گزارش ایکنا از نخستین همایش تجلیل از دستگاه‌ها و استان‌های قرآنی برتر کشور
کد خبر: 3317196
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱

گزارش ایکنا از نخستین همایش تجلیل از دستگاه‌ها و استان‌های قرآنی برتر کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی: نخستین همایش تجلیل از دستگاه‌ها و استان‌های قرآنی برتر کشور روز گذشته با حضور جمعی از مدیران و فعالان قرآنی کشور‌ در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ نخستین همایش تجلیل از دستگاه‌ها و استان‌های قرآنی برتر کشور روز گذشته، 31 خردادماه با حضور جمعی از مدیران و فعالان قرآنی کشورمان به میزبانی پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ‌ با اشاره به اینکه همه دستگاه‌های فعال قرآنی به جهت اینکه در ارتقای کلمةالله فعالیت می‌کنند شایسته تقدیر هستند، به یکی از سخنان امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: همان گونه که امام حسین(ع) در دعای عرفه خدا را شکر می‌کند که در عصر اسلام و در عصر پیامبر(ص) خلق شده‌ است، ما نیز خداوند را شکر می‌کنیم که در عصر جمهوری اسلامی ایران و در عصر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری خلق شده‌ایم.


محمدی در ادامه با بیان اینکه مبنای فعالیت‌های ما تدابیر مقام معظم رهبری است، افزود: این مهم در همه دستگاه‌های فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است. مقام معظم رهبری همیشه توصیه داشته‌اند که یکی از برنامه‎های اصلی مسئولان کشور، ترویج حفظ، تلاوت، انس و تدبر در قرآن کریم باشد. در حال حاضر برنامه‌هایی صورت می‌گیرد، اما این کافی نیست، چرا که بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری، موارد یاد شده باید به اولویت اول مسئولان تبدیل شود.حجت‌الاسلام محمدی بیان کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید از منظر یک دستگاه بالادستی نظارت لازم را داشته باشد تا دستگاه‌ها موازی‌کاری نداشته باشند. در حال حاضر این موازی‌کاری‌ها به چشم می‌خورد.
وی با اشاره به اینکه در عرصه اجرای فعالیت‌های قرآنی نمی‌توان همه دستگاه‌ها را پرچمدار کرد، افزود: اگر تقسیم کار صورت بگیرد و برای هر دستگاهی یک محور معین برای فعالیت در نظر گرفته شود، آن دستگاه در محور فوق پرچمدار شده و سایر دستگاه‌ها تنها حمایت و پشتیبانی خواهند داشت.

تخصیص منابع مورد نیاز واقعی برای تحقق اهداف


در ادامه ‌سیدمحمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح پایش فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها، اظهار کرد: این گامی که برداشته شده از یک سو مهمترین گام برای دستیابی به اهداف تعیین شده است، در این بین باید برخی کلیدواژه‌ها همچون پایش دقیق هزینه‌ها و کاهش هزینه‌های اداره کشور را مورد توجه قرار داد؛ چرا که کلید برون‌رفت از تنگناهای اقتصادی و مفاسد مدیریتی می‌تواند در این پایش قرار داشته باشد.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در زمینه فعالیت‌های فرهنگی بر این باور هستم که با توجه به نقش فرهنگ در ارتقای مدیریت و سلامت جامعه و با توجه به نقش قرآن در ارتقای فرهنگ و سلامت مدیریتی، نباید برای تخصیص منابع مورد نیاز در توسعه فرهنگ هیچ حد و مرزی قائل شد، البته همان طور که گفته شد با این قید که اعتبارات در اختیار نهادها و دستگاه‌های توانمند و با بهره‌وری بالا قرار گیرد.
حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هر  کس که تابلو قرآن را برداشت و بالا برد شایسته دریافت منابع نیست، اظهار کرد: متأسفانه وضعیت کشور اکنون این گونه نیست، اگر منابع تخصیص یافته در اختیار نهادهای توانمند قرار گیرد، می‌توانیم به سمت هدف مطرح شده حرکت کنیم.

20 دستگاه قرآنی و 18 استان مورد پایش قرار گرفتند

‌حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه این مراسم اظهار کرد: امیدواریم این همایش بتواند گامی در راستای توسعه فرهنگ قرآنی که هدف منشور توسعه فرهنگ قرآنی که برترین سند راهبری فعالیت‌های قرآنی در کشور است بردارد.

