ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم/ ضیافت افطاری رئیس جمهور با خادمان قرآن
کد خبر: 3322069
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
مهم‌ترین رویدادهای سیاسی هفته/

ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم/ ضیافت افطاری رئیس جمهور با خادمان قرآن

گروه سیاسی: ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه از سوی رهبر انقلاب، ضیافت افطاری رئیس جمهور با خادمان قرآن کریم، برگزاری همایش سراسری قوه قضائیه با حضور رؤسای قوا و تمدید یک‌هفته‌ای مذاکرات از جمله مهم‎ترین رویدادهای سیاسی در هفته جاری بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مهم‎ترین رویدادهای سیاسی هفته جاری به شرح ذیل است:

تأیید شهادت دو ایرانی درانفجار مسجد امام صادق(ع) کویت

سخنگوی وزارت امور خارجه، روز شنبه  شهادت دو ایرانی مقیم کویت در حمله انتحاری به مسجد امام صادق (ع) این کشور را تایید کرد.

تصویب 4 بند از سیاست های کلی محیط زیست در جلسه مجمع تشخیص

بررسی و تدوین سیاست های کلی محیط زیست در جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دستور کار قرار گرفت و چهار بند از این سیاست ها به تصویب رسید که شامل بندهای زیر است:
1ـ مدیریت جامع، هماهنگ و نظام مند منابع حیاتی (از قبیل هوا، آب، خاک و تنوع زیستی) مبتنی بر توان و پایداری زیست بوم به ویژه با افزایش ظرفیت ها و توانمندی های حقوقی و ساختاری مناسب همراه با رویکرد مشارکت مردمی
2ـ ایجاد نظام ملی، هماهنگ و یکپارچه مدیریت محیط زیست از جمله با تقویت شورای عالی حفاظت محیط زیست
3ـ اصلاح شرایط زیستی به منظور برخوردار ساختن جامعه از محیط زیست سالم و رعایت عدالت و حقوق بین نسلی
4ـ پیشگیری و ممانعت از انتشار انواع آلودگی ها و جرم انگاری تخریب غیر قابل جبران محیط زیست

آغاز مذاکرات ظریف و کری برای رفع اختلافات نگارش متن توافق

مذاکرات محمد جواد ظریف ،وزیر امور خارجه با جان کری همتای امریکایی خود از روز شنبه برای رفع اختلافات نگارش متن توافق جامع در وین آغاز شد.
این نشست پس از یک ساعت و نیم به کارخود پایان داد و سپس با وقفه‌ای دو ساعته از سر گرفته شد.

دیدار خانواده‌های شهدای هفتم تیر با رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب عصر روز شنبه در دیدار خانواده های شهدای حادثه هفتم تیر و همچنین جمعی از خانواده های دارای چند شهید در استان تهران با اشاره به پیام امیدبخش، افشاگر و سرشار از ابتهاج معنوی و عزم راسخ شهدا در هر دوره ای، تأکید کردند: امروز کشور نیازمند عزم راسخ و شناخت دشمن و آمادگی برای مواجهه با دشمن در عرصه جنگ نرم اعم از عرصه های فرهنگ، سیاست و زندگی اجتماعی است و کسانی که تلاش دارند چهره هیولایی دشمن خبیث را با بزک کردن رسانه ای بپوشانند، مخالف مصالح ملت هستند.
رهبر انقلاب اسلامی یکی از برکات انقلاب را باز تولید معارف اساسی اسلامی و تحقق عینی آن در جامعه دانستند و افزودند: یکی از این معارف اساسی، منظومه معارف مربوط به شهادت است که در جامعه ما محقق شد بگونه ای که شهدا با انگیزه و نشاط وارد میدان شدند و تلاش صادقانه آنان، با پاداش بزرگ الهیِ شهادت همراه شد و بدون هیچ اندوه و بیمی به ملاقات پروردگار خود رفتند و آثار معنوی این شهادتها در جامعه منعکس شد.
حضرت آیت الله خامنه ای، ایجاد احساس عزت در خانواده های شهدا و بوجود آمدن ابتهاج و نشاط معنوی و عزم راسخ در میان مردم را از جمله برکات شهدا در جامعه برشمردند و با اشاره به حادثه هفتم تیر سال 1360 گفتند: حادثه بزرگی همچون هفتم تیر که آیت الله بهشتی و جمعی از وزرا و نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی و انقلابی به شهادت رسیدند، بطور طبیعی باید منجر به شکست انقلاب اسلامی می شد اما به برکت خون این شهدا، درست عکس آنچه که تصور می رفت اتفاق افتاد و بعد از این حادثه، ملت متحد شد و انقلاب در مسیر واقعی و صحیح خود قرار گرفت.
رهبر انقلاب اسلامی، افشا شدن چهره دستهای پشت پرده داخلی و خارجی حادثه هفتم تیر و همچنین عده ای که سکوت همراه با رضا را اختیار کرده بودند، از جمله برکات خون شهدای این حادثه دانستند و افزودند: بعد از ماجرای هفتم تیر، امام بزرگوار (ره) با بهره گیری مناسب از این حادثه، انقلاب اسلامی را که در حال منحرف شدن از مسیر اصلی خود بود، نجات و جریان اصیل انقلاب را در مقابل دیدگان ملت قرار داد.
حضرت آیت الله خامنه ای، یکی دیگر از برکات خون شهدا را تزریق روحیه ایستادگی و استحکام در جامعه و تقویت روحیه مردم دانستند و با اشاره به تشییع اخیر 270 شهید در تهران و شور و هیجان ناشی از این تشییع افزودند: این حادثه عظیم، و تحرک، آمادگی و شوق و عشق و آرمان گرایی برخاسته از آن، نقطه مقابل دلسردی، نومیدی و رکود بود.
ایشان در ادامه با اظهار تأسف از ضعف و کم کاری در معرفی شهدا و از جمله معرفی نشدن ظرفیت بزرگ شهدای هفتم تیر به عنوان مظهر عظمت و استقامت ملت ایران، خاطرنشان کردند: جوانان در جناح فرهنگیِ مؤمن، انقلابی، مردمی و خودجوش باید با زبان تصویر و با استفاده از ابزارهای جدید، چهره نگاری هنرمندانه ای از این شخصیتهای بسیار برجسته انجام دهند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به حق بزرگ و وصف ناشدنی شهیدان و خانواده های آنان در حق ملت ایران افزودند: خانواده های شهدا روحیه و عزم بالای خود را به جامعه منتقل می کنند و این روحیه و عزم راسخ، همان چیزی است که کشور ما امروز به آن احتیاج دارد.

