گسترش فعالیت یک مؤسسه‌ روستایی به برکت نام حضرت زهرا(س)
کد خبر: 3007619
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
شاهسونی تصریح کرد:

گسترش فعالیت یک مؤسسه‌ روستایی به برکت نام حضرت زهرا(س)

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) استهبان گفت: برکت نام‌ این مؤسسه موجب شد تا امروزه با وجود مؤسسات بزرگ قرآنی، الگوپذیری فعالیت‌‌های حفظ قرآن از بیت‌الاحزان باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) استهبان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به وجه تسمیه نامگذاری این مؤسسه با توجه به اینکه در ایام شهادت حضرت زهرا(س) هستیم، گفت: حضرت زهرا(س) به قبرستان بقیع می‌رفتند و آنجا نوحه می‌کردند. حتی در تاریخ هم خوانده‌ام که امام حسین(ع) نیز یکی از دخترانشان را امر کرده بودند که به قبرستان بقیع بروند و در بیت‌الاحزان و مکانی که منتسب به حضرت زهرا(س) بوده است، بنشیند، این نشان‌دهنده این است که اهل‌بیت(ع) می‌خواستند که این نام محفوظ بماند.

شاهسونی با اشاره به کتاب بیت‌الاحزان مرحوم شیخ عباس قمی عنوان کرد: اعتقادمان این است که در بیت‌الاحزان فقط ولایت و امامت به حزن ننشسته است بلکه با مهجوریت ولایت و امامت، قرآن هم در حقیقت مهجور شده است.

وی ادامه داد: حتی در بحث جمع‌آوری مصحف در زمان عثمان، مصحف همه را برای تدوین قرآن واحد جمع‌آوری کردند، غیر از مصحف حضرت علی(ع) که این نشان‌دهنده مهجوریت قرآن و ولایت با یکدیگر بوده است.

بیت‌الاحزان نشان‌دهنده مهجوریت و مظلومیت قرآن است

مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) استهبان اظهار کرد: لذا نام مؤسسه بیت‌الاحزان را از اینجا گرفته‌ایم و به یک شکلی خواستیم مهجوریت و مظلومیت قرآن را که در آن آمده است «وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا»(فرقان/ 30) در قالب این نام اعلام کنیم.

وی عنوان کرد: مجموعه بیت‌الاحزان از روستایی شکل گرفته است و در حال حاضر طرح‌هایی را در سطح کلان کشوری در دستور کار دارد.

مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) استهبان بیان کرد: عشق و علاقه به حضرت زهرا(س) در کنار قرآن در این مجموعه نمود عینی دارد و بسیار برای پیشبرد فعالیت‌های مؤسسه مثمرثمر و تأثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نیز ما مدعی این هستیم که قرآن و ولایت و اهل‌بیت(ع) را باید توأمان باهم داشته باشیم و در رفتار و کردار هم واقعاً قرآن و اهل‌بیت(ع) باشند و لذا سعی کردیم هم در نام مؤسسه این دو را در کنار هم داشته باشیم و هم در برنامه‌ها سعی کردیم به این امر بپردازیم چنانکه شهادت‌ها را به ویژه شهادت حضرت زهرا(س) را به طور مفصل به همراه سخنرانی، عزاداری و دسته‌های سینه‌زنی داریم.

انجام طرح‌های ملی از سوی این مرکز

شاهسونی با اشاره به اینکه مراکز ما زمانی به مهد و پیش‌دبستانی اختصاص پیدا می‌کنند، تصریح کرد: حتی برخی از اوقات نیز به مراکز تخصصی حفظ و ترجمه و مفاهیم بدل می‌شوند و برخی دیگر نیز در ایام مناسبتی چون محرم به حسینیه و پایگاهی برای عزاداری اهل‌بیت(ع) تبدیل می‌شوند.

مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) استهبان با بیان این مطلب که نام این مجموعه عاملی معنوی برای این موسسه هست، تصریح کرد: اسم‌ها در مجموعه‌ها و افراد تأثیرات معنوی دارد چنانکه سفارش شده برای فرزندان اسم‌های نیک انتخاب کنید به دلیل اینکه این نامگذاری در شخصیت فرد و رشد آن تأثیر مثبت دارد.

وی اضافه کرد: نام بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) به پیشنهاد یکی از اساتید و بزرگان قرار داده شده است که برای ما بسیار خیر کثیر خواهد داشت که در حال حاضر هم از برکات آن بهره‌مند شده‌ایم که در یک مجموعه روستایی در حال حاضر طرح‌های ملی و داخلی چون «رحله» و «لبیک» در حال انجام است که موجب به حرکت درآمدن سازمان اوقاف و امور خیریه و اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت شده است.

شاهسونی با اشاره به جلسه‌‌ای که اخیراً در اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت داشته‌اند، عنوان کرد: تنها طرح کلانی که در اتحادیه مصوب شد که از بودجه اتحادیه در آن استفاده شود طرح «رحله» بوده و طرح دیگری به نام «تدبر» که البته این 5 درصد بودجه را به خود اختصاص داد و طرح رحله که 35 درصد بودجه اتحادیه را کسب کرد.

وی یادآور شد: با وجود مؤسسات بزرگ در استان‌ها اصفهان و مشهد می‌بینیم که امروزه الگوپذیری  فعالیت‌‌های حفظ قرآن از بیت‌الاحزان است.

captcha