محمدی افزود: فلسفه حضور در این همایش بر اساس بند 9 ماده چهار شورای توسعه نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی شکل گرفته و پایش نهادها و دستگاه‌ها از وظایف مطرح شورای توسعه است.
‌دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: در حوزه برون دستگاهی بازمهندسی نقشه مأموریتی و عملکردی قرآنی دستگاه‌ها یکی از وظایف جدی است که پیگیر آن هستیم، همان طور که مستحضر هستید ما در دهه چهارم فعالیت‌های قرآنی کشور هستیم. دهه اول دهه تبرک‌جویی و مقدس‌دانی قرآن بوده است؛ دهه دوم توسعه فعالیت‌های قرآنی را به دنبال داشت و دهه سوم سازمان‌دهی و ساختارسازی‌ها صورت گرفت و دهه چهارم نیز توسعه و رویکرد راهبردی فعالیت‌ها پس از تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی مورد نظر بوده است.
حجت‌الاسلام محمدی گفت: دهه چهارم دهه بسیار ویژه و حساسی است و لذا وظایف ویژه‌ای متوجه دستگاه‌های قرآنی است. ما اهداف مشخصی را از این پایش تعقیب می‌کردیم که یکی از این اهداف آشنایی میدانی دبیرخانه با فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها بوده است. حقیقتاً قبل از پایش نگاه‌ها متفاوت بوده. بررسی و تطبیق فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته توسط دستگاه‌ها با منویات مقام معظم رهبری یکی دیگر از اهدافی بود که پایش آن را دنبال می‌کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: بر همین اساس سال گذشته 20 دستگاه قرآنی و 18 استان مورد پایش قرار گرفتند، هر چند که مطلوب ما در این سال پایش از 30 دستگاه و 31 استان کشور بود.

تجلیل از 38 نهاد و استان قرآنی
بخش دیگر این همایش به معرفی  38 نهاد و استان قرآنی اختصاص داشت که در این میان جهاد دانشگاهی به عنوان دستگاه برتر در زمینه اطلاع‌رسانی در عرصه فضای مجازی انتخاب شد.


در این همایش علاوه بر تجلیل از فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی به جهت استفاده بهینه از فضای مجازی در عرصه اطلاع‌رسانی، هفت دستگاه دیگر مورد تجلیل قرار گرفتند که عبارتند از؛
نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه نیروی انتظامی در اجرا و اتباع از تدابیر و منویات مقام معظم رهبری در زمینه طرح ملی حفظ قرآن کریم
رادیو قرآن به جهت فرهنگ‌سازی قرآنی و توسعه آموزش‌های قرآنی در عرصه رسانه
بنیاد شهید و امور ایثارگران به جهت توسعه فعالیت‌های قرآنی در بین ایثارگران
سازمان اوقاف و امور خیریه به جهت استفاده بهینه از ظرفیت بقاع متبرکه در راستای طرح ملی حفظ قرآن کریم
سازمان تبلیغات اسلامی به جهت سازماندهی آموزش‌های عمومی و تخصصی قرآن کریم
مرکز طبع و نشر قرآن کریم به جهت استانداردسازی و تدوین سیاست‌های چاپ و نشر قرآن کریم
و جامعةالمصطفی(ص) العالمیه به جهت توسعه فعالیت‌های قرآنی در عرصه بین‌الملل.
همچنین در این همایش پنج استان قرآنی برتر نیز معرفی شدند که عبارتند از؛
شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان بوشهر
شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان اردبیل
شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی کردستان
شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی خراسان رضوی
شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان مرکزی
همچنین در این مراسم هدیه ویژه هیئت پایش به سپاه محمدرسول‌الله(ص) تهران بزرگ در زمینه نکوداشت و تجلیل شهدای قرآنی و لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی تعلق گرفت.
یادآور می‌شود، فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و امور خیریه به جهت ارتقاء یا ایجاد ساختار مستقل قرآنی بعد از تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی، شایسته تحسین معرفی شدند.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
بنده خدا
|
-
|
۱۳۹۴/۰۴/۰۱ - ۱۴:۳۳
0
0
تجلیل از دستگاه‌ها و استان‌های قرآنی برتر کشور بوده یا تجلیل از همه دستگاه‌های قرآنی کشور؟
captcha