ضیافت افطاری رئیس‌جمهور با فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی

دکتر روحانی شامگاه شنبه در ضیافت افطاری با فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی با تأکید بر اینکه دولت و مجموعه نیروهای مسلح تحت امر ولایت فقیه است، گفت: باید در نوع سخن گفتن و حرکت، در صف واحد بوده و سپاه، ارتش، دولت و کارگزاران نظام تحت پرچم ولایت فقیه و فرماندهی واحد، قانون اساسی و قرآن و اهل بیت(ع) حرکت کنند.
روحانی با بیان اینکه آمادگی و تجهیز نیروهای مسلح بر مبنای محاسبه موقعیت و محیط پیرامونی و بین المللی است، افزود: این بدین معنی است که جمهوری اسلامی ایران بر مبنای شرایط حاکم بر منطقه و جهان، تهدیدات قابل محاسبه و همچنین اهداف دیگر کشورها که گاهی در تضاد یا رقابت با اهداف نظام است، سطح آمادگی خود را حفظ می کند.
رییس جمهوری به تلاش نیروهای مسلح برای افزایش توان دفاعی کشور و ضرورت حفظ این آمادگی های دفاعی اشاره و تأکید کرد: جایگاه جمهوری اسلامی ایران و تلاش نیروهای مسلح باعث شده تا دشمنان نتوانند تهدیدهای نظامی خود را عملی کنند.
روحانی ادامه داد: باید از یک طرف برای آمادگی دفاعی کشور، واقعیت های راهبردی و شرایط منطقه و جهان در نظر گرفته شود و از سوی دیگر باید ذهنیت راهبردی را نیز مورد توجه قرار داد.
رییس جمهوری تصریح کرد: دشمن تنها سلاح، ماهواره و موشک نمی سازد بلکه ذهنیتی را برای دنیا منطقه و حتی مردم ایران می سازد تا ایران را خطری برای جهانیان نشان دهد.
روحانی با تأکید بر اینکه توجه به ذهنیت های راهبردی به اندازه واقعیت راهبردی اهمیت دارد، گفت: زمانی که دشمن می کوشد ذهنیت های غلطی را درباره ایران به جهانیان القا کند ما نیز باید ضمن مقابله با تهدید، با تمام توان بکوشیم این ذهنیت ها را از افکار عمومی جهان پاک نماییم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه گاهی دشمن به دنبال این است که این دروغ را در بین اذهان عمومی جهان جا بیندازد که حکومت ایران، حکومتی نیست که قدرت تعامل، گفت وگو، مذاکره و ائتلاف با دیگر کشورها داشته باشد، افزود: همه ما در جمهوری اسلامی ایران باید در برابر این تهدیدها آمادگی خود را حفظ نماییم.

