بقعه امامزاده سیدهاشم(ع) انابد بردسکن؛ از کمبود فضا برای زائران تا نیاز به تأمین اعتبار
کد خبر: 3311781
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸

بقعه امامزاده سیدهاشم(ع) انابد بردسکن؛ از کمبود فضا برای زائران تا نیاز به تأمین اعتبار

گروه اجتماعی: بقعه امامزاده سیدهاشم(ع) انابد بردسکن در مسیر جاده ترانزیتی طبس ـ شاهرود واقع شده است، این بقعه با مشکلاتی همچون کمبود فضا برای زائران، نیاز به پارکینگ و فضای سبز در اطراف این بقعه و ... مواجه است که توجه مسئولان و اختصاص اعتبار کافی را می‌طلبد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، امامزاده سیدهاشم(ع) انابد به دلیل انتساب به حضرت علی بن‌موسی‌الرضا(ع) و اعتقادات عمیق مذهبی مردم در طول سال به‌ویژه در روزهای جمعه مورد توجه اهالی این شهر قرار گرفته است.

قرار گرفتن شهر انابد و این مکان مقدس در مسیر عبور هزاران زائر و مسافر بر اهمیت آن افزوده و از این طریق در دل کویر مکانی مناسب برای زیارت و استراحت زائران فراهم کرده است، مردم حتی از شهر و روستاهای اطراف برای زیارت و ادای نذر و حاجت‌های خود به حرم امامزاده سیدهاشم(ع) مشرف می‌شوند از طرف دیگر انابد به دلیل قرار گرفتن در دروازه ورودی استان خراسان رضوی در طول سال مسیر عبور انبوهی زائر و مسافری است که به عشق زیارت بارگاه امام رضا(ع) وارد شهر شده و حجم زیادی از این مسافران یا به عنوان زائر و یا برای رفع خستگی وارد انابد می‌شوند که گذرشان به امامزاده سیدهاشم(ع) به عنوان یک بنای تاریخی و مذهبی می‌افتد.

بارگاه منور امامزاده سیدهاشم(ع) در مسیر جاده ترانزیتی طبس ـ شاهرود واقع شده با وجود این شرایط ویژه، با مشکلاتی رو به رو است که برای طرح و بیان این کمبودها ابتدا با چند تن از مسئولان شهرستانی گفت‌و‌گو کردیم تا کاستی‌های این آستان مطهر را به گوش مسئولان مربوطه برسانیم.

موسوی یکی از خادمان افتخاری از کمبود فضا در بارگاه امامزاده سیدهاشم(ع) گلایه کرده و می‌گوید: ساختمان فعلی این مکان مطهر کوچک بوده و جوابگوی جمعیت زائران و مسافران نیست؛ لذا اجرای طرح جامع امامزاده ضروری است.

او ادامه می دهد: در زمستان و تابستان شاهد هستیم که بسیاری از زائران به دلیل کمبود فضا در خارج از بنای فعلی و در داخل محوطه برنامه‌های مختلف فرهنگی، مذهبی و اقامه نماز جماعت را برگزار می‌کنند که باید این مشکل رفع شود.

همچنین، ملیحه غلامی ثانی، یکی از بانوان خادم افتخاری بقعه امامزاده سیدهاشم(ع) از نبود نظارت بر نظافت سرویس‌های بهداشتی گلایه کرد و خواستار رسیدگی بیشتر شد و عنوان می‌کند: ماهم قبول داریم که حل مشکلات موجود در زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست اما رفع آن باید به طور جدی آغاز شود.

عباس علی محمودیان، عضو هیئت امنای بقعه امامزاده سیدهاشم(ع) بیان می‌کند: اگر در مسیرهای منتهی به بارگاه چشم‌انداز سبزی از انواع گل و چمن ایجاد شود می‌تواند نقش مهمی در افزایش زائران به این آستان مبارک و توسعه منابع طبیعی به همراه داشته باشد.

