تا از این فضای تصویری و صوتی در جریان آشنایی با سوره ملک، مفاهیم، روخوانی و حفظ این سوره قرار گیرند. همزمان این برنامه هم از رادیو قرآن وهم به صورت تصویری از شبکه قرآن ومعارف سیما پخش می‌شود.

مدیر شبکه رادیویی قرآن یادآور شد: در برنامه حفظ نیز حدود 800 برنامه در سال 93 تدوین و تقدیم شنوندگان شد که در حدود 340 ساعت است که رقم خوبی برای ارائه خدمات حوزه حفظ رادیو قرآن است.

captcha