برگزاری همایش سراسری قوه قضاییه با حضور سران قوا

روز یکشنبه و در سالروز شهادت آیت‌الله شهید بهشتی و گرامیداشت هفته قوه قضائیه، همایش سراسری قوه قضائیه با حضور رؤسای قوای سه‌گانه برگزار شد.
رئیس جمهور در این همایش به شهادت آیت‌الله شهید بهشتی و ۷۲ تن از نزدیک‌ترین افراد نسبت به جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: آیت‌الله شهید بهشتی حق بزرگی به گردن نظام قضا، کشور و ملت ایران دارد. او پایه‌گذار توسعه انسانی و اسلامی در ایران بود و در نهضت اسلامی و حرکت سیاسی امت اسلام و مردم ایران به رهبری امام(ره) نقش بسیار تأثیرگذار داشت.
رئیس جمهور از شهید بهشتی به عنوان محقق، مجاهد فعال و مظلوم یاد کرد و گفت: وی سرآمد همه مظلومان در تاریخ انقلاب اسلامی است، چه چیزها که به او نگفتند و چه نسبت‌های ناروا که به او نگفتند اما او در برابر همه آنها صبر و سکوت کرد.
دکتر روحانی ادامه داد: شهید بهشتی به ما آموخت که در مسیر انقلاب اسلامی، استقرار نظام اسلام و احقاق حقوق مردم و منافع ملی باید از همه چیز گذشت، حتی از آبرو، شخصیت و حیثیت. امیدوارم ما بتوانیم از فکر و برنامه او که معمار قضای نوین اسلامی در کشور ما بود همواره بهره‌مند شویم.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه امروز قوه قضائیه مبنا و پشتوانه حرکت جامعه به سوی پیشرفت و توسعه در عرصه‌های مختلف است، گفت: افزایش سرمایه اجتماعی، وحدت و انسجام میان اقوام و مذاهب و بسترسازی برای توسعه اقتصادی بدون حضور و فعالیت دستگاه قضایی امکان‌پذیر نیست.
دکتر روحانی با اشاره به تفاوت انتظار از دستگاه قضایی کشور در مقایسه با نظام قضایی سایر کشورهای دنیا، گفت: دستگاه قضایی نظام جمهوری اسلامی ایران باید مبتنی بر شرع، قدرتمند، کارآمد و دسترس همگان باشد.
رئیس جمهور با اشاره به افتخار نظام اسلامی به قضاوت مولای متقیان امیرالمؤمنین(ع)، گفت: امروز دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران باید نماد دستگاه نمونه اسلامی و علوی باشد چرا که در داخل و خارج از کشور و به ویژه نسل جوان ما انتظارات بالایی از آن دارند. این دستگاه باید همه مردم، همه متظلمین و شاکیان را برابر ببیند.
دکتر روحانی شرط اول توسعه در کشور را دستگاه قضا کارآمد خواند و با اشاره به تغییر شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی گفت: مردم در حیات و زندگی خود پشتوانه حقوق، مالکیت، آبرو، حیثیت و حتی حق آزادی بیان و اندیشه را در دستگاه قضایی می‌دانند و به پشتوانه آن، اطمینان در جامعه بوجود می‌آید.
رئیس جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه پیشگیری اولین قدم در مبارزه با فساد است، گفت: همه باید تلاش کنیم تا از وقوع فساد پیشگیری شود و این کار با قانون‌مداری، از بین رفتن امضاهای طلایی، ایجاد شفافیت در اطلاعات و از بین بردن و یا به حداقل رسیدن استثنائات در قانون و نیز مدرن کردن نظام اداری و دولت الکترونیک محقق خواهد شد.
دکتر روحانی ادامه داد: پیشگیری از بروز فساد امکان‌پذیر است و سه قوه در کنار هم می‌توانند با اجرای بهتر قانون و ایجاد شفافیت مانع از بروز فساد شوند و در عین حال اگر فسادی رخ داد باز این همکاری لازم است.
دکتر روحانی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه در دولت یازدهم و با کمک دو دستگاه بتوان جرایم سیاسی را تدوین کرد، گفت: باید با تدوین لایحه جرم سیاسی معلوم شود که جرم سیاسی و جرم امنیتی چیست تا نشاط سیاسی در جامعه افزایش یابد و وجهه کشور در دنیا بالا و بالاتر شود.
علی لاریجانی نیز در این همایش  اظهار کرد: بنده چند مورد از چالش‌هایی که در سطح ملّی در پیش داریم را در اینجا به عرض می‌رسانم که اولین چالشی که با آن در سطح ملّی مواجهه‌ایم موضوع هسته‌ای است و باید رفتار دوگانه غربی‌ها با مسائل مختلف از جمله تروریسم بررسی شود؛ رفتاری که هیچ توجیهی از نظر اخلاق سیاسی ندارد. همه هدف آنها این است که فناوری هسته‌ای در ایران وجود نداشته باشد و این از سخنان آنها کاملا پیداست اما آنها موفق نشدند به این فناوری پایان دهند.
لاریجانی ادامه داد: ما از توافق هسته‌ای استقبال می‌کنیم چون به نفع همه است اما آنها نباید گمان کنند که ایران نیازمند توافق هسته‌ای است و به آنها هشدار می‌دهم کاری نکنید که با شتاب بیشتر برنامه هسته‌ای را ادامه دهیم و امیدوار هستم مسیر مذاکرات با دقت و هدایت مقام معظم رهبری به سرانجام برسد.
وی افزود: موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم مبارزه با مفاسد اقتصادی است. خوشبختانه کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس و همچنین قوه قضائیه به این نتیجه رسیده‌اند که سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شود که همه سازوکارهای رسیدگی در این سازمان تعبیه شده است و بعد از تعطیلات مجلس وارد بررسی این طرح خواهیم شد.
وی عنوان کرد: یکی از چالش‌هایی که در قوه قضائیه وجود دارد تعداد زیاد پرونده‌ها است و تا آنجا که بنده اطلاع دارم در کشورهای توسعه‌یافته چنین مشکلی وجود ندارد و بنده پیشنهاد می‌کنم یک گروه حرفه‌ای، ابعاد و ریشه‌های این مشکل را بررسی کنند و مدلی برای اصلاحات ارائه دهند، همچنین لازم است که ساختار قوه قضائیه برای تغییرات دارای انعطاف باشد که این امر باید مدون شود.
وی افزود: موضوع دیگر مسئله انتخابات و قوه قضائیه است و همانگونه که می‌دانیم انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در پیش است و تجربه نشان داده است شورای نگهبان برای برخورد با تخلفات انبوه نمی‌تواند نتایج ده حوزه انتخابی را باطل کند چرا که مردم باید تاوان آن را بدهند و پیشنهاد من این است که قوه قضائیه از همین حالا دستورالعمل‌های لازم برای انتخابات سالم را تدوین کند.
رئیس قوه قضائیه نیز به عنوان سخنران دیگر این همایش با اشاره به لزوم فهم اختیارات و ساختار قوه قضائیه در پیوند با دیگر قوای جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران، نظامی مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است و ما باید استقلال و مسیر حرکت قوه قضائیه را در این چارچوب ببینیم و فهم کنیم.
وی افزود: موضوع دیگر مربوط به استقلال دستگاه قضایی است که در برخی اصول قانون اساسی همانند اصول 57 و 167 به آن اشاره شده است که البته حفظ این استقلال دارای لوازمی است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد و نکته دیگر مربوط به حجم زیاد پرونده‌ها در قوه قضائیه است.
آملی لاریجانی ادامه داد: ما بر حسب معیارهایی که در دنیا مطرح است، نیروی انسانی کمی در اختیار داریم اما رسیدگی به این همه پرونده با این نیروی انسانی اندک برای قوی قضائیه یک افتخار است و بنده از زحمات دست‌اندرکاران در این زمینه تشکر می‌کنم.
وی افزود: مطلب دیگری که لازم است به آن اشاره کنم، تلاش برای دسترسی همگان به عدالت است. باید تلاش کنیم تا کسانی که گمان می‌کنند مورد تعدی قرار گرفته‌اند با مراجعه به دستگاه قضایی به حقوق خود دست پیدا کنند که البته این کار آسانی نیست.
رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: تلاش برای عدم تبعیض در برخوردها، حفظ سلامت دستگاه قضایی و استفاده از فناوری‌های نوین، از جمله مواردی هستند که در صددیم با تحقق آنها دسترسی مردم به دستگاه قضایی را تسهیل کنیم.
وی افزود: موضوع دیگر مربوط به تشدید نظارت‌ها در قوه قضائیه است که مقام معظم رهبری هم بر آن تأکید دارند و ما از دادسرای انتظامی قضات خواسته‌ایم در این زمینه بیشتر فعالیت بوده و قضات متخلف را معرفی کنند.
آملی لاریجانی عنوان کرد: نکته‌ دیگری که لازم است به آن اشاره کنم، تحول در ساختارهای قوه قضائیه است که ما در این زمینه تحولاتی از جمله ایجاد معاونت فرهنگی، معاونت پیشگیری از وقوع جرم، مرکز رسانه، مرکز امور پزشکی و... را در تشکیلات جدید ایجاد کردیم که هر کدام از این تشکیلات برای برطرف کردن یک نیاز است.

