اعتبارات قرآنی به سمت تفسیر و درک مفاهیم سوق داده شود
کد خبر: 3275623
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳

اعتبارات قرآنی به سمت تفسیر و درک مفاهیم سوق داده شود

گروه فعالیت‌‎های قرآنی: مدیر مؤسسه قرانی بقیةالله (عج) استان قزوین با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا اعتبارات قرآنی به سمت تفسیر و درک مفاهیم سوق داده شود گفت: توجه و پرداختن صرف به حفظ بدون فراهم‌کردن زیرساخت، خروجی لازم را نخواهد داشت.

زهرا دباغ‌ها، مدیر مؤسسه قرآنی بقیةالله(عج) استان قزوین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، با بیان اینکه رکود فعالیت‌های قرآنی در استان قزوین را شاهد هستیم، اظهار کرد: این رکود کاملا قابل احساس است تا جایی که در سال 93 گویا فقط مؤسسات قرآنی، بدون پشتوانه و حمایت در میدان فعالیت حضور داشتند.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین دلایل افت و رکود در جامعه قرآنی تبعیض دستگاه‌های قرآنی و تمرکز صرف بر روی مسئله حفظ قرآن است.

دباغ‌ها عنوان کرد: توجه و پرداختن به حفظ قرآن  یک رویداد خوب است اما این توجه و پرداختن صرف به حفظ بدون فراهم‌کردن زیرساخت کار درستی نیست و خروجی لازم را به دنبال نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه دست‌‎یابی به حفظ قرآن بدون فهم آیات و عدم درک ارزش آیه یک اشتباه بزرگ است، تأکید کرد: اعتبارات قرآنی باید به سمت تفسیر و درک مفاهیم سوق داده شود تا بتواند به قرآنی شدن جامعه کمک کند.

برخی از مؤسسات فقط به‌دنبال افزایش کمی حافظان خود هستند

مدیر مؤسسه قرآنی بقیةالله(عج) استان قزوین  با بیان اینکه امروز خیلی از مؤسسات فقط به‌دنبال افزایش کمی حافظان خود هستند، عنوان کرد: نباید پذیرفت و نمی‌توان گفت که مشکل اصلی بروز این روند، مالی نیست اما منصفانه باید بپذیریم که پول هم همه حرف نیست.

وی با بیان اینکه تأمین مربی و اقلام کمک آموزشی نیازمند اعتبارات قرآنی و حمایت مسئولین است، بیان کرد: به دلیل عدم حمایت کافی از فعالان قرآنی بسیاری از قاریان شهر دیگر رغبتی برای تدریس ندارند و بی‌انگیزه شده‌اند.

دباغ‌ها با بیان اینکه نباید منکر باشیم که در سال گذشته اعتبار کمی برای قرآن وارد استان شده است، ادامه داد: سوال اصلی اینجاست که این اعتبارات قرآنی به کجا رفتنه و به دست چه موسساتی رسیده است.

وی با طرح این پرسش که چرا مسئولین اجازه می‌دهند فضای قرآنی استان با یک بدبینی همراه شود، اضافه کرد: مؤسسات و افرادی که اعتبارات قرآنی استان را دریافت کرده‌اند و اعلام می‌کنند که فقط صندوق‌دار بوده‌اند، باید به جامعه قرآنی استان پاسخگو باشند که این اعتبار را چگونه و برای کجا هزینه کرده‌اند.

فضای جامعه قرآنی به دلیل عدم شفافیت به سمت مطلوبی حرکت نمی‌کند

این مسئول قرآنی با اشاره به اینکه عدم اجرای عدالت در جامعه قرآنی و ایجاد فضای بدبینی از مهم‌ترین آسیب‌های فعالیت‌های قرآنی است، گفت: امروز فضای جامعه قرآنی به دلیل عدم شفافیت به سمت مطلوبی حرکت نمی‌کند.

وی اظهار کرد: فضای قرآنی استان قزوین فضای مناسبی نیست و همه موسسات از بی‌عدالتی نالان هستند چون پول هر چقدر کم وجود دارد اما در جای دیگری و با بی‌عدالتی هزینه می‌شود.

اعتبارات قرآنی  در محل مناسبی هزینه نمی‌شود

مدیر مؤسسه قرآنی بقیةالله(عج) استان قزوین افزود: نکته مهم و دغدغه اصلی ما اینجاست که اعتبارات قرآنی در جای خود و در محل مناسبی که باید هزینه شود هزینه نمی‌شود.

وی با اشاره به تعداد بالای موسسات قرآنی در استان قزوین عنوان کرد:  گاهی اوقات به موسساتی مجوز داده می‌شود که اصلاً مدیران موسسه، دارای ویژگی و دانش قرآنی نیستند و این در دراز مدت فعالیت‌های قرانی را با مشکل روبرو می‌کند.

وی با بیان اینکه کاهش آماری میزان ثبت‌نام در موسسات قرآنی زنگ خطر برای فعالیت‌های قرانی استان قزوین است، ادامه داد: این زنگ خطر به واسطه فعالیت موسساتی است که پیشینه قرآنی ندارند.

افزایش تعداد مؤسسات قرآنی، رنگ و بوی تجاری به فعالیت‌های قرآنی داده است

دباغها بیان کرد: افزایش تعداد موسسات قرآنی، باعث شده حتی برخی از فعالیت‌های قرآنی در استان رنگ و بوی تجاری به خود بگیرد و این یک آفت بزرگ است.

مدیر مؤسسه قرآنی بقیةالله(عج) استان قزوین تأکید کرد: نگاه مسئولین قرآنی به موسسات، آماری است به طوری که امتیاز موسسات قرآنی بر اساس آماری است که ارائه می‌شود و نگاه کیفی وجود ندارد.

وی در خاتمه یادآور شد: امروز وقت آن است که موسسات موجود نیز پالایش شوند و عملکرد موسسات قرآنی که تا به امروز فعالیت کرده‌اند نیز رصد شود تا ببینیم خروجی این موسسات چیست و به چه نتایجی در استان دست یافته‌ایم.

captcha