او که احداث پارکینگ در محدوده امامزاده را ضروری می‌داند، ابراز می‌کند: امیدواریم شهرداری و اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بردسکن تدابیری را برای کاهش پارک خودرو و ساخت پارکینگ بیندیشند.

محمودیان می‌گوید: با اینکه سال‌های گذشته با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه و دیگر اعضای هیئت امنا این آستان مطهر اقدامات زیادی برای ایجاد مکانی مناسب به منظور استراحت مراجعه‌کنندگان انجام شده اما با توجه به استقبال زائران از شهرها و روستاهای اطراف و از سوی دیگر مراجعه انبوه مسافران و زائران از استان‌های کشورمان به ویژه در ایام تعطیلات نوروز و تابستان، ضروری است با توجه بیشتر به این مکان مقدس، مشکلات و کمبودهای موجود رفع شود.

همچنین سید احمد موسوی، یکی دیگر از اعضای هیئت امنا اظهار می‌کند: با وجود مراجعات ما به برخی از مسئولان مربوطه قرار شده فضای ورودی این مکان مقدس چمن کاری شود اما متاسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

او از عدم رسیدگی به فضای سبز و معابر مقابل امامزاده نیز گلایه‌مند بوده و ادامه می‌دهد: فضای سبز مقابل ورودی امامزاده سیدهاشم(ع) به حال خود رها شده و اطراف این قسمت پس از بارندگی به استخر تبدیل می‌شود.

موسوی با بیان اینکه عمران و آبادانی این بقعه متبرکه تاکنون با همیاری اهالی این شهر و خیران نیک اندیش انجام شده با گلایه از مسئولان، می‌گوید: در این مسیر که مسافر و زائر هم در رفت و آمد است چندان توجه نمی‌شود و برای رسیدگی به فضای سبز و پارکینگ امامزاده خواستار پیگیری بیشتر هستیم.

درهمین زمینه ابوالفضل رضایی، شهردار انابد ابراز می‌کند: انابد به دلیل آب و هوای مساعد، در تمام فصول سال شاهد سیل ورود گردشگران و زائران گسترده به شهر است، همجواری این بقعه با درختان و باغ‌های سرو و کاج حس و حال دل‌انگیزی به زائران می‌دهد.

او تأکید می‌کند: پیاده‌روهای سطح شهر در حال سنگ فرش شدن و چمن کاری است که پس از اتمام این پروژه اقدام به راه‌اندازی فضای سبز محوطه مسیر امامزاده خواهیم کرد، همچنین تلاشمان بر این است بر اساس اقلیم آب و هوای منطقه فضای سبزی را در کنار بقعه متبرکه امامزاده سیدهاشم(ع) داشته باشیم تا زائران بهره کافی و وافی را ببرند.

همچنین حجت‌الاسلام غلام حسین بلقان‌آبادی، سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بردسکن با اشاره به اینکه برخی از مشکلات و مسائل از سوی مردم مطرح شده است، می‌گوید: گرفتن برخی از اعتبارات و تسهیلات به زمان بیشتری نیاز دارد که مردم با صبوری بیشتری مسئولان را همراهی کنند.

او مشکل اصلی امامزاده شهر انابد را کمبود اعتبار عنوان کرده و ادامه می‌دهد: درست است که نذورات و هدایایی از سوی مردم به این امامزاده تعلق می‌گیرد اما این مبالغ کفاف کارهای عمرانی و فرهنگی را نمی‌دهد.

با توجه به مباحث عنوان شده امید می‌رود عمران و آبادی بقعه متبرکه امامزاده سیدهاشم(ع) انابد نیز همچون سایر پروژه‌های عمرانی مورد توجه قرار گرفته و اعتبار استانی دریافت کند، مسئولان نیز تلاش کنند تا مشکلات مطرح شده را پیگیری کنند تا خدمات به زائران به نحو مطلوب‌تری ارائه شود.

captcha