ضیافت افطاری روحانی با خادمان قرآن و مداحان اهل بیت(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی یکشنبه شب در ضیافت افطاری در جمع خادمان قرآن کریم و مداحان اهل بیت (ع) که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: خدا نکند به نام قرآن مردم را در جمعی جذب کنیم سخنی بگوییم که برخلاف رضای قرآن و نازل کننده قرآن باشد و خدا نکند به نام اهل بیت (ع) مردم را جمع کنیم و سخنی خلاف رضای خاندان رسالت و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بگوییم.
وی با بیان اینکه قرآن و اهل بیت می توانند تضمین کننده سعات هر دو جهان ما باشند،گفت: اما گاهی از بهترین نعمت های الهی سوء استفاده می شود به عنوان مثال چشم، دست، فکر و اندیشه نعمات خداوندی است اما گاهی از آنها استفاده نادرست می شود که چقدر بد است.
روحانی ادامه داد: چه افترا و ظلمی بالاتر از اینکه انسان به نام حق و قرآن ، به قرآن و راه حق و هدایت خیانت کند و افترا ببندد.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در یک دورانی چگونه جوانهای ما را به نام قرآن و اسلام منحرف کردند، نکند امروز هم گوشه و کناری این چنین باشد حالا از کشور خودمان بگذریم می بینید که در منطقه چگونه از نام اسلام سوء استفاده می شود.
رییس جمهوری ادامه داد: آیا ما از بهشتی ها و 72 تن بهتر داشتیم؟ چگونه توانستند جامعه ما و بخش بزرگی از نسل ما را از مسیر هدایت منحرف کنند.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه افتخار کشور ما از روز اول ودیر باز و افتخار انقلاب و نظام ما این است که متصل به قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت است ،تصریح کرد: اگر این دو ثقل بزرگ نباشد سعادت هم نیست.
وی ادامه داد: کتاب خدا و عترت پیامبر (ص) سعادت ما را تضمین خواهد کرد. قرآنی که مسیر هدایت نه تنها برای ما مسلمانان بلکه برای هر آنکس که بخواهد، هست. پیامبر (ص) رحمت عالمیان است نه تنها برای مسلمانان و قرآن هم هدایت برای همه است و فقط برای مسلمانان نیست.
رییس قوه مجریه یادآورشد: یکی از وصایای امیرالمومنین علی(ع)در ماه رمضان این است که متصل به قرآن باشید نکند دیگران به قرآن عمل کنند و شما عقب بمانید. منظور از دیگران غیرمسلمانان است یعنی کسانی که به اسلام ایمان نیاوردند می توانند از قرآن بهره ببرند و راه و مسیر درست را برای زندگی خود برگزینند.

