نمایه‌سازی ۳۰۰ هزار سند تاریخی دوره صفویه، افشاریه و قاجاریه در مرکز اسناد آستان قدس
کد خبر: 3313670
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹

نمایه‌سازی ۳۰۰ هزار سند تاریخی دوره صفویه، افشاریه و قاجاریه در مرکز اسناد آستان قدس

گروه هنر: مسئول نمایه‌سازی مرکز اسناد آستان قدس رضوی از نمایه‌سازی ۳۰۰ هزار برگ سند تاریخی مربوط به تشکیلات اداری آستان قدس رضوی در دوره صفویه، افشاریه و قاجاریه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل ازروابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، زهرا فاطمی‌مقدم، کارشناس و مسئول بخش نمایه‌سازی اسناد آستان قدس رضوی، از نمایه‌سازی 300 هزار برگ سند تاریخی مربوط به تشکیلات اداری آستان قدس رضوی در دوره صفویه و افشاریه و قاجاریه خبر داد و گفت: از مجموع اسناد نمایه‌سازی شده، تعداد 101 هزار برگ سند شامل 69 هزار برگ سند مربوط به دوره صفویه و 32 هزار برگ سند مربوط به دوره افشاریه بوده است که نمایه‌سازی شد.

وی افزود: هم اکنون کار نمایه‌سازی 200 هزار برگ سند تاریخی مربوط به تشکیلات اداری آستان قدس رضوی در دوره قاجاریه توسط این مرکز رو به اتمام است.

فاطمی‌مقدم با بیان اینکه این اسناد مربوط به تشکیلات اداری آستان قدس در این سه دوره است و دارای مضامین اجتماعی، مذهبی، اقتصادی و فرهنگی است که در آن نحوه اداره بیوتات متبرکه به چشم می‌‌خورد، ادامه داد: مرکز اسناد آستان قدس رضوی در راستای دسترس‌پذیری بیشتر اسناد با استفاده از نیروهای کارشناس نمایه‌‌سازی منابع خود اعم از اسناد مکتوب و عکس را انجام داد.

وی با اشاره به اینکه سندهای نمایه‌سازی شده مزبور از جمله قدیمی‌ترین سندهای مدیریت امور اسناد و مطبوعات به شمار می‌‌روند و دارای رسم‌الخط خاصی هستند، اظهار کرد: این اسناد به لحاظ نوع نوشتار رایج در آن، زمان و استفاده از سیاق نوشتاری و عددی عملا برای بسیاری از پژوهشگران ناخوانا و غیرقابل استفاده بود، به همین دلیل خواناکردن و نمایه‌سازی آن‌ها در اولویت کار آستان قدس رضوی قرار گرفت.

کارشناس و مسئول بخش نمایه‌سازی اسنادآستان قدس رضوی ادامه داد: افزون بر اسناد مکتوب تاریخی مزبور، بیش از 16 هزار قطعه عکس قدیمی با موضوعات مختلف مانند اماکن متبرکه حرم رضوی، ساخت و تعویض ضریح حرم امام رضا(ع)، کاشی‌کاری‌های صحن‌های حرم مطهر، مسجد گوهرشاد، رواق‌های حرم رضوی، علما و روحانیون، رجال و شخصیت‌ها، خیابان‌ها و اماکن مختلف شهرمشهد، کتابخانه آستان قدس، ساخت و سازهای اطراف حرم مطهر در طرح توسعه حریم حرم و ... نمایه‌سازی شده است.

یادآور می‌شود، مرکز اسناد آستان قدس رضوی با حدود 13 میلیون و 500 هزار برگ سند مکتوب از دوره صفویه تاکنون از بزرگ‌ترین، غنی‌‌ترین و نفیس‌ترین مراکز اسنادی در کشور به شمار می‌‌رود که از طریق اهدا، وقف و خریداری گردآوری شده است.

captcha