دیدار رئیس و مسئولان دستگاه قضا با رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز یکشنبه در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضاییه «اقتدار» را از عوامل استقلال دستگاه قضایی برشمردند و افزودند: اقتدار طلبی قوه قضاییه، قدرت طلبی متعارف سیاسی و جناحی نیست بلکه به معنای قاطعیت و ایستادگی بر سر حرف حق است.
«قانون گرایی و سلامت کامل» دستگاه قضایی دو عامل دیگری بودند که رهبر انقلاب آنها را در تحقق استقلال قوه قضاییه، مؤثر و مهم خواندند.
آیت‌الله خامنه‌ای همچنین «پیشگیری از جرم» را از دیگر مسائل حساس و مهم قوه قضائیه برشمردند.
ایشان افزودند: البته دستگاه‌های دیگر هم باید در این زمینه فعال باشند اما باید تلاشی سازمان یافته در این زمینه صورت پذیرد، چرا که در غیر این صورت، جرائم، مدام افزایش و گسترش می یابند و مدیریت کلان آنها ممکن نخواهد بود.
رهبر انقلاب، افزایش تعداد زندانیان را واقعاً تأسف بار خواندند و افزودند: این مسئله از زوایای مختلف مالی، خانوادگی، اخلاقی و اجتماعی هزینه ساز است و باید با تمرکز بر راه حلهای مختلف، برای علاج آن فکری جدی کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه و آسیب شناسی و تقویت شوراهای حل اختلاف را در افزایش نیافتن تعداد زندانیان، مؤثر خواندند و افزودند: برای مقابله با تبعات منفی افزایش زندانیان مالی و زندانیان مواد مخدر نیز باید دنبال پیشنهادها و راه حلهای تازه ای بود.
«برنامه محوری»، «تنقیح و اصلاح قوانین» و «کادرسازی» سه نکته و توصیه مهمی بود که رهبر انقلاب در ادامه سخنان خود به تبیین آنها پرداختند.
ایشان با اشاره به نقش و شخصیت استثنایی شهید آیت الله بهشتی در دوران مبارزات انقلابی و همچنین در جریان اداره کشور در شرایط انقلاب گفتند: آیت الله بهشتی از نوادر زمان و شخصیتی جذاب، مدیر، مدبر و انقلابی محسوب می شد که زندگیش، برای انقلاب و کشور حقیقتاً مفید و موثر بود و شهادتش نیز مایه وحدت و انسجام جامعه و تقویت جریان انقلاب شد.
ایشان شهید قدوسی (اولین دادستان انقلاب) را نیز شخصیتی برخوردار از روحی لطیف و در عین حال شجاع و نفوذناپدیر خواندند.

حضور هیئت نمایندگی مقام معظم رهبری درمراسم بزرگداشت شهدای انفجارکویت

آیت الله محمدعلی تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امورجهان به همراه آیت الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری و حقوقدان شورای نگهبان یکشنبه شب به منظور ابراز همدردی و عرض تسلیت به دولت و ملت کویت و خانواده های شهدای جمعه خونین انفجار مسجد امام صادق (ع)، ضمن حضور در مسجد الکبیر این کشور با مقامات و مسئولان و خانواده های سوگوار شهدا دیدار و گفتگو کردند.
اعضای هیئت ایرانی همچنین در حاشیه این مراسم ضمن دیدار با یکایک خانواده های عزادار از جمله خانواده 3 شهید ایرانی این حادثه با تعدادی از وزرا و مقامات پارلمانی کویت گفتگو کردند.

فریدون و صالحی عازم وین شدند

حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی به همراه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برای ادامه مذاکرات هسته ای روز سه‌شنبه عازم وین پایتخت اتریش شدند.

نشست خبری سخنگوی دولت/ تکذیب نامه اوباما به مقامات کشور

نشست خبری محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز، سه‌شنبه برگزار شد.
نوبخت درباره حمایت‌های رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره‌کننده گفت: در ارتباط با مسئله مذاکرات، مواضع جمهوری اسلامی ایران بسیار روشن است. اگر ابهامی وجود داشت، مقام معظم رهبری در جایگاه قانونی خود، بسیار شفاف و روشن از تیم مذاکره‌کننده حمایت کرده‌اند. شاید بشود گفت این حمایت بی نظیر و نه کم نظیر، برای تیم مذاکره کننده انجام شد. مطمئنا این افرادی که مورد اعتماد، غیور، شجاع و متدین هستند، از عین سیاست‌های نظام دفاع می کنند. هر چه سخنگوی محترم کاخ سفید یا سایرین بیان می کنند، منویات و آمال خود را می گویند. شما مطمئن باشید این فرزندان غیور از منافع ملی دفاع می کنند. اگر قرار است توافقی در این مذاکرات صورت گیرد اینها مورد نظر طرف مقابل است و نظر نظام به دفعات گفته شده و انشاالله همین نیز انجام شود.
وی در ادامه گفت: ما با تمدید مذاکرات موافق نیستیم. ما دنبال توافق خوب هستیم، ولو امروز نشود و چهار روز دیگر بشود. ولی اینکه برای یک دوره بلند مدت توافق برای ادامه مذاکرات کنیم این در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران نیست.
وی درباره سفر وزیر امور خارجه نیز توضیح داد: سفر آقای ظریف در روز گذشته، برنامه ریزی شده بود. کما اینکه سایر وزرای نیز این سفرها را دارند. این که ممکن است گزارشی داده شود یا رایزنی مشترک صورت گیرد، عادی است. این سفر برنامه ریزی شده بود. همچنین برای اینکه تیم مذاکره کننده قوی‌تر هماهنگ شود آقای دکتر صالحی و حسین فریدون آقای ظریف را در سفر اخیر همراهی کردند.‌
سخنگوی دولت در ارتباط با نامه آقای اوباما، نیز گفت: بنده هیچ اطلاعی از این نامه و مطالب ندارم و ارسال این نامه را تایید نمی کنم. تردید نکنید مواردی باشد، اطلاع رسانی می شود. در عالم سیاست اجازه دهید موارد در چهارچوب خود پیگیری شود.
نوبخت درباره نتیجه مذاکرات نیز توضیح داد: اینکه آیا دولت نسبت به مذاکرات خوشبین یا بدبین است، طبیعی است ما با توجه به اظهارات رسمی مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره بی‌اعتمادی به آمریکا، همواره درصدی بدبینی نسبت به نتایج مذاکرات داریم و احتمال می دهیم با موفقیت مورد نظر ما و مصالح ملی و منافع مردم ما، این گفتگوها به فرجام نرسد. ما خود را آماده کردیم با شدت تحریمی که صورت می گیرد، کشور را طبق برنامه مدونی اداره کنیم.
وی با اشاره به اینکه مصوبه مجلس درباره حفظ دستاوردهای هسته ای، مغایر قانون اساسی است، گفت: پرونده مذاکرات هسته ای به وزارت خارجه سپرده نشده. فقط قرار شد مسئول مذاکره کننده به جای دبیر شورای امنیت ملی، وزیر خارجه باشد، ولی پرونده همچنان در شورای عالی امنیت ملی مطرح است و مصوبات این شورا باید قانونا به تایید مقام معظم رهبری برسد و این پرونده ای است که نمی توان در سطح دولت و وزارت خارجه محدود کرد.

دلگرمی کری از مذاکره با ظریف

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه روز سه شنبه دقایقی پس ازورود به هتل کوبورگ مذاکره با جان کری همتای آمریکایی خود را از سر گرفت.
جان کری وزیر خارجه امریکا پس از مذاکره وزیر خارجه ایران گفت: ازملاقات با ظریف دلگرم شدم.
ظریف هم پس از این دیدار گفت: اینجا هستم تا به توافق برسیم و فکر می کنم می توانیم.
کری و ظریف یک ساعت و نیم مذاکره کردند و پس از آن علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا هم به انها اضافه شدند.
سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه، وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا ، رابرت مالی و هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دیگر مذاکره کنندگانی بودند که به این جمع پیوستند.

رونمایی از گزاره‌برگ ملی هسته‌ای

گزاره برگ ملی هسته‌ای با حمایت و امضای میلیونی مردم ایران با تأسی به رهبر معظم انقلاب و نیز با تاکید بر مواضع صریح دیگر مقامات عالی کشور در حمایت از تیم غیور و شجاع مذاکره کننده کشورمان با کشورهای 1+5، روز سه شنبه در میدان آزادی تهران از سوی سازمان بسیج مستضعفین رونمایی شد.
در این گزاره برگ ملی هسته ای شش اصل به شرح ذیل مورد تاکید قرار گرفته است:
اصل یکم: تمام تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران باید یک جا و هم زمان با امضای توافق نامه کاملا لغو نه تعلیق شود.
اصل دوم: دستاوردهای هسته ای در حد نیاز واقعی کشور باید حفظ و تقویت شود.
اصل سوم: هیچ مانعی برای استمرار تحقیقات پیشرفت های علمی و فنی در امور هسته ای و هیچ محدودیتی برای دانشمندان مربوط وجود نداشته باشد.
اصل چهارم: هیچ نظارتی فراتر از مقررات و عرف بین المللی اعمال نشود.
اصل پنجم: هیچگونه نظارت و اعمال محدودیت بر نیروهای مسلح و مراکز نظامی و امنیتی پذیرفته نیست.
اصل ششم: توافق هسته ای باید بازگشت پذیر باشد و در صورت نقض عهد دشمن ما هم بتوانیم به شرایط قبل از توافق برگردیم.

نامه روحانی به رهبر معظم انقلاب

آیت الله محمد یزدی، رییس مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌و‌گو با شبکه رادیو ایران اظهار کرد: رئیس جمهور در نامه‌ای به مقام معظم رهبری خواستار توقف اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر برای بررسی ایرادهای مد نظر دولت شده است.
آیت‌الله یزدی گفت: رئیس جمهوری از نظر اجرا یک مشکلاتی به نظرشان رسیده بوده که نامه ای خدمت مقام معظم رهبری می نویسند و معظم له هم نامه را برای بررسی و ابلاغ نتیجه به هیئت حل اختلاف ارجاع می دهند.
به گفته وی، فعلا در سیستم ما هیئت حل اختلاف به ریاست آیت الله شاهرودی موظف است مواردی که بین قوای سه گانه مسئله ای مورد اختلاف قرار می گیرد را بررسی کند.

ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه از سوی رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب روز سه‌شنبه در نامه‌ای به حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور، سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه را ابلاغ کردند.
این سیاستهای کلی بر پایه ی محورهای سه گانه ی «اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه علم و فناوری» و «تعالی و مقاوم سازی فرهنگی» و با در نظر گرفتن واقعیتهای موجود در صحنه داخلی و خارجی تنظیم شده است تا با تحقق اهداف برنامه ششم، به ارائه الگوی برآمده از تفکر اسلامی در زمینه پیشرفت که بکلّی مستقل از نظام سرمایه داری جهانی است، کمک کند.
در بخشی از این ابلاغیه آمده است:
این سیاستهای کلی بر پایه ی محورهای سه گانه ی «اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه علم و فناوری» و «تعالی و مقاوم سازی فرهنگی» و با در نظر گرفتن واقعیتهای موجود در صحنه داخلی و خارجی تنظیم شده است تا با تحقق اهداف برنامه ششم، به ارائه الگوی برآمده از تفکر اسلامی در زمینه پیشرفت که بکلّی مستقل از نظام سرمایه داری جهانی است، کمک کند.
گفتنی است سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه دارای 80 بند و شامل سرفصل‌های امور: «اقتصادی»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «اجتماعی»، «دفاعی و امنیتی»، «سیاست خارجی»، «حقوقی و قضایی»، «فرهنگی» و «علم، فناوری و نوآوری» است.

دیدار اصحاب رسانه با رئیس جمهور

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی سه شنبه شب در مراسم افطاری با اصحاب رسانه در سالن اجلاس سران با بیان اینکه سرمایه دولت و رسانه ها، سرمایه اجتماعی و حمایت مردم است، گفت: امیدوارم همگان اهداف ملی را مدنظر قرار دهند و آنچه در زمینه مذاکرات حق ملت است بدست آوریم و واقعیتها را برای مردم توضیح دهیم.
رییس جمهوری با تشکر از اصحاب رسانه به دلیل همکاری و همراهی که با دولت تدبیر و امید داشتند، گفت: اصحاب رسانه از یک سو باید نظرات مردم و جامعه را به دولتمردان، مسئولان و کارگزاران نظام انتقال دهند و از سوی دیگر در پی انتقال نظر دولت و نظام به مردم هستند که این امر وظیفه مطبوعات را سنگین کرده است.
روحانی تاکید کرد که دولت به دنبال تحت فرمان قرار دادن اصحاب رسانه نیست زیرا این امر نه قانونی و نه حرفه ای است.
وی تاکید کرد: باید مطبوعات به صورت آزاد عمل کرده و نظرات خود را بیان کنند؛ تنها معیار، رعایت قانون و اخلاق حرفه ای در همه جا از سوی همگان است.رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نباید در رسانه ها شاهد ترویج تشویش اذهان عمومی و افترا و تهمت به نظام و افراد باشیم، گفت: وظیفه رسانه ها باید تبیین واقعیت ها باشد و هدف شفاف سازی و آگاه سازی مردم نه خدای ناکرده سردرگم کردن آنها باشد.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: اگر توافق هسته ای محقق شد، ما متعهد به اجرای آن هستیم؛ البته روشن است که طرف مقابل نیز باید به تعهدات خود پایبند باشد.اگر آنها متعهد بمانند ما نیز به آنچه که توافق شده است پایبند خواهیم بود، اما در عین حال دولت آمادگی کامل خواهد داشت که اگر روزی توافق را زیرپا بگذارند ما نیز بلافاصله بتوانیم شدیدتر از آنچه در مخیله آنهاست، به مسیر قبلی بازگردیم.
وی گفت: دستیابی به توافق جامع هسته ای در چارچوب مذاکرات ژنو و لوزان در صورتی که طرف مقابل ایران به دنبال زیاده خواهی نباشد، شدنی و امکان پذیر است.
روحانی با اینکه دولت یازدهم از روز اول به دنبال مقابله با تبلیغات منفی علیه مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت سلاح کشتار جمعی و عدم تعامل با جهانیان بوده است، گفت: دولت و ملت ایران هیچگاه به دنبال تهدید دیگران و سلاح کشتار جمعی نبوده و نیست.
روحانی تصریح کرد: ایران در مذاکرات هسته ای به دنبال تأمین این هدف بود که به دنیا بگوید آماده شفاف سازی برنامه صلح آمیز هسته ای خود است، تا همگان بدانند این جمله که «نظام ایران مخفیانه به دنبال سلاح کشتار جمعی است»، تهمتی بیش نیست.
رییس جمهوری، هدف دیگر از مذاکرات را نمایش این واقعیت دانست که جمهوری اسلامی ایران اهل منطق و گفت وگو با دیگران برای حل مشکلات در پای میز مذاکره است.
وی افزود: آنها اینگونه در تبلیغاتشان ایران را متهم می کردند که اهل تعامل با جهانیان نیست و به دنبال ستیز و مداخله و برخورد است و حل مشکل ایران یک راه حل بیشتر ندارد و آن جنگ و اعمال فشارهای اجتماعی و اقتصادی است تا ایران از تصمیماتش منصرف شود.
رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه مسیر تعامل و گفت وگو در ۲۲ ماه مذاکرات به شکل جدی تر دنبال شد، گفت: معتقدم این مذاکرات می تواند نتیجه برد _ برد برای طرفین داشته باشد زیرا اگر طرف مقابل مدعی است که می خواهد مانع از ساخت سلاح هسته ای در ایران شود _ هر چند ایران از ابتدا به دنبال آن نبوده و نیست_ این هدف برای آنها حاصل می شود؛ زیرا ما قادریم راه و مسیر نظام در موضوع هسته ای را به خوبی تشریح کنیم.

سفر آمانو به تهران

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی پنج شنبه هفته جاری به تهران می آید.
هدف از این سفر گفت و گو درباره فعالیت های گذشته و دریافت پیشنهادهای ایران برای رفع سوء تفاهمات عنوان کرد.
هنگامی که ایران مصاحبه با دانشمندان هسته ای را نپذیرفت، آژانس راه حل پیشنهادی ایران را جویا شده که در این سفر ایران راه حل خود را ارایه می کند.
قرار است مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این سفر با حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت و گو کند.

تمدید یک‌هفته‌ای مذاکرات

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان روز سه‌شنبه در خصوص تمدید مذاکرات گفت: چون مذاکرات به پایان نرسیده و از طرفی امروز مهلت ما به پایان رسید تصمیم همه این است که برای هفت روز بیشتر در وین بمانند و این مذاکرات را به سرانجام برسانند.

وی گفت: مذاکرات در این چند روز ادامه پیدا خواهد کرد تا انشاء الله به سرانجام برسد، اما ما هنوز در موقعیتی نیستیم که به صراحت بگوییم این مذاکرات قطعا به سرانجام نهایی خودش به عنوان یک توافق یا عدم توافق می رسد.

افتتاح ستاد خبری قوه مقننه با حضور رئیس مجلس

ستاد خبری قوه مقننه با هدف ارایه خدمات به مردم و افزایش ارتباط بین مردم با مجلس روز چهارشنبه با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.
با افتتاح این ستاد خبری گزارش‌ها، شکایات، انتقادات و پیشنهادات از طریق شماره گیری سامانه 132 دریافت می شود. همچنین سامانه پیام کوتاه 2000132 و وب سایت www.132.parliran.ir آماده دریافت گزارشات، شکایات، انتقادات و پیشنهادات مردمی است.

دیدار جمعی از اهالی فرهنگ، اساتید شعر و ادب فارسی، شاعران جوان و پیشکسوت با رهبر معظم انقلاب

در شب ولادت کریم اهل بیت، حضرت امام حسن مجتبی(ع)، جمعی از اهالی فرهنگ، اساتید شعر و ادب فارسی، شاعران جوان و پیشکسوت کشور و تعدادی از شاعران از کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و آذربایجان، با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با تبریک ولادت با سعادت امام حسن مجتبی(ع)، اثرگذاری کم نظیر شعر را زمینه ساز ایجاد مسئولیت های سنگین برای شاعر خواندند و با تأکید بر ضرورت دفاع صریح شعر شرافتمندانه از جبهه حق در مقابل جبهه باطل و سلطه دستگاههای تبلیغاتی آن در دنیا، خاطرنشان کردند: شعر انقلاب، شعری است که در همین جهت و در خدمت اهداف انقلاب یعنی عدالت، انسانیت، وحدت، رفعت ملی، پیشرفت همه جانبه کشور و انسان سازی باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به امکان استفاده دو سویه از ابزار مؤثر شعر در جهت «هدایت مخاطب» یا در مسیر «ساقط کردن او به سمت کج راهه»، افزودند: امروز با گسترش ابزارهای رسانه ای جدید، برخی دستها در صدد هستند که با انحراف شعرِ جوانان از فضای لطیف و با احساس حماسی و انقلابی، شعر را در خدمت فرهنگ لجام گسیخته و به دور از هنجارهای انسانی و تحت تأثیر غرایز جنسی، نفع طلبی شخصی و ستایش ظلم قرار دهند.
رهبر انقلاب با تمجید از ایستادگی برخی شاعران جوان در برابر این فضای مسموم تأکید کردند: این ایستادگی نشانه همان مسئولیت شناسی است و امروز هر شعری که بر ضد ظلم و در راستای اهداف امت اسلامی از جمله درباره یمن، بحرین، لبنان، غزه و فلسطین، و سوریه گفته شود، مصداق شعر حکمت آمیز است.
ایشان در همین زمینه، دعوت به «بی طرفی شاعر در دعوای حق و باطل» را بی معنی خواندند و تأکید کردند: اگر شاعر و هنرمند نسبت به جنگ حق و باطل بی طرف باشد، در عمل استعداد و نعمت خدادادی خود را ضایع کرده و چنانچه در خدمت جبهه باطل قرار بگیرد، کار او خیانت و جنایت است.

captcha